Third party logistics providers, kortweg 3PL-bedrijven, zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de complexe economische realiteit die is ontstaan als gevolg van de toenemende globalisering van de handel en de opkomst van e-commerce. Zowel het transport als het opslaan van goederen, maar ook verpakken en het beheer van retours kun je aan dergelijke bedrijven overlaten. Ze maken het leven van multinationals een stuk eenvoudiger en bieden – dankzij het schaalvoordeel – normaal gezien ook een mooie kostenbesparing.
Alle klanten onder één dak
Hoewel 3PL-providers logistieke processen doorgaans efficiënter afhandelen dan hun klanten, is er vaak nog ruimte voor verbetering. Veel opslagplaatsen – of delen daarvan – en hun bijbehorende infrastructuur, zoals rekken en rails, worden exclusief aan één klant toegewezen. Als die klant te maken krijgt met een dalende vraag of supply chain-problemen, blijft een groot deel van de opslagcapaciteit onbenut. Bovendien vragen klanten vaak om gepersonaliseerde oplossingen. Dat vereist aanpassingen aan de infrastructuur wanneer een nieuw contract ingaat.
Een efficiëntere aanpak zou zijn om de opslagplaats te delen tussen meerdere klanten. Producten worden dan ingedeeld op basis van efficiëntie: bijvoorbeeld kleine goederen apart van grote, of veelgevraagde items dicht bij de verzendpunten, ongeacht tot welke klant ze behoren.
Slimme systemen en flexibele oplossingen
Zo’n werkwijze vereist slimme automatiseringssystemen. Zonder geavanceerde software is het immers onmogelijk om bij te houden waar producten liggen in een gedeelde opslagplaats. Snel manoeuvrerende robots zoals Skypods leveren niet alleen tijdswinst op, maar ontlasten het personeel van fysieke taken. In een sector waar gekwalificeerd personeel schaars is, zijn robots zeker welkom.
Daarnaast moet het opslagsysteem flexibel zijn. Veel klanten van 3PL-bedrijven hebben namelijk te maken met piekperiodes, zoals tijdens feestdagen. Exotec kan bijvoorbeeld tijdelijk extra rekken en robots inzetten die snel in de bestaande infrastructuur worden geïntegreerd. Door op deze manier proactief in te spelen op drukke perioden, worden achterstanden voorkomen.
Intelligente systemen leveren bovendien waardevolle data op. Met deze inzichten kunnen operaties verder geoptimaliseerd worden. De kosten voor klanten zijn nauwkeurig en transparant te voorspellen.
Obstakels en kansen
De overstap naar een gedeeld, geautomatiseerd opslagsysteem – een zogenaamde multi-tenant opstelling – kent ook uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan de aansprakelijkheid: wie is verantwoordelijk als een product van klant A schade veroorzaakt aan goederen van klant B?
Een andere drempel is de investering in geavanceerde systemen binnen een sector waar contracten van slechts twee jaar nog steeds gangbaar zijn. Gelukkig is er een verschuiving gaande naar langere contracten van drie tot vijf jaar, wat deze investeringen steeds aantrekkelijker maakt.
Profiteren van voordelen
Tot slot verdienen 3PL-bedrijven vooral aan de operationele handelingen die personeel uitvoert. Automatisering vermindert die kosten, maar het is cruciaal om klanten te overtuigen dat zij profiteren van voordelen zoals tijdswinst, minder fouten en meer transparantie, zonder dat de factuur noodzakelijk lager wordt. Met deze sterke troeven in de hand wordt die onderhandeling een stuk eenvoudiger.
Ontdek de mogelijkheden
Exotec ontwikkelt niet alleen oplossingen voor de 3PL-sector, maar ook voor opslagplaatsen in andere industrieën. Wie benieuwd is hoe deze systemen logistieke processen optimaliseren, kan hier meer over de slimme magazijnoplossingen van Exotec ontdekken.
Dit artikel is gesponsord door Exotec.