Zo overbrug je de supply chain kloof

Zo overbrug je de supply chain kloof

In de dynamische markt van vandaag is een naadloze verbinding tussen supply chain planning (SCP) en supply chain executie (SCE) niet langer optioneel. Het is essentieel. Laat verouderde, gescheiden systemen uw bedrijf niet tegenhouden. Veel inefficiënties in het warehouse kunnen worden opgelost door planning en uitvoering in de supply chain beter op elkaar af te stemmen. Manhattan Active Supply Chain Planning maakt dat mogelijk.

Supply chain planners steken veel tijd in het maken van een nauwkeurige vraagvoorspelling. Op basis daarvan rekenen ze uit hoe hoog voorraadniveaus moeten zijn en wanneer leveranciers moeten leveren. Ze zijn uitstekend in staat om vraag en aanbod op langere termijn op elkaar af te stemmen, maar kunnen minder snel en adequaat reageren op onverwachte gebeurtenissen. “Aan de andere kant van het spectrum staat supply chain executie: de mensen die het werk in het warehouse en transport uitvoeren. Binnen dit domein zijn we heel goed in staat om alle binnenkomende orders te verwerken, maar vergeten we vaak vooruit te kijken en te plannen. Kortom: beide domeinen zijn niet met elkaar verbonden”, vertelt Bart de Muynck, onafhankelijk strategisch adviseur en voormalig analist bij Gartner.

Wederzijdse samenwerking

Manhattan Active Supply Chain Planning is ontwikkeld om een eind te maken aan deze disconnectie. De oplossing faciliteert wederzijdse samenwerking tussen supply chain planning en supply chain executie. Dat is nu mogelijk dankzij de onderliggende technologie, vertelt Brian Kinsella, binnen Manhattan verantwoordelijk voor productontwikkeling. “Al onze applicaties zijn ontwikkeld op een op microservices gebaseerde architectuur. Daardoor kunnen onze componenten voor planning en warehouse management met elkaar samenwerken alsof ze één grote applicatie vormen.”

Minder kilometers

Wat de unificatie van planning en uitvoering precies mogelijk maakt, wordt duidelijk met een voorbeeld over de vaak inefficiënte personeelsplanning in de logistiek. Zoals gezegd steekt supply chain planning doorgaans veel tijd in vraagvoorspelling, maar wordt het resultaat daarvan niet met het warehouse gedeeld. Dat weet daarom niet precies hoeveel werk op hen afkomt, met als gevolg dat op het ene moment te weinig en op het andere moment te veel mensen worden ingepland.

Dat kan anders door planning en executie beter op elkaar af te stemmen. Normaal gesproken laat planning nieuwe voorraad zo laat mogelijk binnenkomen om de voorraadkosten tot een minimum te beperken. “Als je dan onvoldoende mensen hebt om een vrachtauto te lossen, wordt die tijdelijk geparkeerd op het buitenterrein en is die voorraad niet beschikbaar voor orderpicking. Misschien moet het warehouse zelfs extra kosten maken vanwege overwerk of uitzendkrachten. Met Manhattan Active Supply Chain Planning kunnen we de voorraad eerder laten binnenkomen, zodat we de pieken in de werklast kunnen afvlakken. Misschien gaan de voorraadkosten dan iets omhoog, maar de totale kosten zullen dalen”, verklaart Kinsella.

Grootste uitdaging

De Muynck benadrukt dat technologie alleen niet voldoende is om planning en executie te verenigen. Het draait om de combinatie van mensen, processen en technologie. “Misschien konden we mensen laten samenwerken en processen op elkaar afstemmen, maar stond de gebrekkige integratie van systemen dat in de weg. Een unified platform voor planning en executie brengt daarin verandering. De grootste uitdaging is dat we binnen onze bedrijven anders moeten leren denken.”

Dit artikel is gesponsord door Manhattan.

Zo maak je elke supply chain toekomstvast

Zo maak je elke supply chain toekomstvast

Hoe zorg je als productiebedrijf of groothandel voor zekerheid en betrouwbaarheid in een snel veranderende wereld? Hoe blijf je innoveren en zorg je ook over tien jaar voor gelukkige klanten en blije eindgebruikers? Om antwoord te geven op die vraag deed Arjan Bergman van Aiden onderzoek naar de belangrijkste golven die de SCM-wereld in beweging brengen.

Zo verbeter je het backorderproces met AI

Zo verbeter je het backorderproces met AI

Kunstmatige intelligentie (AI) is een soort toverwoord geworden. Iedereen praat erover en iedere organisatie vindt dat zij het zo snel mogelijk moeten gebruiken. Maar hoe doe je dat en hoe gebruik je AI om meer uit je organisatie te halen? Dat legt softwarebedrijf SAP in dit artikel voor je uit en richt zich daarbij vooral op de supplychain. SAP laat zien hoe hun AI kan helpen om een backorderproces te optimaliseren.

Hoe sale and leaseback logistieke groei stimuleert

Hoe sale and leaseback logistieke groei stimuleert

Logistiek in Nederland trekt weer aan. Groei en uitbreiding beginnen vorm te krijgen. DC's focussen meer en meer op schaalvergroting, vaak in combinatie met verduurzaming. Het financieren van dit soort uitbreidingsplannen is echter niet altijd eenvoudig via de bank te realiseren. Een sale and leasebackconstructie kan in deze gevallen uitkomst bieden.

Congestieperikelen laten containertarieven verder stijgen

Congestieperikelen laten containertarieven verder stijgen

De containertarieven hebben nog niet gepiekt. En op basis van de Drewry's World Container Index (WCI) is de piek nog niet in zicht. Waar onrust en tijdelijk meer vraag naar containers de prijs al deed opveren, doet congestie in Azië daar nog een schepje bovenop.