Het Schiphol Logistics Centre staat op Schiphol Trade Park, één van Europa’s meest duurzame en innovatieve businessparken. Het pand is strategisch gelegen tussen Hoofddorp en de A4 - met een eigen op- en afrit en met de luchthaven op een steenworp afstand. Met bijna 7 miljoen inwoners binnen een straal van 50 kilometer is de locatie uitermate geschikt als uitvalsbasis voor distributie van onder meer hightech- en fashion-producten. Vier units met in totaal 30.000 vierkante meter bieden volop ruimte voor op- en overslag van allerhande goederen.
Vlakke vloeren, hoge draagkracht
Elke unit telt zeven docks en heeft een vrije opslaghoogte van 12,20 meter. De vloer is supervlak en kan 5 ton per vierkante meter dragen. Dat maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een laad- een lossysteem voor luchtvracht of een smallegangenmagazijn met een hoge opslagdichtheid te creëren. Opvallend detail is de loopbrug die de kantoren met de docks verbindt, zodat de veiligheid van voetgangers gewaarborgd is. “Elke unit beschikt over alle noodzakelijke voorzieningen en kan dus apart worden gehuurd. Maar logistiek dienstverleners kunnen natuurlijk ook meerdere units tegelijk huren en intern met elkaar verbinden”, vertelt assetmanager Eric de Troije van KKR-Mirastar.
Twee van de vier units zijn inmiddels vergeven aan Van der Helm. Deze logistiek dienstverlener heeft begin 2021 luchtvracht in het omvangrijke dienstenpakket opgenomen. “Voor het afhandelen van luchtvracht is een locatie in de onmiddellijke nabijheid van Schiphol een must. Het pand dat we daarvoor gebruikten, werd te klein en had bovendien een aflopend contract. Het Schiphol Logistics Centre kwam precies op het goede moment en biedt exact wat we nodig hebben. Onlangs hebben we de sleutel ontvangen van twee units met in totaal 14.000 vierkante meter”, vertelt Anthony de Wit, verantwoordelijk voor de luchtvrachtdivisie van Van der Helm.
Fulfilment en crossdocking
Van der Helm gaat de ruimte deels inrichten voor opslag en orderpicking voor klanten die actief zijn in tijdkritische distributie. Een andere belangrijke activiteit is crossdocking, waarvoor de logistiek dienstverlener een eigen laad- en lossysteem voor luchtvracht wil installeren – het minimale dat vereist is in de internationale luchtvracht. “Daarmee kunnen we zelf luchtvrachtzendingen opbouwen en afbreken. Dat scheelt een schakel in de keten en levert dus tijdwinst op”, verklaart De Wit. “Die tijdwinst is belangrijk, want onze klanten kiezen niet voor niets voor luchtvracht. Aan ons de taak om hun tijdkritische zendingen zo snel mogelijk af te handelen en uit te leveren.”
Wat De Wit aanspreekt, is het duurzame karakter van het Schiphol Logistics Centre. “Steeds meer klanten vragen wat we doen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met het betrekken van dit pand voldoen we aan hun verwachtingen op dat vlak. Een ander pluspunt zijn de uitstekende kantoorvoorzieningen. Onze medewerkers brengen een derde van hun tijd door op kantoor. Een goede en fraaie werkomgeving helpt hen om zich thuis te laten voelen. Dat komt ook de productiviteit weer ten goede.”
Allure van de Zuidas
Dat het logistiek centrum duurzaam is, bewijst het BREEAM Excellent-certificaat. Dat betekent onder meer dat het pand mede dankzij de zonnepanelen op het dak grotendeels in zijn eigen elektriciteit kan voorzien. De parkeergelegenheid bevindt zich onder het warehouse, zodat de schaarse ruimte in deze regio optimaal wordt gebruikt. “En iedereen die het pand binnenkomt, loopt direct tegen een hele grote groene wand aan”, lacht De Troije.
In de ontwerpfase is uitgebreid aandacht besteed aan de beleving en uitstraling van het pand. De fraai vormgegeven kantoren met twee grote dakterrassen kijken uit over de A4 en bieden volgens De Troije de allure van de Zuidas. Met ruim 3.100 vierkante meter resterend is er voldoende kantoorruimte beschikbaar voor alle medewerkers. Dankzij de goede ontsluiting van de A4 en het openbaar vervoer is een goede bereikbaarheid gegarandeerd.
“Een goede uitstraling en beleving wordt steeds belangrijker. Excellente voorzieningen helpen om medewerkers te boeien en te binden”, vertelt De Troije. “Bovendien nodigt het pand uit om gasten te ontvangen en via de loopbrug mee te nemen in de operatie. Dit pand laat zien hoe mooi logistiek kan zijn.”
Dit artikel is gesponsord door CBRE.