Controle over zendingen met verschillende vervoerders

Controle over zendingen met verschillende vervoerders

Een zending van A naar B laten transporteren is niet zo eenvoudig als het klinkt. Dat begint al met de vraag welke vervoerder daartoe de opdracht krijgt. Ligt het losadres in het binnen- of buitenland? Gaat het om meerdere pallets of een enkel pakketje? Voor elke bestemming of type zending biedt de markt meerdere specialisten.

Wat het transport extra complex maakt, zijn de tussenstops die de meeste zendingen op weg van A naar B maken. Vaak neemt de vervoerder alle zendingen mee naar zijn hub, waar ze per regio worden gesorteerd en gegroepeerd. Soms gaat de zending nog naar een andere hub voordat die aan zijn ‘last mile’ richting de ontvanger begint. En vaak is die last mile in handen van weer een andere specialist. Hoe houd je als bedrijf met zo’n complex transportproces zicht op al je zendingen?

Samenwerken en data delen

Zicht op zendingen is vandaag de dag van cruciaal belang. Zowel verzenders als ontvangers willen voortdurend kunnen zien waar de zending zich bevindt en wanneer die arriveert. Of liever nog ontvangen ze een bericht als de verwachte aankomsttijd (estimated time of arrival, ETA) afwijkt van de geplande aankomsttijd. Voor de ontvanger is die informatie van belang om hun eigen planning daarop af te kunnen stemmen. Verzenders willen weten of hun belofte aan de klant, de ontvanger dus, wordt waargemaakt. Als bewijs daarvoor ontvangen ze graag een bewijs van aflevering.

Alle voertuigen in één overzicht

PTV Axylog is het platform dat uitkomst biedt. Dit platform beschikt over standaard koppelingen met verschillende telematicasystemen, wat bedrijven in staat stelt om de digitale sporen van alle voertuigen van alle vervoerders in één overzicht weer te geven. Planners zien direct waar elk voertuig zich bevindt en wat de actuele status is. Doorklikken op het voertuig levert informatie op over de zendingen in het voertuig en hun verwachte aankomsttijd.

Door het platform te koppelen met een ritplanningssysteem zoals PTV OptiFlow, kan PTV Axylog de verwachte aankomsttijd van elke zending doorlopend vergelijken met de geplande aankomsttijd. Als een zending vertraging oploopt, geeft het platform een waarschuwing af. Het is niet langer nodig om daarvoor het telefoontje van de chauffeur af te wachten. Het is mogelijk om ontvangers automatisch een bericht met de verwachte aankomsttijd te sturen. Niet alleen een standaard bericht een half uur vooraflevering, maar ook een extra bericht als een zending meer dan een half uur of een uur is vertraagd.

Als dat nodig is, kunnen chauffeurs direct chatten met de laad- en losadressen. Daarvoor biedt PTV Axylog een chatfunctie, zodat chauffeurs kort voor aankomst kunnen vragen welke ingang ze moeten hebben of voor welke dock ze hun vrachtauto moeten parkeren. Daarvoor hoeven ze niet eerst uit te stappen en naar de receptie of planningsafdeling te lopen.

Bewijs van aflevering

PTV Axylog gaat nog een stap verder. Het is mogelijk om voor ontvangers en andere belanghebbenden een aparte inlog aan te maken, waarmee ze toegang krijgen tot het platform. Uiteraard krijgen zij alleen informatie over hun eigen zendingen te zien. De beheerder kan tot op detailniveau bepalen welke data wel of niet worden getoond. Data over bijvoorbeeld de pauzetijden van de chauffeur kunnen worden weggelaten.

Joey Palmeri, Sales Director Netherlands bij PTV Logistics
Joey Palmeri, Sales Director Netherlands bij PTV Logistics

Tot slot biedt PTV Axylog de mogelijkheid om direct na overhandiging van de zending een bewijs van aflevering (proof of delivery, PoD) aan te maken. Daarvoor kan de PTV Axylog-app met de ingebouwde scanmodule worden gebruikt. Als zowel de verzender als vervoerder deze app gebruiken, kan de zending het volledige traject van A naar B op de voet worden gevolgd. Als de zending bij aflevering wordt gescand, stuurt PTV Axylog het bewijs van aflevering samen met alle andere relevante documenten naar alle belanghebbenden. Kortom: een zending laten transporteren is inderdaad niet zo gemakkelijk, maar met hulp van PTV Axylog wordt het wel een stuk eenvoudiger om de zending te volgen.

Dit artikel is gesponsord door PTV Logistics.

De plannen van de Europese Commissie moeten ervoor zorgen dat de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in 2040 per inwoner van Europa 15 procent minder is dan in 2018.

Nieuwe, strengere regels voor het verpakkingsproces?

Duurzaamheid is op dit moment cruciaal in het logistieke en verpakkingsproces. Zeker nu de Europese Commissie op 30 november 2022 het voorstel voor strengere regels voor verpakkingen en het verpakkingsafval bekend heeft gemaakt. Je onderscheiden in de markt, de kosten verlagen, lucht reduceren en de CO2-uitstoot verminderen is daarom belangrijker dan ooit.

Doordat de producten nu naar de werknemers komen, kunnen ze meerdere klanten tegelijk behandelen.

Eltra versterkt logistiek voordeel met gloednieuw geautomatiseerd...

In 2022 maakt Eltra de overstap van drie afzonderlijke locaties naar één hypermodern distributiecentrum in Evergem (nabij Gent) om de logistieke afhandeling van orders nog verder te verbeteren. Op deze nieuwe locatie maakt Eltra gebruik van het nieuwe Skypod Systeem, een goods-to-person orderpicking oplossing van Exotec die een hoge mate van schaalbaarheid en flexibiliteit combineert met hoge systeemprestaties.

Rittenplanning en routeplanning: wat is het verschil?

Het verschil tussen rittenplanning en routeplanning

De termen rittenplanning en routeplanning worden te pas en te onpas gebruikt binnen de transportplanning. Het lijkt alsof de termen synoniemen zijn, maar dat is pertinent niet juist. Tussen de beide planningsmethoden bestaat een groot verschil. Een korte uitleg.

Met deze vier tips reken je af met piekstress, haal je een topomzet én stijgt de customer experience.

Goede reviews, weinig stress en een topomzet: 4 tips in drukke tijden

Valentijnsdag, Black Friday en kerst: vooral rondom feestdagen neemt de druk op webshops toe. Bereid je je als ondernemer slim voor? Dan overtref je de klantverwachtingen. Met deze vier tips reken je af met piekstress, haal je een topomzet én stijgt de customer experience.