Lege ruimte is afval; verpakking heeft veel impact op de klant

Lege ruimte is afval; verpakking heeft veel impact op de klant

In de rechtstreeks-naar-de-consument-markt is merkreputatie essentieel. Online merkeigenaren zijn verantwoordelijk voor 100% van de winkelervaring. Van het werven van nieuwe klanten tot het afhandelen of beheren van retourzendingen, elke stap is een kans om klanten tevreden of teleur te stellen.

74% van de internetgebruikers in de EU koopt online in 2021 (bron: Eurostat). Altijd en overal winkelen, toegang tot een ruimer assortiment, prijsvergelijkingen en hun mening over artikelen met andere consumenten te delen, is wat consumenten waarderen. De spectaculaire ontwikkeling van e-commerce wordt alleen maar groter en hoe u zich daarop voorbereidt is belangrijk.

Lege ruimte als afval

Een recent onderzoek van Sealed Air over consumentenervaringen met e-commerce bracht aan het licht dat kartonnen dozen de meest gebruikte soort verpakking zijn (62%), tegenover 37% voor omslagen of verzendzakken.

Hoewel consumenten ze vaker ontvangen, vormen dozen een groter risico voor uw merk als ze verkeerd worden gebruikt. Waarom is dat?

Het onderzoek heeft uitgewezen dat kartonnen dozen meestal worden verzonden zonder de lege ruimte op te vullen of zonder blokkerings- en versterkingsmateriaal, waardoor consumenten in verwarring en zelfs gefrustreerd raken. Consumenten vinden dat producten, zoals kleding en andere zachte goederen, in passende verzendzakken of -zakken moeten worden geleverd in plaats van in grote kartonnen dozen met veel extra loze ruimte.

Consumenten vinden dat producten, zoals kleding en andere zachte goederen, in passende verzendzakken of -zakken moeten worden geleverd in plaats van in grote kartonnen dozen met veel extra loze ruimte.
Consumenten vinden dat producten, zoals kleding en andere zachte goederen, in passende verzendzakken of -zakken moeten worden geleverd in plaats van in grote kartonnen dozen met veel extra loze ruimte.

Voor kleinere tot middelgrote producten is de beste oplossing vaak om de doos helemaal te elimineren. Het is niet nodig om een doos te zenden als een verzendverpakking met kussens genoeg is. Verzendverpakkingen zijn gemakkelijk te bewaren en zijn verkrijgbaar in verschillende afmetingen, zodat u het pakket kunt optimaliseren. Zorg ook voor de juiste verpakkingsafmetingen.

Consumenten kijken naar een unieke uitpakervaring

Consumenten willen onmiddellijke voldoening en leveringen die ze met hun ogen kunnen 'proeven'. Uit gegevens van Sealed Air blijkt dat 49% van de online shoppers tussen 18 en 29 jaar zegt dat een merk- of geschenkverpakking hen enthousiast maakt over het ontvangen en openen van een pakket. Bedrukte verzendingen dragen bij aan merkherkenning en creëren een positieve uitpakervaring voor uw consument.

Tegelijkertijd zijn consumenten bezorgd over pakketdiefstal. Deelnemers aan het Sealed Air-onderzoek erkennen dat hoe duurder een product is, hoe meer ze de voorkeur geven aan een eenvoudigere verpakking aan de buitenkant en een meer uitgebreide verpakking aan de binnenkant. Het onderzoek toont aan dat 1 op de 5 consumenten bereid is een meerprijs te betalen voor sterk gepersonaliseerde bedrukkingen.

QR-codes

Veel merken hebben QR-codes gekozen om informatie en aanbiedingen aan consumenten te bieden. De studie toont aan dat twee derde van de intensieve e-commerceshoppers QR-codes voor speciale aanbiedingen en coupons gebruikt en dat 70% van de consumenten die QR-codes gebruikt, dat minstens maandelijks doet.

Beschadigde verpakkingen zijn nooit merkvriendelijk

Veel breekbare, zware en ongewoon gevormde artikelen worden bezorgd via een leveringsketen die daar niet voor ontworpen is en in verpakkingsoplossingen die niet ontworpen zijn om ze te beschermen.

Het resultaat: schade. Het beperken van die schade is niet alleen een kwestie van klantervaring, het is ook een kwestie van duurzaamheid. Een beschadigd artikel moet weer op een vrachtwagen of in een vliegtuig terug naar de plaats van herkomst, waar het wordt herbouwd, gerepareerd, opnieuw bevoorraad en soms gewoon op de stortplaats belandt.

Zorg voor de juiste verpakking om schade te beperken

De verpakking is een extensie van uw product en kleine veranderingen kunnen een lange weg afleggen om aan de groeiende consumententoekomst te voldoen

Voor meer informatie: download deze leidraad '3 stappen om uw packaging fulfilment activiteiten te beheren'.

Dit artikel is gesponsord door Sealed Air