Allround energiepartner Eneco: 'Er is zoveel meer dan zonnepanelen'

Allround energiepartner Eneco: 'Er is zoveel meer dan zonnepanelen'

Dave de Lang is regiomanager Midden-Nederland bij Eneco. Hij is druk, want steeds meer bedrijven weten hem te vinden. "Er is bijna geen bedrijf meer zónder energiedoelstellingen", vertelt hij. "Vaak is de exacte klantbehoefte in eerste instantie nog niet duidelijk. Als allround energiepartner zijn wij juist sterk in het helpen vaststellen van die behoefte. Daarna gaan we pas in oplossingen denken."

Snel schakelen en verbinden

"Onze schaalgrootte is een enorm voordeel. We kennen de regionale energiestrategie, weten wat de randvoorwaarden zijn en hebben regelmatig contact met gemeenten en netbeheerders. Er komt bij ons gewoon een heleboel bij elkaar. Daarom moeten en kunnen we snel schakelen en verbinden. Dan is het mooi om als energiepartner met een bedrijf het gesprek aan te gaan over de duurzaamheidsambitie en een roadmap naar een duurzaam
energiesysteem uit te werken."

Samen de klantbehoefte vaststellen

In de logistiek wordt er vanwege de grote dakoppervlakken van DC's en bedrijfshallen natuurlijk al snel gedacht aan zonnepanelen. "Dat is meestal ook de eerste stap. Maar er gebeurt en kán nog zoveel meer. Denk maar aan de warmtevoorziening en laadpalen. Daarnaast moet het ook allemaal inpasbaar zijn. Steeds meer zien we capaciteitsbeperkingen op de publieke infrastructuur. Dan zoeken we samen met de opdrachtgever naar lokale oplossingen."

Lokale oplossingen

De Lang: "We proberen de lokale energiebehoefte zoveel mogelijk te matchen met de opgewekte energie. Dit kan bij de klant zijn, maar soms moeten we groter denken en hebben we het gebied nodig om dit te organiseren. We kunnen dan diverse oplossingen inzetten, zoals batterijen en slimme schakeling. Als grote speler hebben we daar veel ervaring mee."

Dave de Lang: "We proberen de lokale energiebehoefte zoveel mogelijk te matchen met de opgewekte energie."
Dave de Lang: "We proberen de lokale energiebehoefte zoveel mogelijk te matchen met de opgewekte energie."

Allround energiepartner

Dave de Lang noemt nog een sterke kant: "Wij verkopen niet één enkel product, maar bieden een heel scala aan oplossingen. Daarbij vinden we het gewoon leuk om mee te denken en innovatief uit de hoek te komen. Zowel in de techniek, als in financiële en organisatorische oplossingsrichtingen kunnen we maatwerk leveren. Dat betekent dat je bijna altijd een oplossing kan bieden voor de uitdaging die de klant heeft. Wat dat aangaat is
de energiemarkt de afgelopen decennia compleet veranderd. En wij als bedrijf ook. Voor onze zakelijke klanten zijn we nu echt een allround energiepartner."

Ontzorgen

Allround energiepartner betekent dat het bedrijf hun klanten compleet kan ontzorgen. "Het is allemaal best complexe materie. Dat is niet erg. Als je als particulier een nieuwe auto koopt, hoeft je ook niet te weten hoe alles onder de motorkap werkt. Als je maar tevreden bent over de prestaties en de prijs-kwaliteitverhouding. Dat geldt voor ons net zo. Als wij als kennispartner aan boord zijn, hóef je niet alles zelf te weten."

Zowel in de techniek, als in financiële en organisatorische oplossingsrichtingen kunnen we maatwerk leveren”

Slimme oplossingen

Ontwikkeling zit soms in kleine dingen. Zo blijkt dat bestaande daken die eerder niet geschikt waren voor zonnepanelen dankzij slimme constructieve oplossingen nu toch panelen kunnen dragen. "Vroeger kon dat financieel niet uit, maar door de SDE++ subsidie en de hogere energieprijzen ziet de businesscase er nu compleet anders uit."

Goede klantrelaties

Dave de Lang is enthousiast over de projecten die de afgelopen tijd zijn gerealiseerd. "Heineken en Schiphol zijn al jaren gewaardeerde klanten, waarmee we echt samen plannen uitwerken. Zo kunnen we ook op lange termijn de beste keuzes maken. Dat zijn mooie dingen."

Dit artikel is gesponsord door Eneco.

On Time and In Full Delivery (OTIF) - dit zijn misschien wel de belangrijkste woorden in de supply chain.

15 tips: zo lever je op tijd en volledig (OTIF als uitgangspunt)

On Time and In Full Delivery (OTIF) - dit zijn misschien wel de belangrijkste woorden in de supply chain. Het is de moeite waard om OTIF eens nader te bekijken. Het is belangrijk om de oorsprong van dit concept te kennen en te weten hoe het gemeten kan worden. Een artikel van Tive.

Nieuwe GS-codes in 2022 - wanneer moet je ze herzien?

Nieuwe GS-codes in 2022 - wanneer moet je ze herzien?

Een tariefcode van het Geharmoniseerd Systeem (GS) is een zescijferige code die wordt gebruikt om de tarieven te berekenen voor alle internationaal verhandelde producten. Dit jaar zijn ze veranderd. Als u importeur of exporteur bent of betrokken bent bij grensoverschrijdende transacties, zult u uw bestaande GS-codes moeten herzien en wijzigen of nieuwe codes gaan gebruiken.

Lege ruimte is afval; verpakking heeft veel impact op de klant

Lege ruimte is afval; verpakking heeft veel impact op de klant

In de rechtstreeks-naar-de-consument-markt is merkreputatie essentieel. Online merkeigenaren zijn verantwoordelijk voor 100% van de winkelervaring. Van het werven van nieuwe klanten tot het afhandelen of beheren van retourzendingen, elke stap is een kans om klanten tevreden of teleur te stellen.

Drie weken meelopen voordat er zelfstandig orders gepickt kunnen worden, is er niet meer bij.

Welke orderpickmethode past het beste bij mij? Dit is stap 1

Het is steeds lastiger om aan goed personeel te komen. En dat terwijl de vraag naar supersnelle, foutloze leveringen in rap tempo toeneemt. Alles moet beter, sneller, goedkoper én veiliger. Dat heeft gevolgen voor de indeling van magazijnen en de manier waarop orders gepickt worden. Wat voor jouw bedrijf de beste methode is, hangt af van verschillende factoren. Maarten de Bakker, marketingmanager CaptureTech, zet hier de eerste stap in het kiezen van een methode uiteen, met een overzichtelijke matrix.