Foodfulfilment: lokale boerenkaas, gewoon via de brievenbus

Foodfulfilment: lokale boerenkaas, gewoon via de brievenbus
Kaasbaas Wouter Swolfs.

Een oude gerijpte kaas of een wat jongere belegen? Kaasbaas Wouter Swolfs praat vol passie over de mooiste boerenkazen, zo van de boerderij. Met de firma Kaas zorgt hij ervoor dat die prachtige kazen bij jou thuis komen. Gewoon, via de brievenbus. Een voorbeeld van een lokaal product in combinatie met een slim staaltje 'foodfulfilment'. Lees mee over hoe de kazen van de melk, via de boer en langs Westzaan uiteindelijk bij de consument op de mat belanden.

Boerenkaas via de post

Boerenkaas is lastig te krijgen. En niet iedereen heeft tijd om elke zaterdag naar de markt of boerderij te fietsen om een pondje boerenkaas te scoren. Dé reden voor Wouter om te kijken of het makkelijker kan. Smaakvolle, lokale boerenkaas naar de mensen brengen!

Wouter Swolfs vertelt: "In het begin verkochten we de kaas van deur tot deur, maar dat bleek niet schaalbaar. Hoe gaan we het dan doen? Per post versturen bleek het antwoord. Boerenkaas op een abonnement, één of twee wekelijks bij jou thuis. Door de brievenbus. Je hoeft er niet voor thuis te zijn."

In een uurtje meer weten over Food-bezorging of Foodfulfilment door PostNL? Geef je op voor de gratis digitale ontbijtsessie.

Slim verpakken

Zo is de firma kaas geboren. Goede lokale kazen, thuisbezorgd via de brievenbus. En dat klinkt eenvoudig, in de praktijk bleek dat niet zo. Echte kazen zijn rond, brievenbuspakjes niet. Wouter vertelt meer over hoe ze dit hebben aangepakt, of eigenlijk ingepakt: "We begonnen met een kartonnen doos en sneden de kaas zelf. Maar dit moest beter, het paste niet door elke brievenbus. We kwamen uit bij een flexibele kraftdoos, een strakker vacuüm om de kaas en we zijn anders gaan snijden. Met een speciaal op maat gemaakt mes."

Compleet foodfulfilment

Vorig jaar april besloot de firma kaas over te stappen naar een compleet foodfulfilment van PostNL. Met ruim 1500 brievenbuspakjes per week geen overbodige luxe. Hoe dat eruitziet?

Wouter: "Die hele supply chain moest strakker. Hoe het nu gaat? Wij kopen aan het begin van de week de kaas bij de boer en brengen die naar de snijder, die ook gelijk vacumeert. Dan haalt PostNL de kratten op en brengt ze naar het food fulfilmentdepot in Westzaan waar ze de koeling in gaan. Vervolgens picken ze in het depot de orders en vouwen ze onze doosjes. We hebben meer dan 27 kazen en extra producten, plus verschillende soorten doosjes die op voorraad liggen bij PostNL. En ook nog nieuwsbrieven, welkomstbrieven en extra flyers die in de doos moeten. En daar moeten ze in Westzaan allemaal op letten. En dat doen ze!"

Uiteindelijk gaan de kazen naar de overkant van het Noordzeekanaal, naar het distributiecentrum van Amsterdam. Daar gaat het op de band voor brievenbuspakketjes en dan ligt het binnen no-time op de mat bij de consument. "Precies op tijd voor de vrijdagmiddagborrel."

Firma Kaas
Gevacumeerde kaas in de koeling van het PostNL food fulfilmentdepot klaar om gepickt en gepackt te worden.

Echt partnership in foodfulfilment

Hoe kies je nu uiteindelijk welk type vervoer of fulfilment het beste bij je product past? Want je verstuurt food, dus je moet kritisch kijken naar hoe lang je product houdbaar is. De firma kaas loste dat op door audits te draaien. Wouter: ‘Hoe lang kan een stuk kaas, dat wij hebben gesneden en gevacumeerd, uit de koeling blijven? Dat antwoord hebben we door audits laten testen. Het resultaat is dat we geen gekoeld vervoer nodig hebben en dat we boven bepaalde temperaturen niet verzenden. Daarom verzenden we ook met PostNL: binnen 24 uur leveren zij."

In het uitzonderlijke geval dat het er zaterdag niet kan zijn, dan leveren we niet”

"In het uitzonderlijke geval dat het er zaterdag niet kan zijn, dan leveren we niet. Want dan bestaat de kans dat het te lang duurt en we de kwaliteit niet kunnen garanderen. We zijn aan het uitzoeken hoe dat nog slimmer kan, door bijvoorbeeld op verschillende dagen te picken. Dat zijn dingen waarbij we zien dat PostNL goed meedenkt, waarin er echt een partnership is.’

Netwerk PostNL beats every retailer

Onderaan de streep is de kaasbaas blij met de samenwerking: "Ik hou ervan om goede lokale kaas bij de boer te halen en bij de mensen brengen. Dat is waar we het voor doen. En dat het zo snel en zonder al die schakels kan. Daar ligt echt de kracht van de samenwerking met PostNL. Het landelijke netwerk van PostNL beats every retailer. Kaas door de brievenbus, dat is toch gewoon cool!"

Meer mooie, inspirerende verhalen van ondernemers lezen en hun succes in food fulfilment en food bezorging? Download het magazine.

Dit artikel is gesponsord door PostNL

Controle over zendingen met verschillende vervoerders

Controle over zendingen met verschillende vervoerders

Een zending van A naar B laten transporteren is niet zo eenvoudig als het klinkt. Dat begint al met de vraag welke vervoerder daartoe de opdracht krijgt. Ligt het losadres in het binnen- of buitenland? Gaat het om meerdere pallets of een enkel pakketje? Voor elke bestemming of type zending biedt de markt meerdere specialisten.

Montea bouwt duurzaam en ­efficiënt distributiecentrum

Montea bouwt duurzaam en ­efficiënt distributiecentrum

Montea ontwikkelt in Born een nieuw distributiecentrum van 66.500 vierkante meter. Het project krijgt het BREEAM Excellent certificaat en scoort bovendien hoog op veiligheid en ontwerp. Friso Rienks is betrokken bij het project en legt uit wat de ontwikkeling zo bijzonder maakt.

Checklist: transportmanagement digitaliseren

Checklist: transportmanagement digitaliseren

Digitale transformatie staat in de spotlights. Organisaties die hier op inzetten worden productiever en kunnen makkelijker de klant centraal stellen. Een belangrijke stap hierin is het standaardiseren en automatiseren van de communicatie tussen partners in de toeleveringsketen.

Logistieke en strategische hulp door KSZ Transport

Logistieke en strategische hulp door KSZ Transport

KSZ Transport is een opkomende speler in de transportsector met bijna 80 voertuigen en grote plannen voor de toekomst. Het bedrijf richt zich op voedsel- en retaildistributie. Directeur Onur Arslan: "Kwaliteit en innovatie zijn onze kernwaarden. We bedienen een breed scala aan klanten en blijven onze diensten ontwikkelen."