Krëfel is een toonaangevende omnichannel winkelketen in elektronica, huishoudelijke apparaten en witgoed. Met zeventig fysieke winkels en een webshop, geeft het klanten alle keus rondom aankoop en levering van producten. Ze kunnen deze bijvoorbeeld online bestellen en bij een winkel in de buurt ophalen - click & collect - of door professionele bezorgers thuis laten installeren.
De logistieke motor achter deze uitgekiende operatie, bevindt zich in Humbeek, nabij Brussel. Van daaruit worden dagelijks de winkels bevoorraad en de weborders verzonden. Het doel is om dit stipt op tijd te laten verlopen, maar door de onvoorspelbaarheid van het ontvangstproces werd dit steeds lastiger, vertelt warehouse manager Francois-Xavier Dumoulin.
“We wisten altijd wel wanneer een vrachtwagen zou aankomen, echter niet hoe lang het ging duren om deze te lossen. De inschatting die we hiervan maakte, week vaak af van de realiteit. Dit zorgde voor verstoringen in de planning en piekbelastingen in het magazijn.”

Meer grip op de planning
De retailer besloot de Supply Chain Portal van ICT Logistics in gebruik te nemen. Leveranciers kunnen in de portal zelf hun zendingen samenstellen en de tijdslots reserveren. Ze doorlopen een stappenplan wat ervoor zorgt dat alle gegevens correct en eenduidig worden vastgelegd. Doordat het systeem exact berekent hoelang het lossen van een vrachtauto duurt, is het ontvangstproces voorspelbaar geworden.
“We kunnen nu werkdruk in ons DC optimaal over de dag verdelen”, zegt Dumoulin. Ook het ontvangen zelf verloopt efficiënter. “De portal is gekoppeld aan het ERP waardoor medewerkers niet meer handmatig gegevens over de geleverde goederen hoeven in te voeren. Dit voorkomt fouten en bespaart veel tijd.”
Het grote voordeel van de Supply Chain Portal is dat we onze hele planning kunnen optimaliseren”
Ook toeleveranciers profiteren
Volgens Dumoulin brengt de portal meer dan alleen het voorspelbaar maken van het toeleverproces. “Omdat leveranciers en transporteurs zelf de afspraken voor de tijdslots beheren, kunnen die hun transportcapaciteit beter benutten. Chauffeurs staan niet meer onnodig op een vrij dock te wachten.” Leveranciers kunnen ook hun leveringsgegevens uploaden in de portal, wat ze administratief werk uitspaart.
Waar de hele keten van profiteert, is dat alle data van gerealiseerde orders worden opgeslagen en bewaard. Dumoulin: “Dit maakt het mogelijk analyses te maken van de tijdigheid, de volledigheid en de kwaliteit van leveringen. Op basis hiervan kunnen ketenpartners gerichte verbeteracties doorvoeren om daarmee de totale supply chain prestatie naar een hoger niveau te tillen.”
Succesvolle samenwerking
Door de ingebruikname van de portal heeft omnichannel retailbedrijf Krëfel een positieve impuls aan de hele logistieke keten gegeven. Warehouse manager Dumoulin kijkt terug op een succesvol project.
“De samenwerking met de ICT Logistics verliep soepel en transparant. Alles was goed doordacht en ook de opvolging na livegang was uitstekend. We konden met al onze vragen bij ze terecht en er werd snel op gereageerd. Dat alles maakt het werken met deze softwareleverancier bijzonder prettig en veelbelovend voor de toekomst.”
Dit artikel is gesponsord door ICT Logistics.