LogiMAT zet weer alle warehousetrends bij elkaar

LogiMAT zet weer alle warehousetrends bij elkaar

Tien beurshallen vol en ook op veel andere beschikbare plekken hebben zich de 1.570 standhouders verzameld. De LogiMAT is na drie jaar weer los en hoe. Wie hier geen plek heeft met zijn gerobotiseerde warehouseoplossingen hoort er even niet bij deze dagen.

Al vroeg liep het vanochtend vol in de beurshallen in Stuttgart. De markt is flink op stoom onder druk van de veranderde visie op warehousing als onmisbare schakel in supply chains. De pandemie heeft de beurs drie jaar lang dicht gehouden. Maar dezelfde pandemie leerde de wereld ook dat producten waar enorme vraag naar is, niet altijd onbeperkt beschikbaar zijn. Dat besef – extra aangedikt door oorlogshandelingen en andere verstoringen – maakt dat logistieke organisaties en bedrijven ruimte maken in het budget om te investeren in nieuwe technologie.

Meer dan bescheiden groei verwacht

Standhouders zoals Dematic verklaren dat vorig jaar een recordjaar was voor hun systemen. En ook dat de sector verwacht dat dit jaar een tweecijferige groeiverwachting mogelijk moet zijn. Voor de komende jaren zijn voorspellingen eveneens gunstig. De krappe arbeidsmarkt, de ambities om flink te verduurzamen dragen zeker daar aan bij.
Dat betekent nieuwkomers op de markt en bedrijven die drie jaar geleden nog een bescheiden plek hadden nu prominent aanwezig zijn, met dank aan externe financiers die warehouse- en material handlingtechnologie als een voorlopig stabiele bron van inkomsten zien. Vooral technologie die in het oog loopt, zoals AMR’s (Autonome Mobiele Robots) en AI (Artificial Intelligence) mag zich in grote belangstelling verheugen.

Onderscheidend zijn als beurs en exposanten

Bij iedere zichzelf respecterende beurs horen prijzen en onderscheidingen. Dit keer mochten drie bedrijven een innovatie-award in ontvangst nemen:

Bosch Rexroth voor zijn ActiveShuttle AMR

Sick voor zijn machine-learning pallet classificatiesysteem

Synaos als softwareleverancier voor een intralogistics cloud platform

De komende twee dagen is het nog een drukte van belang in een zomers Stuttgart. Of de bezoekersaantallen van voorgaande jaren worden geëvenaard is onwaarschijnlijk. Maar desondanks zal de LogiMAT zijn faam als broedplaats voor material handling innovatie weer waar gaan maken.

Heres Stad

Heres Stad

Hoofdredacteur Logistiek.nl

Daniëlle van Hout

Daniëlle van Hout

Redacteur Logistiek.nl

Heico Sandee

Mensgerichte benadering van robotisering krijgt de overhand

De schaarste aan beschikbare arbeidskrachten blijft bedrijven aanmoedigen om meer te investeren in automatisering. Inmiddels zijn indrukwekkende pilots uitgevoerd met innovatieve robots in magazijnen. Toch zou de toekomst van de logistiek niet alleen technologisch, maar ook maatschappelijk duurzaam moeten zijn.

Monique van den Broek

Aanvullende algoritmen maken standaard WMS een stuk slimmer

Slimme algoritmen vormen de onzichtbare motor van de moderne logistiek. Maar hoe slim zijn ze eigenlijk? Door te investeren in geavanceerde, op maat gemaakte algoritmen, is het mogelijk om de beperkingen van traditionele WMS-systemen doorbreken. Monique van den Broek (CQM) laat zien wat de voordelen zijn.

Vision en AI - dit zegt ChatGPT over robotisering in magazijnen

Vision en AI - dit zegt ChatGPT over robotisering in magazijnen

Vision-technologie en kunstmatige intelligentie (AI) zetten warehousing op zijn kop. Robots zien, leren en handelen steeds slimmer, waardoor taken zoals picken, sorteren en voorraadbeheer efficiënter verlopen. Deze innovaties bieden niet alleen snelheid en precisie, maar veranderen ook de samenwerking tussen mens en machine.

William van der Aa

Keuzestress in robotisering leidt tot verkeerde beslissingen

Afgelopen jaar is ook weer veel geschreven en gesproken over de 'eindeloze' voordelen van het toepassen van AI en robotisering in warehousing. De werkelijkheid is vaak veel complexer, zeker voor bedrijven die niet zelf beschikken over capaciteit om hierin goede keuzes te maken.