Na de chaotische tijd van de afgelopen jaren zouden logistiek dienstverleners weer wat meer bezig moeten zijn met de lange termijn doelen. Ewout van Wijk, van familiebedrijf E. van Wijk Logistics, voelt de druk toenemen vanuit de hoek van de opdrachtgevers om te verduurzamen. Maar hij gaat er niet onder gebukt. “Ik hoor vaak waarom het niet zal gaan lukken met verduurzaming en digitalisering. Maar als je redeneert vanuit kansen, kun je wel degelijk veel bereiken.”
Samen kijken naar conceptmatige veranderingen
De tijd is nu anders, meent Bart Banning, sectorbanker transport en logistiek van ABN Amro en één van de panelleden voor de samenstelling van de Top 100 Logistiek Dienstverleners. “De urgentie om echt te werken aan bijvoorbeeld een hogere beladingsgraad is groter dan ooit. Ga daarom samen met verladers de beschikbare data analyseren. Laten we niet alleen kijken naar technologie maar ook naar conceptmatige veranderingen die nodig zijn en ook haalbaar.”
Vertaalslag maken naar de eigen strategie
Banning stelt vast dat de sector een stuk professioneler is geworden ten opzichte van tien jaar geleden. Zeker ook de bedrijven in het middensegment waartoe E. van Wijk behoort. “Toen was iedereen vooral op zichzelf gericht, nu zie je dat bedrijven veel thema’s met elkaar delen. Iedereen maakt op basis daarvan een vertaalslag naar de eigen strategie.”
“Ja, we kijken nu veel vaker naar andere partijen hoe zij dat doen”, zegt Van Wijk. “Maar ik zeg wel tegen onze mensen: wij geloven in onze eigen kracht. Niet omdat we denken dat we beter zijn. Maar als je teveel om je heen kijkt, vergeet je misschien hoe je zelf acties kunt ondernemen.”
Zelfontwikkelde IT helpt verduurzamen
Wat Van Wijk zelf veel doet is vragen aan opdrachtgevers hoe zij hun business zien ontwikkelen de komende tijd. Op basis van de data waarover de logistiek dienstverlener beschikt kan hij dan gericht advies geven of kansen die er liggen oppakken. Vorig jaar was E. van Wijk best-in-class op het gebied van digitalisering in de Top 100 Logistiek Dienstverleners. Van Wijk legt uitgebreid uit in de podcast hoe het zelfontwikkelde IT systeem werkt in belang van het bedrijf en dat van de opdrachtgevers. Ook wat betreft verduurzaming.
“Het wordt gewaardeerd dat je meedenkt. Vervoerders zijn nu toch minder dan in het verleden alleen maar een kostenpost. Maar zeker in deze tijd hebben we als vervoerders bij uitstek de kans om te laten zien dat we waarde kunnen toevoegen, juist omdat verladers ontdekken dat een groot deel van een CO2 footprint zit in logistiek en transport.”
Niet alle opdrachtgevers staan open voor een uitgebreid strategisch partnership. Van Wijk zegt dat het gaat om een advies, het is aan de verlader om daar wat mee te doen of niet. “Maar we zijn zelf enorm gedreven om dicht op de klant te zitten en mijn ervaring is dat dan een gesprek hierover eigenlijk altijd wel mogelijk is.”
Financieringsdata ontbreekt voor e-trucks
Om versnelling te krijgen in verduurzaming moeten alle partijen een duit in het zakje doen. “We hebben er de afgelopen jaren als bank wel een beetje moeten wennen aan het idee hoe we logistieke bedrijven financieel kunnen ondersteunen met hun transitie naar bijvoorbeeld elektrificering van het wagenpark.” Banning wijst op het gebrek aan historische data waar de bank normaal gesproken bij een financiering van uit kan gaan, maar voor elektrische trucks ontbreekt dat nog. “Nu zijn we zelf ook nadrukkelijk bezig met die transitie. Anders kun je geen rol spelen in de wereld van morgen. We kijken daarom met de vervoerder naar constructies op basis van subsidie en externe financiering.”
Hij doet ook een oproep aan verladers om daarin mee te denken. “Ik zie de tenderterreur zoals ik dat noem nu toch weer terugkomen, nadat er een tijdlang geen capaciteit te krijgen was. Dat is echt een majeure belemmering op het thema verduurzaming. Daar zijn lange termijncontracten voor nodig.”
'Elkaar wijzen op de risico's die er zijn'
Groothandel in zonnepanelen 4Blue is één van de veelgeprezen startup bedrijven, die anders dan de gevestigde partijen van het begin af aan zoeken naar duurzame oplossingen, ook in de supply chain. Het bedrijf is gevestigd in Wijchen in een pand van logistiek dienstverlener DFDS. Bas Coenen, ook hij is in de podcast te horen, was tot eind vorig jaar lid van de directie van Nabuurs en is nu als coo werkzaam bij 4Blue. Coenen heeft geleerd dat je als verlader open en transparant moet zijn in wat je op langere termijn van plan bent. Hij vertelt in de podcast wat hij nu als verlader belangrijk vindt.
“Waar zien wij risico’s? Waar ziet DFDS die voor ons als specialist in de logistieke executie? Als 4Blue zo blijft doorgroeien is het warehouse een keer vol en wat doe je dan?” Intern heeft Coenen zich sterk gemaakt om naar de logistiek dienstverlener kwetsbaar te willen zijn. “Pas dan kan een logistiek dienstverlener het verschil maken als strategische partner. Wat is het doel van de verlader en hoe gaat hij dat bereiken?” Volgens hem gaat het vaak mis tussen verlader en logistiek dienstverlener, omdat alleen gekeken wordt naar de korte termijn.