Flex is logistiek dienstverlener, maar tegelijkertijd klant en opdrachtgever van andere logistieke bedrijven. De nummer-51 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners van 2022 merkt dat hun klanten veeleisender worden. “En dat mag ook”, geeft Patrick Oomen aan, die zelf als transportinkoper ook de nodige eisen stelt aan transporteurs. “Wij kunnen alleen goed presteren als onze partners goed presteren. Dus ja, ik ben wat dat betreft veeleisend. En ik denk dat de vervoerders die naar deze podcast luisteren dat zullen beamen.”
Tijdig informatie delen
Oomen let naar eigen zeggen vooral op eerlijke en tijdige communicatie. Dat dingen eerder afgestemd kunnen worden in de branche, valt ook Wout van den Heuvel op. Hij is beleidsadviseur bij TLN en dit jaar voor het eerst betrokken bij de Top 100 Logistiek Dienstverleners als jurylid op het gebied van digitalisering. Veel informatie wordt pas laat in het proces met derden gedeeld, weet hij. “Dan heb je maar heel weinig tijd om je voor te bereiden op die verzending. Krijgt de vervoerder de opdracht een week eerder, dan kan hij gaan bekijken of het slimmer gepland kan worden. Dan heeft hij veel meer mogelijkheden om te optimaliseren”, aldus Van den Heuvel.
Samen naar een open IT-standaard
Van den Heuvel is een missionaris. Vanuit SUTC (Stichting Uniforme Transport Code) verkondigt hij waarom het noodzakelijk is om te digitaliseren en te standaardiseren. De organisatie werkt samen met het bedrijfsleven toe naar een gemeenschappelijke taal – een open IT-standaard, met als doel de communicatie tussen systemen efficiënter en eenvoudiger te maken. Verder probeert SUTC ervoor te zorgen dat bedrijven die taal gaan gebruiken. Zeker in de logistiek belangrijk, omdat daar heel veel partijen met elkaar samenwerken.
Beluister de podcast:
Groot en klein scoren op digitalisering
Hoewel hij ziet dat er nog veel beter kan, is Van den Heuvel niet ontevreden over wat er al gebeurt in de logistiek – een branche met veel mkb-bedrijven – op het gebied van digitalisering. Als nieuw jurylid voor de Top 100 Logistiek Dienstverleners valt hem op dat veel bedrijven al van alles in huis hebben. Bovendien vindt hij het leuk dat niet alleen de grote partijen goed scoren op dit gebied. “Er zijn ook kleine bedrijven die af en toe op dit onderwerp excelleren.” Zo ziet hij bedrijven die systemen inzetten voor zowel de operationele als ondersteunende processen, deze goed op elkaar aansluiten en de data inzetten om stuurinformatie te genereren voor de hele organisatie. Blockchain, drones en zelfrijdende robots zouden wat hem betreft vaker aan de orde mogen komen.
Pepsico zoekt naar partners
In de podcast komt ook een verlader aan bod. Sinds 2012 besteedt Pepsico zowel warehousing als transport uit. Voor logistics manager Noordwest-Europa Niels Bruin is er totaal geen aanleiding om deze activiteiten nu in huis te halen. Outsourcing levert hem een efficiëntere, duurzamere en goedkopere logistiek op. “We zijn steeds meer op zoek naar partners in plaats van naar leveranciers”, zegt hij. Pepsico kijkt verder vooruit en wil dat de logistiek dienstverlener strategisch meedenkt. Eenjarige contracten is hij daarom geen voorstander van. “Natuurlijk zijn de euro’s heel erg belangrijk, maar we moeten ook denken aan al die andere doelstellingen die we hebben: flexibiliteit, inspelen op change en het milieu.”