15 tips: zo lever je op tijd en volledig (OTIF als uitgangspunt)

15 tips: zo lever je op tijd en volledig (OTIF als uitgangspunt)
On Time and In Full Delivery (OTIF) - dit zijn misschien wel de belangrijkste woorden in de supply chain.

On Time and In Full Delivery (OTIF) - dit zijn misschien wel de belangrijkste woorden in de supply chain. Het is de moeite waard om OTIF eens nader te bekijken. Het is belangrijk om de oorsprong van dit concept te kennen en te weten hoe het gemeten kan worden. Een artikel van Tive.

Professionals in de supply chain moeten exact begrijpen hoe zij track-and-trace en andere technologieën optimaal kunnen toepassen. Alleen dan kunnen zij de real-time gegevens verkrijgen die nodig zijn om strategische beslissingen te nemen - stappen die OTIF consequent haalbaar maken, zelfs tijdens de voortdurende risico's van verstoringen in de supply chain.

Hier 15 tips voor het verbeteren van de On Time In Full Delivery:

  1. Ken de eisen van uw klant voor OTIF-succes:
    Sommige klanten eisen levering op de afgesproken datum; anderen komen niet in de problemen met een flexibiliteit van een dag of twee te laat of te vroeg leveren. Het kennen van de verwachtingen van de klant zal de weg bereiden tot succes.
  2. Laat het niet liggen bij het plannen van afspraken:
    Inkopers leven bij de allerbelangrijkste Must Arrive By Date (MABD) voor zendingen die in hun distributiecentrum moeten aankomen. Maar vergeet niet dat het plannen van die datum niet genoeg is. Verzenders moeten ook een afspraak maken met de ontvangende locatie om het risico te vermijden dat een zending wordt geweigerd.
  3. Productie- en transportschema's moeten op elkaar worden afgestemd:
    Het vaststellen en communiceren van deadlines aan het productieteam, met name de tijdlijnen voor ready-by dates en afleverdata, is een must om enige kans op OTIF-succes te hebben.
  4. Stem ook het magazijnpersoneel op elkaar af:
    Duidelijke communicatie van verwachtingen is de sleutel om ervoor te zorgen dat het product wordt gepickt, verpakt, en in het magazijn klaarstaat voor de juiste vervoerder. Volgens Supply Chain Dive behoren pick-and-pack fouten en communicatieproblemen tot de meest voorkomende oorzaken van mislukte OTIF's.
  5. Grotere netwerkflexibiliteit is een potentiële spelbreker:
    Leveranciers winnen vaak aan efficiëntie door te kiezen voor magazijnaanbieders of locaties die dichter bij kritieke ontvangstlocaties liggen, wat de transporttijd aanzienlijk kan verkorten.
  6. Gebruik gegevens om verzoeken om wijzigingen te ondersteunen:
    Soms past de OTIF-leverdatum van een retailinkoper niet in het productie- of transportschema van een leverancier. Verzoeken om een wijziging van de planning zullen eerder worden ingewilligd als ze vergezeld gaan van een met gegevens onderbouwde verklaring waarom een dergelijke aanpassing de OTIF-prestaties ten goede zou komen.
  7. Pleit voor minimum bestelhoeveelheden:
    Het onvermogen om consequent aan het 'In Full' te voldoen, betekent niet altijd dat het game over is. Inkopers willen samenwerken met leveranciers, maar ze willen ook een met gegevens onderbouwde redenering zien waarom het aanpassen van een minimum bestelhoeveelheid de OTIF-prestatie ten goede zou komen. Het opbouwen van voorraden door het aanpassen van minimum orders, cadens of beide kan alles zijn wat nodig is om OTIF-eisen met succes te beheren.
  8. Probeer altijd rekening te houden met doorlooptijd:
    Verstoringen die van invloed kunnen zijn op het transport liggen schijnbaar altijd om de hoek. Het inbouwen van simpelweg een paar extra dagen in het transportschema, vooral in de winter of bij slechte weersomstandigheden zoals een tropische storm, kan het verschil maken tussen een OTIF-succes en een mislukking.
  9. Geef voorrang aan voorkeursvervoerders:
    De beste kans om de OTIF-doelstellingen te halen, is door te werken met een voorkeursvervoerder. Voorkeursvervoerders beschikken over bewezen capaciteiten en een track record voor het halen van deadlines.
  10. Bepaal of de vervoerder de beste keuze is:
    Onderzoek het netwerk van de vervoerder om te bepalen of zij de beste keuze zijn om de orders te verplaatsen. Zijn ze gevestigd in het gewenste leveringsgebied? Zo niet, blijf dan zoeken.
  11. Consolidatie kan een groot voordeel zijn:
    Consolideren van zendingen en pooldistribution zijn twee strategieën die kunnen helpen de kosten te beheersen en de OTIF naar specifieke ontvangstlocaties te verbeteren. Als consolidatie echter een negatieve invloed heeft op de OTP, kan het tijd zijn om programma's of routing aan te passen.
  12. Real-time updates zijn een enorm concurrentievoordeel:
    De beste manier om proactief een te late levering te voorkomen terwijl een zending onderweg is, is om toegang te hebben tot real-time ordertracking. Werken met logistieke dienstverleners wier technologieën real-time zichtbaarheid ondersteunen - zoals het gebruik van Tive trackers - zal toegang verschaffen tot kritische gegevens die nodig zijn om bij te sturen tijdens actieve verstoringen.
  13. Isoleer belangrijke transportstatistieken om verbeteringen te stimuleren:
    Nauwkeurig bijhouden en evalueren van de transportstatistieken maken het makkelijker om tijdig de prestaties te verbeteren. Kijk verder dan de uiteindelijke OTIF-score. Zijn pick-ups en drop-offs consequent op tijd? Welke faciliteiten ondervinden problemen? Het analyseren van de huidige en de historische gegevens zal supply chain professionals helpen verbeteringen door te voeren.
  14. Maak gebruik van de kracht van een cloudgebaseerd TMS:
    Verzenders moeten zendingen realtime kunnen volgen en traceren. Ze zien niet alleen de locatie van een zending, maar beschikken ook over de gegevens die nodig zijn om routes te optimaliseren en zo te zorgen voor tijdige en volledige leveringen.
  15. Bouw vertrouwensrelaties op:
    Samenwerking en consistente communicatie zijn belangrijke factoren in de relatie tussen verzender en vervoerder. Een groter vertrouwen helpt bij het verbeteren van de capaciteit en het kostenbeheer, terwijl verspilde kilometers tot een minimum worden beperkt.

Dit artikel is gesponsord door Tive.

Innovatie Supply Chain begint met sterke basis

Innovatie Supply Chain begint met sterke basis

Als productiebedrijf of groothandel kijk je ongetwijfeld met veel interesse naar de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie, robotisering en Industry 4.0. De belofte van deze innovaties is enorm. Ontdek welke stappen je vandaag al kunt zetten om ook jouw supply chain innovatiever te maken.

Weegsystemen als grote logistieke meerwaarde

Weegsystemen als grote logistieke meerwaarde

In de logistieke sector is tijdwinst essentieel, maar zonder nauwkeurigheid verliest elke operatie zijn efficiëntie. Het vinden van de juiste balans tussen snelheid, precisie en veiligheid vormt de kern van elke succesvolle supply chain. We spreken met Dion Wiesenfeld en Dino Salihbegovic, beide Account Manager bij Ravas, over hoe mobiele weegsystemen bedrijven helpen deze balans te vinden.

Enorme verbeteringen in voorraadniveau voor IGEPA

Enorme verbeteringen in voorraadniveau voor IGEPA

Terwijl de grafische wereld veranderd, lijkt de groei van IGEPA niet te stoppen. De groothandel heeft zich de laatste jaren stevig ontwikkeld en in die stroom heeft ook de supply chain afdeling een forse ontwikkeling doorgemaakt. Een intensieve samenwerking met Slimstock ligt daaraan mede ten grondslag.

Hoge performancescore door supply chain controle

Hoge performancescore door supply chain controle

Sinds mei is Sander Verdonk operationeel manager bij KSZ Transport. Hij legt uit hoe het bedrijf volledige controle over de supply chain heeft en daarmee hoge performance scores realiseert. Met zijn ervaring als planner begrijpt Verdonk het belang van proactieve monitoring en bijsturing. "Onze focus ligt op het continu monitoren van onze voertuigen en het proactief ingrijpen bij afwijkingen. Dit stelt ons in staat niet alleen aan de verwachtingen van klanten te voldoen, maar deze ook te overtreffen."