Meer gemak in het logistieke proces voor Schattigebabykleertjes.nl

Meer gemak in het logistieke proces voor Schattigebabykleertjes.nl

Je webwinkel loopt goed en je ziet volop kansen om verder te groeien. Maar omdat je veel tijd kwijt bent aan logistiek, hou je geen tijd meer over om op die kansen in te spelen. Herkenbaar? Wel voor Barbara de Jong, eigenaar van Schattigebabykleertjes.nl. Haar webshop was zo succesvol dat ze op een gegeven moment te veel bezig was met de logistieke kant. De oplossingen voor fulfilment van PostNL bleken een uitkomst.

Het verhaal van Barbara begint gewoon vanuit huis. Als ze in 2013 voor de tweede keer met zwangerschapsverlof is, begint het te knagen. Ze heeft een goede baan bij de overheid, maar ze twijfelt of ze wel terug wil naar haar oude positie. De reorganisatie die er dan aankomt trekt haar over de streep en ze begint haar eigen webshop. Barbara claimt een domeinnaam, kijkt een paar tutorials, koopt haar eerste collectie in en begint een webshop in babykleertjes. Schattigebabykleertjes.nl is geboren.

“We zaten al snel aan ons plafond”

Barbara de Jong: “E-commerce was toen nog lang niet waar het nu is. Qua kleding had je slechts een paar bekende namen. En zeker voor babykleertjes was er weinig.” Die eerste periode doet ze alle logistiek nog zelf. Elke dag met een tas pakketjes naar het PostNL-punt in de supermarkt, zelf opdraaien voor alle verzendkosten. “We begonnen met wat dozen in de trapkast en al snel stonden die door het hele huis. Als je een kast opentrok, vielen er kleertjes uit. De meubels gingen aan de kant, we gingen pickbakken en stickersystemen gebruiken. We haalden zelfs de televisie van de muur om bakken tot het plafond te kunnen stapelen.”

“Ik wilde juist door en verder komen”

De webshop van Barbara en haar man John die al snel aanhaakt, groeit zo hard dat het lastig is om alles bij te benen. “We huurden een pand waar we met twaalf man personeel zaten. Alles zat daar bij elkaar: logistiek, klantenservice en marketing. Maar binnen no time was de ruimte te klein en zaten we weer tegen de roldeur aan. ik was in die tijd zo bezig met de logistiek, dat ik niet verder kwam. We moesten alles zelf uitvinden, terwijl ik juist dóór wilde. Onze service verbeteren, de openingstijden verruimen.” Uiteindelijk kiezen Barbara en John voor fulfilment van PostNL. “PostNL heeft ons enorm geholpen. Ze schakelden zelfs nacht- en weekendploegen in om de verhuizing van de complete voorraad goed te laten verlopen.”

Complete ontzorging door fulfilment

Waar een fulfilmentpartij voor Barbara en John aan moet voldoen? “Voldoende personeel, een snelle klantenservice en een late cutoff tijd. Vóór 23.59 uur besteld, betekent in de meeste gevallen dus morgen in huis. Ik koop zelf de collecties in en daarna ontvangt PostNL alle goederen direct van de leveranciers. Alle orders komen binnen bij ons, maar gaan meteen door naar het systeem van PostNL. Zij picken de producten, verpakken ze in onze eigen branded verpakkingen en verzenden ze direct. De volgende dag liggen ze al bij de klant. De marketing doen we zelf, maar voor de rest ben ik dus helemaal ontzorgd. Daardoor heb ik weer tijd voor andere dingen, zoals het optimaliseren van de Belgische webshop.”

Goed en netjes

“We willen groeien en onze processen optimaliseren, zodat we met hetzelfde aantal mensen meer werk aankunnen. Misschien openen we wel een tweede webshop of een ander platform. We willen in elk geval meer. En we weten dat PostNL meegroeit. We hebben weleens voor een overname gestaan. Toen belde ik onze accountmanager: als we morgen zouden verdubbelen, redden we dat dan? Het antwoord was ja. Dat is fijn om te weten. Ze werken goed en netjes. Zo zijn de klanten tevreden. We horen vaak dat alles zo netjes verpakt en bezorgd is. Wij zijn blij met PostNL en zij zijn blij met ons. Win-win.”

Ontdek meer mogelijkheden

Als ondernemer in e-commerce wil je dat alles op rolletjes loopt: van inkoop tot logistiek. Maar je zit er niet op te wachten dat je zelf meer tijd kwijt bent aan randzaken dan aan je core business. Daarom biedt PostNL je meer. Meer gemak met bijvoorbeeld fulfilment en daardoor meer ruimte en tijd voor groei en kansen. PostNL regelt de complete logistiek voor jouw webwinkel. Van voorraadbeheer tot het picken van de orders, van het inpakken en aanbrengen van de labels tot de verzending en eventuele retouren. Alles onder één dak, met één contactpersoon voor al je pakketten binnen Nederland én naar het buitenland.

Dit artikel is gesponsord door PostNL.

Lees ook:

Wenja en Kiki spelen een belangrijke rol binnen het No Pack Project van bol.com.

Het No Pack Project van bol.com: minder verpakkingen, meer impact

Tienduizenden pakketten verlaten dagelijks de warehouses van bol.com. Het bedrijf werkt achter de schermen heel hard om de invloed van al die leveringen op het milieu zoveel mogelijk te beperken. Een van de initiatieven binnen bol.com is het 'No Pack Project'. Hierdoor worden er steeds meer artikelen verzonden zonder de herkenbare bol.com-doos.

Vince Design gaat slim om met e-fulfilment (en groeit explosief internationaal)

Vince Design gaat slim om met e-fulfilment (en groeit explosief...

De Vince Group uit Emmen is een grote speler op de internationale meubelmarkt. De groep omvat naast Vince Design meerdere meubelmerken en heeft bijna de hele keten zelf in handen. Oprichter en eigenaar Vincent Kleine: "Mijn tip voor succesvol ondernemen op de internationale markt? Breng je logistieke processen goed in kaart en werk met een betrouwbare partner."

“We streven naar een afleverings- of aanbiedingspercentage van 98.6 procent.”

Trends in e-fulfilment: 'Zorgeloos de feestdagen tegemoet'

De feestdagen naderen met rasse schreden. Voor webshops is het de drukste periode van het jaar. Des te belangrijker dat ze hun zaakjes goed op orde hebben en hun klanten kunnen garanderen dat ze ook daadwerkelijk leveren wanneer ze beloven te leveren. Want je wilt je klant natuurlijk niet in de kou laten staan. Trunkrs kan daarbij helpen. Hoe? Een interview met Hidde Stokvis (CTO).

Rapport onthult belangrijkste redenen voor slechte bezorgervaring in Europa

Rapport onthult belangrijkste redenen voor slechte bezorgervaring in...

In een tijd waarin het tot 25 keer meer kost om een klant te werven dan om hem te behouden, is loyaliteit de sleutel tot het maximaliseren van de waarde van hard bevochten e-commerceklanten.