Het geharmoniseerd systeem is onderverdeeld in 21 afdelingen, 96 hoofdstukken en 5.000 posten die miljoenen internationaal verhandelde eindproducten en onderdelen omvatten; elk met een GS-code. Het systeem is verplicht in meer dan 200 landen; dus als u grensoverschrijdend handel drijft, gebruikt u het waarschijnlijk al.
Nieuwe GS-codes voor 2022
De Werelddouaneorganisatie (WDO) herziet en actualiseert de GS-codes om de vijf jaar. Naarmate de technologie verandert en producten verouderen of een aanzienlijke productieverhoging ondergaan, deelt de WDO ze dienovereenkomstig in categorieën in, zodat de artikelen voor het juiste douanetarief worden ingedeeld. De wijzigingen zouden bijvoorbeeld gevolgen kunnen hebben voor consumentenproducten die zijn geëvolueerd om te worden vervaardigd uit duurzame materialen of voor nieuwe producten die op de markt worden gebracht.
Een tariefcode van het geharmoniseerd systeem (GS) is een zescijferige code die wordt gebruikt om de tarieven te berekenen voor alle internationaal verhandelde producten. In tegenstelling tot codes voor de verkoop- en gebruiksbelasting, hebben de douaneautoriteiten wereldwijd tariefcodes nodig voor de indeling van goederen en diensten die wereldwijd worden verhandeld.
De gewijzigde GS-nomenclatuur is op 1 januari 2022 in werking getreden. In de laatste update zijn ongeveer 870 codes verwijderd en 940 toegevoegd. U zult dus vanaf deze datum uw bestaande GS-codes moeten herzien en wijzigen of nieuwe GS-codes moeten gaan gebruiken.
Zijn GS-codes uw zwakke plek?
Volgens John Chiswell, grensoverschrijdende oplossingenmanager bij Avalara: "Het meest voorkomende probleem dat we tegenkomen is dat bedrijven gedeeltelijke GS-codes gebruiken."
Zijn GS-codes ook uw zwakke plek? Dit is een goed moment om beter op uw GS-codes te letten. In de meeste gevallen kan er worden bespaard.
Verkeerde codes
Het gebruik van de verkeerde GS-codes kan het volgende betekenen:
- Slechte beoordelingen van teleurgestelde klanten
- Uw producten lopen vertraging op bij de douane of worden zelfs voor onbepaalde tijd vastgehouden
- De concurrenten niet kunnen bijhouden die een betere klantenervaring bieden
- Te hoge douanerechten betalen
- Het oplopen van boetes en sancties
Nicole Morton, een grensoverschrijdende oplossingenmanager die met e-commercewinkeliers werkt om hun internationale groeiplannen te ondersteunen, zei: "De laatste updates van de GS-codes hebben betrekking op veel producten die vijf jaar geleden waarschijnlijk nog niet bestonden. Veel klanten zijn zich niet bewust van hun GS-codes, laat staan dat ze weten dat ze die moeten updaten. Uit de gesprekken die ik dagelijks met klanten voer, schat ik dat 70-80% van de detailhandelaren onjuiste codes gebruikt voor een aantal van de markten waarop zij handel drijven".
Belang van GS-codes
Het bedrijf dat de goederen verkoopt, is er verantwoordelijk voor dat de juiste code wordt toegepast. Indien een code door de plaatselijke douane niet wordt erkend, zal waarschijnlijk de hoogste heffing worden toegepast. Aangezien veel kleine en middelgrote detailhandelaren niet de luxe hebben van een interne belastingspecialist, zijn GS-codes een veelvoorkomend zwak punt voor veel bedrijfseigenaren. Vroeger was dit misschien niet iets waar bedrijven zich druk over maakten, maar nu moeten zij de goederencode kennen om de douanepapieren te kunnen invullen en de nodige rechten te kunnen heffen.
Nicole vervolgt: "In het geval van een detailhandelaar in e-commerce waarmee we hebben samengewerkt, hebben zij een audit van hun GS-codes uitgevoerd om de nauwkeurigheid ervan te bepalen. Na een grondig onderzoek bleek meer dan 62% onjuist te zijn. In een ander scenario, waar de codes met de jaren zijn gewijzigd, betaalden zij in sommige gevallen 7,9% rechten op hun producten in plaats van de 2,9% die zij verplicht waren te betalen. In dit voorbeeld ging het om een product dat op grote schaal wordt geproduceerd; omdat het echter met duurzame materialen werd vervaardigd, gold voor dit product een gunstiger tarief. Dit kost hun potentieel zowel geld als klantenbinding".
Verbetering van klantervaring
Door een gedeeltelijke of onjuiste GS-classificatie te gebruiken, verhoogt een bedrijf zowel de kosten van de handel voor zichzelf (als gevolg van de heffingen) als de kosten van de bestelling voor de klant. Hoewel het ingewikkeld en tijdrovend kan zijn, is het toepassen van de juiste GS-codes op artikelen essentieel voor het creëren van een goede klantervaring en het optimaliseren van uw online checkout om douanerechten correct te berekenen.
Zonder een definitieve prijs kan de plotse toevoeging van extra douanekosten bij de checkout potentiële nieuwe klanten afschrikken. Erger nog, het is mogelijk dat klanten uiteindelijk btw of accijnzen moeten betalen bij levering, wat de relatie met de klant schaadt. Klanten waarderen volledige transparantie bij het afrekenen. Het is zelfs zo dat een overweldigende 93% van de consumenten er de voorkeur aan geeft dat belastingen en heffingen bij de checkout zijn inbegrepen in plaats van op het laatste moment met kosten te worden geconfronteerd.
Nu de kosten voor het werven van nieuwe klanten stijgen, zijn de conversies bij de checkout en de lage verlatingspercentages belangrijker dan ooit. Als u uw klanten een nauwkeurige prijs wilt geven, maar niet over de expertise beschikt om dit op uw website te implementeren, kunt u overwegen een geautomatiseerde oplossing voor artikelclassificatie te gebruiken.
Dit artikel is gesponsord door Avalara.