Klanten uit het buitenland? Zo is de kans van slagen groter

Klanten uit het buitenland? Zo is de kans van slagen groter

We bestellen steeds meer en steeds makkelijker in het buitenland. En naar verwachting blijft die trend alleen maar groeien. Maak gebruik van deze kans en zorg ervoor dat ook jij voorbereid bent om nieuwe klanten uit het buitenland te verwelkomen. Een spannende stap? Met de tips van Giseke Hopstaken, directeur van PostNL International, is jouw kans van slagen groot.

Ken je klant

Ieder land heeft zijn eigen cultuur en gebruiken. Verdiep je daarom in het land dat je wilt bereiken. Giseke vertelt: "Elk land kenmerkt zich door andere behoeftes op het gebied van online winkelen. Duitsland is een grote afzetmarkt vol mogelijkheden als je je maar voorbereidt op wat de Duitse consument belangrijk vindt. Ze zijn bijvoorbeeld heel strikt op regelgeving, retouropties en voorwaarden. Ze willen daar alles over weten voor ze tot een online aankoop over gaan. Je moet daar dus aandacht aan besteden in je communicatie naar je potentiële klant." 

"Gelukkig hoef je niet zelf op onderzoek uit. Wij helpen je met waardevolle informatie. Daarbij maken we gebruik van een breed internationaal netwerk, verspreid over 200 landen en eigen vestigingen in 13 landen wereldwijd. Zo maak je internationaal een vliegende start, met behulp van onze lokale kennis." 

Specifieke oplossingen

"Daarnaast doen we ons best om land specifieke oplossingen te ontwikkelen wanneer dat nodig is". Giseke geeft een voorbeeld: "Via Flora@Home bieden we ondernemers de mogelijkheid om bloemen en planten aan te bieden via hun webshop. Door de Brexit is het een behoorlijke uitdaging geworden om bloemen en planten te verkopen aan consumenten in het Verenigd Koninkrijk. Met het gespecialiseerde PostNL onderdeel Flora@Home, maken wij het je nu gemakkelijk. We regelen naast het vervoer, vers vanaf de veiling in Aalsmeer, ook alle douaneverplichtingen die nodig zijn voor de export en de import. Pluk dus nu je kans en laat je bedrijf groeien!" 

Een kwestie van vertrouwen

Vertrouwt je klant de webshop niet? Dan bestelt hij er ook niet gauw. Besteed daarom extra aandacht aan de betrouwbaarheid van je webshop. Dat kan onder andere door je website aan te bieden in de taal van het land dat je wilt bereiken. En daarvoor hoef je de taal niet eens te spreken.
"Om je eerste stappen in een nieuwe markt eenvoudiger te maken werken we samen met Clonable. Zij bieden een slimme oplossing die je website kloont en vertaalt. Zo heb je minder opstartkosten en is het beheren van je webshop een makkie. Extra handig: je kan je SEO-strategie ook klonen en optimaliseren. Zo test je in een handomdraai of de nieuwe markt een match is."  

De juiste ontvangstbeleving

Je kunt nog meer doen om het vertrouwen van klanten in je webshop te vergroten. Giseke legt uit: "Online verkopen draait om vertrouwen. Betrouwbaarheid in alle facetten: die van de webshop, maar ook van de verzending en van de tracking. Gebruik je tracking daarbij niet alleen als middel om het pakket te volgen, maar gebruik het als een contactmoment waarmee je in verbinding blijft met je klant. Op die manier weet de klant waar het pakket is en wanneer hij het kan verwachten. Daarmee verbeter je ook direct de ontvangstbeleving." 

Maar de beste ontvangstbeleving is er natuurlijk één zonder gedoe. "Die bereik je door je klant zoveel mogelijk uit handen te nemen. Om te voorkomen dat je klant geen obstakels ervaart, zoals problemen bij de douane, kun je één van onze digitale oplossingen gebruiken: de internationale adrescheck API. Wanneer de verplichte adresgegevens vooraf goed en volledig zijn ingevuld, zorg je voor een betere afhandeling van je pakket in het logistieke proces en zal je klant tijdig zijn pakket ontvangen." 

Leg je kleedje uit op een digitale marktplaats

Is de stap naar een internationale webshop net te groot? Probeer het eerst een tijdje op een internationale marktplaats, zoals Amazon. Maar kijk vooral ook naar marktplaatsen en platformen die het beste aansluiten bij jouw markt. In Duitsland kun je bijvoorbeeld terecht bij Real.de en Kaufland.de en in Frankrijk zijn FNAC en CDiscount grote namen. Daarnaast zijn er lokaal veel kleinere partijen die zich op jouw niche richten. Handelen via een marktplaats biedt een aantal voordelen:  

  • Direct toegang tot een grote (nieuwe) markt  
  • Geen extra kosten om je webshop te vertalen of aan te passen aan het nieuwe land  
  • Geen extra kosten voor marketingcampagnes  

Om te starten heb je een goede koppeling nodig van de marktplaats met de juiste logistieke partijen in het buitenland. "Wij helpen je hierbij door middel van integraties met de belangrijkste platforms en integrators zoals MyParcel en Wuunder. Of rechtstreeks met een API. Ben je al klant bij PostNL? Dan hoef je alleen maar een nieuw product toe te voegen. Wij bezorgen dan je producten naar je nieuwe klanten. Niet alleen in Europa, maar wereldwijd. We maken daarbij gebruik van gerenommeerde logistieke aanbieders: een slimme mix van uitdagers en postale bedrijven om je altijd het best passende aanbod te doen." 

Grijp je kans

Kortom, of je nu via je eigen webwinkel of een online marktplaats je producten internationaal aanbiedt; de markt is groot. In 2025 wordt zelfs verwacht dat de internationale e-commerce 25% uit zal maken van alle online aankopen wereldwijd. Buitenlandse consumenten zullen dus nog vaker hun weg vinden in het internationale aanbod van webwinkels. Ga als Nederlandse ondernemer dit avontuur aan samen met PostNL zodat je – goed voorbereid - je internationale nieuwe klanten met open armen kan ontvangen.  

Dit artikel is gesponsord door PostNL.

Lees ook:

Schiphol Logistics Centre: Logistiek mag weer gezien worden

Schiphol Logistics Centre: Logistiek mag weer gezien worden

Met het Schiphol Logistics Centre is de lat voor ontwerpers van logistiek vastgoed weer hoger gelegd. Kenmerkend voor het pand zijn het BREEAM Excellent-certificaat, de groene natuurgevel, de daktuinen, de ondergrondse parkeervoorzieningen en de kantoren op ruim negen meter hoogte, die op de Zuidas niet zouden misstaan. Twee van de vier units zijn inmiddels verhuurd aan logistiek dienstverlener Van der Helm. De andere twee units zijn per direct beschikbaar.

Je wil dat medewerkers trots zeggen ‘ik werk bij Nedcargo’ in plaats van ‘ik ben vrachtwagenchauffeur’.

Handig! Zo bereikt Nedcargo medewerkers zonder vaste werkplek

Het bereiken van medewerkers zonder vaste werkplek is niet gemakkelijk. Zeker niet in de transportbranche. Denk aan chauffeurs en warehouse medewerkers die geen toegang hebben tot het intranet of de e-mail. Vanuit deze uitdaging ging Nedcargo op zoek naar een eigentijdse oplossing waarmee zij iedereen bereiken en ze ontdekten de Business App.

Onderzoek naar online updates: welke voorkeuren heeft de klant?

Onderzoek naar online updates: welke voorkeuren heeft de klant?

Er zijn veel soorten updates die een bedrijf over bestellingen kan ontvangen; sommige zijn nuttiger dan andere. In het jaarlijkse thuisbezorgrapport vroeg nShift, expert in delivery management, aan 1.000 respondenten hoe zij denken over online updates: van welke soorten nodig zijn, tot hoe ze de informatie zouden willen ontvangen.

Door de juiste vragen te stellen en de juiste partners te betrekken, kun je weloverwogen keuzes maken om jouw supply chain te verbeteren.

Heb jij jezelf deze 4 vragen over de e-commerce al eens gesteld?

E-commerce is het snelst groeiende segment van de retailmarkt in Europa. Het aantal online aankopen zal blijven stijgen nu shoppers steeds makkelijker via social media, virtuele shopmomenten en zelfs via hun smartspeaker online bestellingen kunnen doen. Goed nieuws dus voor fabrikanten en dienstverleners, webshops en online retailers. Maar wat betekent dat voor de supply chain?