Daniëlle van Hout

Redacteur Logistiek.nl

Verkoop dieselbus verdrievoudigd door nieuwe belastingregels

Verkoop dieselbus verdrievoudigd door nieuwe belastingregels

De verkoop van dieselbedrijfswagens in Nederland is vorige maand verdrievoudigd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De forse toename, met bijna 13.000 verkochte voertuigen, is het gevolg van de aanstaande invoering van bpm-heffing op nieuwe diesel- en benzinebedrijfswagens vanaf 1 januari.

Jan-Peter Müller draagt stokje Müller Fresh Food Logistics over

Jan-Peter Müller draagt stokje Müller Fresh Food Logistics over

Na meer dan 25 jaar aan het roer van Müller Fresh Food Logistics draagt Jan-Peter Müller per 1 januari 2025 het stokje over aan Barry Stegeman, momenteel commercieel directeur van het bedrijf.

AB Texel neemt Dijco over en verzorgt transport The Greenery

AB Texel neemt Dijco over en verzorgt transport The Greenery

AB Texel verzorgt voortaan alle nationale en internationale transportactiviteiten van The Greenery. Onderdeel van deze samenwerking is de voorgenomen overname van transportbedrijf Dijco, dochteronderneming van The Greenery, door AB Texel.

Samenwerking sector pakt fysieke belasting rolcontainers aan

Samenwerking sector pakt fysieke belasting rolcontainers aan

Organisaties uit de sierteelt- en horecasector hebben een intentieverklaring ondertekend om de arbeidsomstandigheden in de transportsector te verbeteren. De intentieverklaring, geïnitieerd door TLN (Transport en Logistiek Nederland), FNV Transport en Logistiek, en CNV, markeert een belangrijke stap in het verminderen van fysieke belasting bij het werken met rolcontainers en stapelwagens.

Windrose en Smappee willen samen elektrificatie transport versnellen

Windrose en Smappee willen samen elektrificatie transport versnellen

Het Belgische cleantechbedrijf Smappee en de Chinese elektrische vrachtwagenproducent Windrose hebben een intentieverklaring ondertekend voor een strategische samenwerking. Samen willen de bedrijven de transitie naar elektrisch transport binnen de logistieke sector versnellen.

Linde Jansen (foto: LinkedIn)

Heineken-topvrouw Linde Jansen maakt overstap naar PostNL

Linde Jansen, nu nog werkzaam bij Heineken, wordt per april 2025 benoemd tot chief financial officer (cfo) en lid van de Raad van Bestuur van PostNL. Ze volgt Pim Berendsen op, die op 15 april 2025 de rol van chief executive officer (ceo) overneemt van Herna Verhagen.

Tsjechische miljardair groen licht voor overname Royal Mail en GLS

Tsjechische miljardair groen licht voor overname Royal Mail en GLS

De overname van Royal Mail en de Europese pakketgigant GLS door de Tsjechische miljardair Daniel Kretinsky is goedgekeurd. De transactie van 3,6 miljard Britse pond (4,3 miljard euro) betekent een belangrijke strategische zet voor Kretinsky, die met deze overname zijn portefeuille verder uitbreidt in de logistieke sector.

Lidl introduceert elektrische versie van iconische Cola-kersttruck

Lidl introduceert elektrische versie van iconische Cola-kersttruck

Lidl Nederland heeft een opvallende kersttruck geïntroduceerd, met een duurzame knipoog richting de iconische variant van Coca-Cola. De volledig elektrische 'Freeway-truck' is al te zien op de Nederlandse wegen en zal de komende vier weken actief zijn in het distributienetwerk van de supermarktketen.

ZE Café [9]: 'Laadpalensector is nog te veel een cowboymarkt'

ZE Café [9]: 'Laadpalensector is nog te veel een cowboymarkt'

Voor een succesvolle invoering van de zero-emissiezones in ons land is een dekkend netwerk aan laadpalen een must. Nederland is een van de koplopers in Europa qua beschikbaarheid van laadinfrastructuur. Maar we zijn er nog lang niet. Er is nog heel wat werk aan de winkel, benadrukken Pelle Schlichting, mede-oprichter van Leap24, en Robert van den Hoed, projectleider bij het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur in een nieuwe aflevering van ZE Café, de podcast van Logistiek.nl over de ZE-zones.

Effect van ketenverstoringen door de ogen van ChatGPT

Effect van ketenverstoringen door de ogen van ChatGPT

Geopolitieke spanningen, prijsstijgingen en aanvallen door Houthi-rebellen in de Rode Zee zetten de toch al fragiele containermarkt verder onder druk. Terwijl tarieven blijven fluctueren, zoeken logistieke professionals naar manieren om flexibel en duurzaam te blijven opereren.