Sponsored content door OGZ (Organisatie Groep Zuid)
Same day delivery is voor Nederland een relatief jong begrip. De VS en Groot-Brittannië liepen hierbij voor op de polder. Maar same day delivery biedt gemak, uitkomst bij nood én dient daarmee soms de luie mens. Ofwel: er is een markt voor. Paazl, een leverancier van delivery management software voor e-commerce, komt ondanks de nieuwigheid van de leveringen al in 2016 tot een aantal van bijna tien aanbieders die een product dat voor 12.00 is besteld, nog dezelfde dag 'op de mat' bezorgen. Dit aantal aanbieders, de e-commerce partijen samen met de vervoerders, is snel bereikt, de dienst bestaat in Nederland immers pas sinds eind 2015. De segmenten cadeau, computerproducten en kantoorartikelen zijn koploper.
Minder aandacht, wel betalen
Het feit dat steeds meer webshops same day delivery aanbieden zegt iets over de wens onder consumenten om op deze manier te worden bediend. Uit onderzoek van eMarketer/Bizrate en door emerce.nl gepubliceerd (in 2015) blijkt wel dat er grote verschillen zijn onder consumenten. Het zijn vooral de millennials die same day delivery belangrijk zeggen te vinden. Hoe ouder de webshopbezoeker, des te minder belangrijk deze een supersnelle levering vindt. Naar de reden hiervoor blijft het gissen, maar vermoedelijk spelen vooruit kijken (plannen), flexibiliteit en het type bestelde product het belangrijkst. Wat alle respondenten in het onderzoek gemeen hebben is dat ze wel bereid zijn om te betalen voor 'vandaag besteld = vandaag in huis'.
Wat ook opvalt is dat de behoefte aan same day delivery nog wel groeiende is waar het aankomt op 'click & collect in een winkel' (een kleine plus van 4 procent) maar dat de aandacht van de consument voor het onderwerp zelf afneemt. Dit zou volgens emerce blijken uit onderzoek van PwC (2017) onder retail CEO's.
Welke aspecten bepalen het snel kunnen leveren
Bij het snel kunnen leveren van een artikel spelen een paar zaken een belangrijke rol. Enerzijds is dit de technologische stand van zaken bij de webshop, anderzijds is het het volume dat een webshop verwerkt. Hoe groter het volume, des te makkelijker is het om in de keten gebruik te kunnen maken van een groot aantal bezorgopties. Eveneens verlaagt dit het aantal benodigde schakels in de supply chain, overslagmomenten van het eigen magazijn naar een consolidatiehub en vervolgens naar het verdeelcentrum. Hoe minder overslagmomenten, des te kleiner de kans op schades én vertragingen.
Bovendien is de verzending mogelijk tegen een zo aantrekkelijk mogelijk tarief. Voor bijvoorbeeld Bol.com of Coolblue is het om deze reden (volume) eenvoudig om afspraken te maken met een pakketbezorger. Voor een kleinere webshop kan het de moeite lonen om een deel of alle producten elders in de logistieke keten neer te leggen. De producten die goed verkopen (de hardlopers) zouden bij een e-fulfilmentbedrijf (een partij die de logistiek van webshops uit handen neemt) kunnen liggen. Deze bedrijven zijn in staat om goederenstromen te bundelen en kunnen zo betere afspraken maken met vervoerders. Met deze e-fulfilmentpartijen zijn afspraken te maken over voorraadhoogtes, levervoorwaarden, etc. Uiteraard ook over same day leveringen en tegen welke condities. Zijn die bekend, dan kun je als webshop bepalen of je dat wil aanbieden of niet.
Drones en autonome voertuigen
De locatie van waar iemand iets bestelt speelt ook een rol. Logisch nadenkend zou het zo moeten zijn dat de meeste same day deliveries plaatsvinden op plekken waar veel mensen wonen die ook nog eens jonger zijn dan gemiddeld. Juist, de grotere stad. Pick-up points zijn in opkomst, maar ook het aantal fietskoeriers, elektrische busjes en zelfs (incidenteel) drones neemt toe. Amazon pionierde al met een eigen drone, maar wetgeving staat een breed gebruik van drones voor het afleveren van pakketten nog in de weg. Althans, in Nederland. Sowieso is het maar de vraag of ...
Ben jij benieuwd wat de vraag is? Download dan GRATIS de complete whitepaper van de Webwinkel Vakdagen waar dit artikel in zit!