Diane Essenburg
Redacteur Logistiek.nl
Redacteur Logistiek.nl
De Chinese webshop Temu wil in de toekomst dat 80 procent van alle aankopen binnen Europa vanuit lokale magazijnen verzonden wordt. Tot voor kort kwamen alle pakketten nog uit China.
Voor de tweede maand op rij is er meer geïnvesteerd in materiële vaste activa. In november 2024 is vooral meer geïnvesteerd in overig wegvervoer, zoals vrachtauto's, opleggers en busjes. Het CBS geeft aan dat dit te maken heeft met de belastingwijzigingen voor nieuwe diesel- en benzinevoertuigen.
Jemenitische Houthi-rebellen voeren minder aanvallen uit op schepen op de Rode Zee. Dit doen zij vanwege het staakt-het-vuren tussen Hamas en Israël. Maersk en Hapag-Lloyd houden de situatie in de gaten.
Arvato en Microsoft werken met hun gezamenlijke Moonshot-project toe naar een soort blauwdruk van een geautomatiseerd warehouse dat iedereen wil hebben. Een basisopzet. En misschien staat die er al wel over vijf jaar. Dietmar Guhe: "Als je terugkijkt naar 2019, wat er toen nog niet was en nu wel, dan zie je dat er veel kan gebeuren in vijf jaar tijd."
PostNL heeft een financieel gezien teleurstellend jaar achter de rug. Dat zegt ceo Herna Verhagen. Er is minder winst gemaakt dan verwacht. Dit komt vooral door tegenvallers in de postbezorging, maar ook de pakkettentak draagt bij aan de negatievere resultaten.
Als het aan de marktkenners ligt, vestigt elk bedrijf dat zich bezighoudt met logistiek zich in Brabant of Limburg. Hier liggen namelijk dé logistieke hotspots. Welke bedrijven kunnen in 2025 een nieuw Brabants of Limburgs dc aan hun vastgoedbestand toevoegen?
De logistieke bedrijven van E. van Wijk Forwarding worden officieel samengevoegd tot één bedrijf met één naam. Twentepoort, Himex, Rugo, Twentrex, Cargorilla en Twenpack heten vanaf nu allemaal E. van Wijk Forwarding.
Het Brabantse Chr. Vermeer Transport neemt per 1 januari 2025 de activiteiten van Kimgro Sneltransport over. Nog geen jaar geleden kocht het familiebedrijf ook al Wouters Transport.
Op 23 december is transport- en opslagbedrijf Hooymeijer failliet verklaard. Onder meer door de oorlog in Oekraïne kreeg het bedrijf minder opslagopdrachten dan verwacht.
Sinds november 2023 is het aantal containerschepen dat via de Rode Zee is gevaren met meer dan 70 procent gedaald. Gemeten naar de totale TEU-capaciteit gaat het zelfs om een daling van 91 procent.