Trunkrs is in de basis een techplatform, legt Hidde Stokvis uit. “Onze missie om de ultieme bezorgexperience te creëren. Wij benutten daarvoor overcapaciteit in de logistieke markt zoals stilstaande bestelbusjes en sorteercentra, koppelen die via ons platform en leveren zo iedere avond tussen 17.00-22.00 uur pakketten af voor zo’n ruim 200 webshops.”
Het bedrijf zoekt onderaannemers die werken voor bijvoorbeeld bezorgdiensten die overdag aan het werk zijn maar in de avond meestal stil staan. “Op het moment dat ze voor ons rijden, is dat in een gesloten netwerk dat alleen van ons is. Er zitten dus alleen pakketten van ons bij. Op die manier zorgen we ervoor dat we het maximale uit bestaande assets halen en we bijvoorbeeld niet extra sorteercentra hoeven te bouwen of auto’s hoeven te kopen. We beperken met die aanpak ook onze emissies.” Het bedrijf zorgt dus voor de koppeling tussen de verschillende partijen. “We managen het netwerk hoog over, maar hebben in principe geen handen aan de pakketten”, aldus Stokvis.
Nachtwerk overslaan
In de logistiek is er een lichte verschuiving gaande, ziet Stokvis. “Wij bieden al de mogelijkheid van bezorging op dezelfde dag als dat de consument iets bestelt, maar we zien steeds meer dat er ook bezorging op de volgende dag plaatsvindt, maar dan zonder het nachtwerk. Webshops kiezen er steeds vaker voor om het nachtwerk over te slaan en zo het pakketje de volgende dag in de avond bij de consument te laten bezorgen. Dat doen ze omdat de condities bij nachtwerk toch wat minder zijn en het lastiger te monitoren is. Dit stelt de middelgrote webshops ook in staat om te concurreren met de ‘vandaag besteld morgen in huis’-propositie van de grotere webshops.”
Aanbieders in vers
Een andere trend die Stokvis ziet is de online aanwezigheid van aanbieders van vers voedsel zoals slagers en bakkers. “Dat heeft sinds corona een hoge vlucht genomen. Ook die partijen willen graag hun producten via ons snel bij hun klant krijgen. Dat kan zonder koelwagens maar wel in een gekoelde verpakking.”
Assets delen
Tot slot ziet Stokvis dat meer en meer bedrijven hun assets gaan delen. “Dat heeft te maken met de pieken in activiteiten door het jaar heen. Voor sommige bedrijven is januari heel druk, andere bedrijven hebben dan juist minder te doen en die kunnen hun flexibele schil dan optimaal inzetten. Wij als Trunkrs doen dan ook nog eens ons uiterste best om die flexibele schil zo duurzaam mogelijk te maken. We helpen onze partners om hun assets te verduurzamen.”
Webshops worden nerveus
Met de naderende feestdagen worden webshops toch lichtelijk nerveus. “De drukste periode van het jaar, kan ik wel op tijd leveren?”, vragen veel ondernemers zich af. En dat is een terechte vraag want snelheid en kwaliteit spelen juist dan een belangrijke rol. Juist in deze periode wil je als bedrijf betrouwbaar zijn voor je klanten. Het is dan wel zaak een betrouwbare partner te zoeken die je pakket op de juiste datum en tijd kan bezorgen.
Trunkrs speelt daarop in door in deze periode niet alleen een avondnetwerk te draaien, maar ook chauffeurs in te huren om overdag te rijden. “We zorgen dat we zoveel mogelijk mensen beschikbaar hebben om aan de vraag te kunnen voldoen. We sorteren dus als het ware voor op de naderende vraag. Op die manier blijft onze kwaliteit hoog en kunnen we toch alle pakketten op dezelfde dag nog afleveren.”
Ook wikkelt het bedrijf desgewenst de vragen over een zending af voor een klant. “We streven naar een afleverings- of aanbiedingspercentage van 98.6 procent. Dat is aardig hoog. Er blijven zo weinig vragen over een zending over, dat we die prima zelf kunnen beantwoorden voor de consument. Wij hebben een team zitten voor consumentenvragen, maar ook een team voor vragen vanuit webshops zodat iedereen goed op de hoogte gehouden kan worden van de status van het pakket.”
Bewegingsruimte
Als webshop kun je goed voorsorteren op de drukste periode van het jaar. Stokvis geeft enkele tips voor een hoge omzet en klantervaring: “Zorg voor genoeg bewegingsruimte. Door met een bezorgpartner samen te werken waar je flexibel op- en af kunt schalen, kom je bezorgbeloftes als ‘Vandaag besteld, vanavond in huis’ ook gewoon tijdens de feestdagen na. Denk ook aan het eerder in het jaar al organiseren van kortingsacties om te zorgen voor meer spreiding.”
En als consumenten twijfelen aan hun leveranciers kunnen ze met een gerust hart kiezen voor de multi-carrier strategie, zegt Stokvis. “Door pakketvervoerders met verschillende expertises in te zetten, ben je niet meer afhankelijk van één speler. Daardoor schaal je gemakkelijker op en af in drukke periodes, bied je klanten ook een duurzame pakketservice aan en verruimen je bezorg- en cut-off tijden. Daarnaast is multi-carrier bezorging vaak ook kostenbesparend voor ondernemers. Er zijn relatief veel consumenten die daarvoor kiezen omdat we in principe alleen avondleveringen doen. Met de piekperiode kunnen we snel overschakelen en consumenten uit de brand helpen.”
Tot slot adviseert Stokvis ondernemers om goed te kijken naar de track & trace-communicatie van hun bezorgpartners. “Veel consumenten ergeren zich als die niet goed of niet up-to-date is. Omdat veel reviews van consumenten gebaseerd zijn op ervaringen met bezorging, is het zaak om juist die laatste fase goed op orde te hebben.”
Verduurzamen
Voor 2023 wil Trunkrs nog meer flexibiliteit in zijn platform integreren. “En we werken er met onze partners hard aan om de hele keten te verduurzamen en over te schakelen van diesel naar elektrisch vervoer met busjes en zelfs fietsen. Omdat onze onderaannemers overdag voor andere partijen rijden, verduurzamen we daarmee niet alleen onszelf maar ook onze collega’s.”
Dit artikel is gesponsord door Trunkrs.