Het tempo waarin e-commerce zich ontwikkelt is enorm, en de wereldwijde COVID-19 pandemie heeft de groei enorm versneld. Er wordt zelfs voorspeld dat er vanaf dit jaar meer webshops zullen zijn dan fysieke winkels.
Die evolutie brengt enorme uitdagingen met zich mee.
Shoppers zijn kritisch over hun koopervaring en binden zich minder makkelijk aan een specifiek merk of bepaalde webshop. Zij willen een zo ruim mogelijke keuze, tegen de beste prijs, met het meest eenvoudige aankoopproces en de snelste levering zonder dat hun pakje beschadigd geraakt.
En liefst zo duurzaam mogelijk als het kan.
Een wereldwijd rapport toont aan dat 70% van de online shoppers stopt een merk te gebruiken als het duurzaamheidsbeleid ontoereikend is. Bovendien vindt 60% van de Nederlanders de duurzaamheidsinformatie over hun bestelling niet voldoende.
Belangrijk is dus om overal aanwezig te zijn, voldoende beschikbaarheid te hebben en alles het liefst zo efficiënt en duurzaam mogelijk te maken voor de consument.
Het lijkt een onmogelijke opdracht om dat logistiek te kunnen bolwerken.
Bovendien maken het aanslepende tekort aan transport, de hoge brandstofprijzen en de stijgende kosten voor houten pallets die nodig zijn voor het transport het er niet makkelijker op...
Maar door de juiste vragen te stellen en de juiste partners te betrekken, kun je weloverwogen keuzes maken om jouw supply chain te verbeteren.
1. Hoe complex is jouw keten?
Heb je zicht op je volledige keten en de aanwezige bottlenecks?
Waar zou je kunnen standaardiseren en vereenvoudigen?
Als e-commercespeler krijg je te maken met gefragmenteerde bestellingen en leveringen. Afhankelijk van de bestemming gelden andere regels en eisen, zeker wanneer er import of export mee gemoeid is.
In de aanloop naar de feestdagen of op commerciële hoogtijdagen, zoals Black Friday of de uitverkoop, stijgt traditioneel de druk op fabrikanten en retailers. En ook bij onverwachte situaties, zoals de covidpandemie, is het noodzakelijk om snel en flexibel te kunnen reageren op de veranderende vraag.
2. Waar zitten je verborgen kosten?
Heb jij zicht op àlle verborgen kosten in je supply chain, inclusief transport en verpakkingen (zoals pallets)?
Welke kosten zou je kunnen verminderen of zelfs elimineren?
Net zoals in de traditionele toeleveringsketen, moet je in e-commerce rekening houden met verborgen kosten, zoals bijvoorbeeld het gebruik, de opslag en het transport van goederen en vooral van pallets. Bij artikelen met een hoge waarde lijkt dit misschien niet relevant, maar wanneer het om grote aantallen gaat, kunnen die kosten hoog oplopen.
In de e-commerce sector wordt bovendien voornamelijk gewerkt met houten wegwerppallets. De wereldwijde lockdowns hebben een tekort op de internationale houtmarkt tot gevolg gehad, waardoor de houtprijs steil de hoogte in is gegaan, met stijgingen tot 400%. De prijs van een pallet is vandaag het dubbele ten opzichte van een jaar geleden. En er is geen zicht op structureel herstel naar de prijzen van voorheen.
3. Wat is het aandeel afval en verspilling in je keten?
Op welke momenten in je supply chain produceer je afval en hoeveel?
Op welke manier zou je dat afval kunnen elimineren of hergebruiken?
In een dergelijke complexe en snelle supply chain is de kans op afval en verspilling erg groot. Denk daarbij aan het grote aantal transportbewegingen van kleine productaantallen met half volgeladen vrachtwagens en dus lege kilometers tot gevolg, een te grote voorraad die beschadigd kan raken, een omdoos die te groot is in verhouding tot het product, een falende routeplanning en zeker ook de verschillende types verpakkingsafval, waaronder wegwerppallets.
4. Hoe kan circulariteit een antwoord bieden?
De circulaire economie is gebaseerd op het concept waarbij producten of delen van een product hergebruikt worden, en op het einde van hun levenscyclus opnieuw dienen als grondstof, als basis voor een nieuw product.
Denk bijvoorbeeld aan modulaire gebouwen waarvan bouwelementen na afbraak opnieuw gebruikt kunnen worden, kalkafval van waterzuiveringsinstallaties als grondstof voor tapijten, suikerriet als grondstof voor biologisch afbreekbare cosmeticaverpakkingen of houtafval als grondstof voor bouwmaterialen zoals MDF-platen.
Maar ook deelsystemen zijn gebaseerd op principes van de circulaire economie: deelfietsen, deelauto’s, overnachtingen, wassalons en zelfs pallets.
Een combinatie van delen en hergebruiken is dus ook gebaseerd op de principes van de circulaire economie.
De voordelen van een circulair model:
- De impact op het milieu is kleiner: je helpt mee de uitputting van natuurlijke hulpbronnen te stoppen, en je zorgt voor minder luchtvervuiling en afval.
- Je verhoogt de klantloyaliteit: consumenten kopen steeds bewuster van merken die duurzaam omgaan met het milieu.
- De toeleveringsketen is flexibeler: je bent minder afhankelijk van de aanlevering van nieuwe grondstoffen of materialen. Bovendien verminder je het risico van macro-economische gebeurtenissen, zoals de COVID-19-pandemie, of een veranderende politieke context zoals na de Brexit.
- Je bespaart kosten, zoals aankoop-, opslag-, distributie-, transport-, en recyclagekosten of zelfs kosten om afval te storten.
In de supply chain zijn er verschillende mogelijkheden om zo’n circulair model te implementeren. Zoals bijvoorbeeld palletpooling, waarbij je geen pallets koopt, maar huurt en het beheer uitbesteedt. Een circulair systeem is dus een grote stap vooruit om je bedrijf duurzamer, flexibeler én kosten-efficiënt te maken.
Dit artikel is gesponsord door CHEP.