Vince Design gaat slim om met e-fulfilment (en groeit explosief internationaal)

Vince Design gaat slim om met e-fulfilment (en groeit explosief internationaal)

De Vince Group uit Emmen is een grote speler op de internationale meubelmarkt. De groep omvat naast Vince Design meerdere meubelmerken en heeft bijna de hele keten zelf in handen. Oprichter en eigenaar Vincent Kleine: "Mijn tip voor succesvol ondernemen op de internationale markt? Breng je logistieke processen goed in kaart en werk met een betrouwbare partner."

De verkopen van de Vince Group richten zich op meer dan tien landen. Met drie eigen productielocaties, een groothandel met acht locaties, eigen internationale e-commerce platforms en eigen winkels is de groep een explosief groeiende en succesvolle speler op de meubelmarkt.

Vincent Kleine: “Vanuit onze eigen fabriek in China worden razendsnelle leveringen gegarandeerd en is er volledige controle op de kwaliteitsbewaking. Door enorme voorraden in meerdere magazijnen kunnen alle orders dezelfde dag nog op transport. De snelle groei wordt grotendeels gerealiseerd door onze eigen B2C-merken; Dimehouse, Livin24 & Furnwise.”

Met meer dan 150 werknemers in Nederland en 85 in China, bouwt de Vince Group dagelijks verder aan haar grenzeloze groei. En het startte allemaal heel bescheiden in 2008 met twee enthousiaste studenten…

Importfunctie

Vincent Kleine richtte tijdens zijn studie marketing samen met medestudent Yuechang Wu het bedrijf Vince Design op. Het begon met de import van gadgets uit China. Dat werden later stoelen, banken en meer meubels die ze verkochten aan groothandels. Vincent Kleine: “Met een lening van mijn vader kochten we onze eerste container met meubels. De marge daarop bleek behoorlijk goed te zijn. Toen hebben we een aantal winkeliers in het land opgezocht en aangeboden om die importfunctie voor hen te vervullen. Vaak ging het om kleine meubelbedrijven met een eigen webshop. Zo hebben we over de jaren heen een netwerk opgebouwd van resellers.”

Vincent Kleine, oprichter en eigenaar van Vince Group.
Vincent Kleine, oprichter en eigenaar van Vince Group.

B2C zorgde voor internationalisering

Tien jaar na de start openden ze een eigen productielocatie in China en daarmee kwam ook de B2C-markt binnen handbereik. Vincent: “Voor consumenten waren we met afstand de goedkoopste en dat vonden ze fantastisch. Ineens hadden we een verhaal. Al snel merkten we dat er veel Duitse bezoekers op onze webshop afkwamen. Daar lag dus potentie. Tot dat moment waren we voornamelijk sterk in Nederland en beginnende in België. Toen we overgingen op B2C begon ook onze internationalisering. Inmiddels leveren we behalve aan de Benelux ook veel aan Duitsland, Frankrijk en Engeland. Wekelijks verschepen we naar zo’n twaalf landen in heel Europa. Het gaat erg hard op dit moment. We hebben een explosieve groei doorgemaakt.”

Breng eerst de logistieke processen in kaart

Als je succesvol wilt ondernemen op de internationale markt, is het volgens Vincent verstandig éérst je logistieke processen eens goed in kaart te brengen. “Kijk bijvoorbeeld niet alleen naar hoeveel het kost om een pakketje te verzenden naar Frankrijk. Maar onderzoek ook wat je moet doen als het misgaat. Hoe pak je dat aan? En wat kost je dat? Zoek hierin ook de juiste partners die je verder kunnen helpen en de gewenste kwaliteit bieden. Wat het je onderaan de streep kost, kun je vertalen naar de prijs van je product. Zeker in de beginfase moet je daar rekening mee houden. Daarna kun je je logistieke proces per maand langzaam verder verfijnen tot het helemaal klopt. Daar moet je tijd in investeren. Je krijgt niet zomaar voet aan de grond in een ander land.”

“Qua serviceniveau is er niemand die bij PostNL in de buurt komt. Ook naar ons toe is de service veel beter.”
“Qua serviceniveau is er niemand die bij PostNL in de buurt komt. Ook naar ons toe is de service veel beter.”

Betrouwbaar internationaal netwerk met uitstekende service

Vince Design verzendt vrijwel alle internationale bestellingen met PostNL. Vincent: “De prijs is natuurlijk heel belangrijk, maar de service van PostNL heeft mij écht over de streep getrokken. En dan vooral de service van PostNL richting onze klanten. Eerder verzonden we via andere postbedrijven die niet met een tijdslot werken en dat is aan consumenten niet uit te leggen. Een klant wil gewoon weten wanneer een bestelling aankomt, vooral bij zo’n groot pakket. Er kwamen extreem veel telefoontjes binnen bij onze klantenservice."

"Bij PostNL vertellen ze wel gewoon dat ze tussen 10.00 en 12.00 uur langskomen. Dat is een gigantisch voordeel. Qua serviceniveau is er niemand die daarbij in de buurt komt. Ook naar ons toe is de service veel beter. Vince Design heeft bij PostNL een ’dedicated’ serviceteam waarmee we kunnen sparren over diensten en over problemen. Daarnaast is de leverbetrouwbaarheid hoger bij PostNL. Zeker in de Benelux bieden ze een perfect netwerk.”

Dit artikel is gesponsord door PostNL.

Wenja en Kiki spelen een belangrijke rol binnen het No Pack Project van bol.com.

Het No Pack Project van bol.com: minder verpakkingen, meer impact

Tienduizenden pakketten verlaten dagelijks de warehouses van bol.com. Het bedrijf werkt achter de schermen heel hard om de invloed van al die leveringen op het milieu zoveel mogelijk te beperken. Een van de initiatieven binnen bol.com is het 'No Pack Project'. Hierdoor worden er steeds meer artikelen verzonden zonder de herkenbare bol.com-doos.

“We streven naar een afleverings- of aanbiedingspercentage van 98.6 procent.”

Trends in e-fulfilment: 'Zorgeloos de feestdagen tegemoet'

De feestdagen naderen met rasse schreden. Voor webshops is het de drukste periode van het jaar. Des te belangrijker dat ze hun zaakjes goed op orde hebben en hun klanten kunnen garanderen dat ze ook daadwerkelijk leveren wanneer ze beloven te leveren. Want je wilt je klant natuurlijk niet in de kou laten staan. Trunkrs kan daarbij helpen. Hoe? Een interview met Hidde Stokvis (CTO).

Rapport onthult belangrijkste redenen voor slechte bezorgervaring in Europa

Rapport onthult belangrijkste redenen voor slechte bezorgervaring in...

In een tijd waarin het tot 25 keer meer kost om een klant te werven dan om hem te behouden, is loyaliteit de sleutel tot het maximaliseren van de waarde van hard bevochten e-commerceklanten.

Verpakken: tips  voor productiviteit én welzijn operators

Verpakken: tips voor productiviteit én welzijn operators

Hoe sneller verpakt, hoe sneller verzonden! Op deze manier samengevat zijn de voordelen van verpakkingsmechanisatie reductief. Achter de zoektocht naar productiviteit moeten we ook nadenken over het welzijn van operators die essentiële elementen blijven voor het goed functioneren van elke toeleveringsketen.