Handig! Zo bereikt Nedcargo medewerkers zonder vaste werkplek

Handig! Zo bereikt Nedcargo medewerkers zonder vaste werkplek
Je wil dat medewerkers trots zeggen ‘ik werk bij Nedcargo’ in plaats van ‘ik ben vrachtwagenchauffeur’.

Het bereiken van medewerkers zonder vaste werkplek is niet gemakkelijk. Zeker niet in de transportbranche. Denk aan chauffeurs en warehouse medewerkers die geen toegang hebben tot het intranet of de e-mail. Vanuit deze uitdaging ging Nedcargo op zoek naar een eigentijdse oplossing waarmee zij iedereen bereiken en ze ontdekten de Business App.

Niet alleen de 'non-desk medewerkers' zijn lastig te bereiken in deze tijd. De hybride werkvorm wordt alsmaar populairder, waardoor ook ‘kantoormedewerkers’ bereiken en vooral betrekken een uitdaging is. Dit terwijl een grote interne betrokkenheid, alsmaar belangrijker wordt. Het draagt bij aan een goede werksfeer, medewerkerstevredenheid en leidt in het beste geval tot een geëngageerde medewerker.

Eigen personeelsapp

Elles Zwinkels, HR-adviseur bij Nedgarco: "Een betrokken werknemer, is een werknemer die goed praat over je bedrijf, trouw aan je blijft en alles uit zichzelf haalt. Je wil dat medewerkers trots zeggen ‘ik werk bij Nedcargo’ in plaats van ‘ik ben vrachtwagenchauffeur’. Om dit te bereiken is het belangrijk om de identificatie/ betrokkenheid met je organisatie te versterken."

"Het belangrijkste hierbij is het merkgedrag continu te laten terugkomen in dagelijkse processen. Dit wordt ook wel 'living the brand' genoemd. Het merkgedrag vloeit uit vier kernwaarden: betrokkenheid, blijven uitdagen, investeren in de toekomst en transparant zijn." Om deze waarden om te zetten in gedrag, bundelt het bedrijf hun interne communicatie in een eigen personeelsapp."

Goede communicatie

Alle informatie die we delen zoals arbeidsvoorwaarden, bedrijfsregelingen en corona-updates plaatsen we in de app”

Door de inzet van de app bundelt Nedcargo al hun systemen en informatie die bijdragen aan het living-the-brand-principe, zoals veiligheid, ontwikkeling en nieuws. Daarbij is de grootste kracht dat zij nu iedereen bereiken en vooral ook écht transparant zijn. Een grote betrokkenheid begint namelijk bij een goede communicatie, en voor een goede communicatie is het belangrijk dat je alle medewerkers bereikt én betrekt.

“Alle informatie die we delen zoals arbeidsvoorwaarden, bedrijfsregelingen en corona-updates plaatsen we in de app. Op deze manier is het echt transparant voor elke medewerker en dat is erg positief.”

Meer dan een communicatieplatform

Business Apps kiest er bewust voor hun software meer te laten zijn dan een communicatieplatform. De apps gaan verder dan dat, zo laat het processen efficiënter verlopen en bevordert het de kennisdeling en onboarding. Dit bereik je door de inzet van diverse functies. Zo deel je checklists, handleidingen en andere documenten, onboarding video’s en stel je zelf flexibele formulieren samen voor bijvoorbeeld veiligheid of verlof aanvragen.

Een mobiel heeft iedereen

In 2017 kwam Elles Zwinkels voor het eerst in contact met Business Apps. Op dat moment was zij al specifiek op zoek naar een mobiele applicatie. Dit leek voor Elles de beste oplossing, omdat je zo ook de medewerkers kan bereiken die niet beschikken over een laptop of zakelijk mailadres. Waarom dan een app? “Een mobiel heeft immers iedereen.”

Ze ging met diverse partijen in gesprek, maar koos uiteindelijk voor Business Apps: sinds 2012 een van de grootste personeel app-ontwikkelaars van Nederland. De doorslag gaf de gebruiksvriendelijkheid van de software. “De app is simpel in gebruik, makkelijk te beheren en kent geen programmeer dingen of moeilijke taken.”

Meertalig en voorleesfunctie

Niet alleen voor de beheerder, maar ook voor de eindgebruiker is de app makkelijk in gebruik. Zo is de app meertalig en beschikt deze over een voorleesfunctie. Hiermee maak je interne communicatie laagdrempelig, modern en altijd en overal toegankelijk. “De app is inderdaad zeer makkelijk in gebruik voor de eindgebruiker. Dat in combinatie met de gebruiksvriendelijkheid aan de achterkant is echt doorslaggevend geweest.”

Ontwikkelproces tot een eigen app

Bij Business Apps staat een persoonlijke samenwerking hoog in het vaandel. Frans van Kuijk, COO van Concapps legt uit: "Samen onderzoeken we waar interne kansen liggen voor een onderneming en of een app daarbij past. Na het maken van de keuze word je actief ondersteund tijdens én na de ontwikkelfase zodat je binnen 2 tot 3 maanden live bent én alle interne doelen gaat bereiken."

Denken in mogelijkheden staat in dit proces centraal: van een maatwerk design tot een API-koppeling ontwikkelen. Op deze manier wordt er alles aan gedaan om de medewerkers te bereiken én interne doelen te behalen. "Zo breng je jouw visie en kernwaarden nog meer tot leven en vereenvoudig je processen met slimme functionaliteiten zoals formulieren en documenten. Al met al, een eigentijds en laagdrempelig middel waarmee alle medewerkers uit de voeten kunnen", zegt Frans enthousiast.

Advies en gratis testen

Business Apps helpt graag bij het maken van een goede keuze. Frans: "Daarbij bieden wij de mogelijkheid een proefperiode te starten omdat wij overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van een app. Je ontvangt een test-app op maat, inclusief inloggegevens. Zo ervaar jij, zonder enige beperkingen, of een personeelsapp bij jouw organisatie past!" Bekijk meer informatie op de website van Business Apps of vraag direct een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Dit artikel is gesponsord door Business Apps.

Personeel werven in de logistiek - Denk ook hier aan automatisering

Personeel werven in de logistiek - Denk ook hier aan automatisering

De logistieke sector kampt al jaren met een tekort aan gekwalificeerd personeel. Vaak lijkt het probleem vooral te draaien om de beschikbaarheid van geschikte kandidaten, maar de realiteit is complexer: hoe bereik je de juiste mensen snel en efficiënt? Moderne technologieën zoals chatbots bieden uitkomst, blogt Kevin Bruggink, directeur van Red Rocket Online.

De toekomst van logistiek: microfulfilment-centra

De toekomst van logistiek: microfulfilment-centra

Microfulfilment-centra (MFC) spelen een steeds grotere rol in de logistieke wereld, en volgens Element Logic is dit een ontwikkeling die niet meer te negeren valt. Sinds 1985 helpt Element Logic wereldwijd bedrijven hun magazijnen te optimaliseren, met een hoofdkantoor in Noorwegen en een sterke aanwezigheid in de Benelux. Vanuit jarenlange ervaring ziet Element Logic MFC als het antwoord op de groeiende vraag naar snelle leveringen en click-and-collect-opties. De nieuwe standaard in intralogistiek? Element Logic vindt van wel. Hier zijn vier redenen waarom.

Van links naar rechts: Imre Csizmazia en Soufyane Maamar van Odyssey Logistics en Marvin van Dam van Paardekooper.

Minder kosten en minder schade door de verpakking

Hoe verminder je schade en kosten tijdens transport? Odyssey Logistics vond de oplossing door hun verpakkingsproces te verbeteren. Dankzij nieuwe technieken en duurzame materialen werken zij efficiënter en besparen ze kosten, terwijl ze hun producten beter beschermen. Dit bleek een slimme aanpak die tot succes leidde.

Logistiek dienstverleners helpen Defensie aan chauffeurs

Logistiek dienstverleners helpen Defensie aan chauffeurs

Onder andere Verhoek Europe en Jan de Rijk Logistics zijn een unieke samenwerking gestart met Defensie. Door chauffeurs uit te wisselen, is Defensie verzekerd van rijklaar materieel. Verhoek: "We hebben in korte tijd een groot aantal voertuigen in paraatheid gekregen."