Supply chain planners steken veel tijd in het maken van een nauwkeurige vraagvoorspelling. Op basis daarvan rekenen ze uit hoe hoog voorraadniveaus moeten zijn en wanneer leveranciers moeten leveren. Ze zijn uitstekend in staat om vraag en aanbod op langere termijn op elkaar af te stemmen, maar kunnen minder snel en adequaat reageren op onverwachte gebeurtenissen. “Aan de andere kant van het spectrum staat supply chain executie: de mensen die het werk in het warehouse en transport uitvoeren. Binnen dit domein zijn we heel goed in staat om alle binnenkomende orders te verwerken, maar vergeten we vaak vooruit te kijken en te plannen. Kortom: beide domeinen zijn niet met elkaar verbonden”, vertelt Bart de Muynck, onafhankelijk strategisch adviseur en voormalig analist bij Gartner.
Wederzijdse samenwerking
Manhattan Active Supply Chain Planning is ontwikkeld om een eind te maken aan deze disconnectie. De oplossing faciliteert wederzijdse samenwerking tussen supply chain planning en supply chain executie. Dat is nu mogelijk dankzij de onderliggende technologie, vertelt Brian Kinsella, binnen Manhattan verantwoordelijk voor productontwikkeling. “Al onze applicaties zijn ontwikkeld op een op microservices gebaseerde architectuur. Daardoor kunnen onze componenten voor planning en warehouse management met elkaar samenwerken alsof ze één grote applicatie vormen.”
Minder kilometers
Wat de unificatie van planning en uitvoering precies mogelijk maakt, wordt duidelijk met een voorbeeld over de vaak inefficiënte personeelsplanning in de logistiek. Zoals gezegd steekt supply chain planning doorgaans veel tijd in vraagvoorspelling, maar wordt het resultaat daarvan niet met het warehouse gedeeld. Dat weet daarom niet precies hoeveel werk op hen afkomt, met als gevolg dat op het ene moment te weinig en op het andere moment te veel mensen worden ingepland.
Dat kan anders door planning en executie beter op elkaar af te stemmen. Normaal gesproken laat planning nieuwe voorraad zo laat mogelijk binnenkomen om de voorraadkosten tot een minimum te beperken. “Als je dan onvoldoende mensen hebt om een vrachtauto te lossen, wordt die tijdelijk geparkeerd op het buitenterrein en is die voorraad niet beschikbaar voor orderpicking. Misschien moet het warehouse zelfs extra kosten maken vanwege overwerk of uitzendkrachten. Met Manhattan Active Supply Chain Planning kunnen we de voorraad eerder laten binnenkomen, zodat we de pieken in de werklast kunnen afvlakken. Misschien gaan de voorraadkosten dan iets omhoog, maar de totale kosten zullen dalen”, verklaart Kinsella.
Grootste uitdaging
De Muynck benadrukt dat technologie alleen niet voldoende is om planning en executie te verenigen. Het draait om de combinatie van mensen, processen en technologie. “Misschien konden we mensen laten samenwerken en processen op elkaar afstemmen, maar stond de gebrekkige integratie van systemen dat in de weg. Een unified platform voor planning en executie brengt daarin verandering. De grootste uitdaging is dat we binnen onze bedrijven anders moeten leren denken.”
Dit artikel is gesponsord door Manhattan.