Nieuwe, strengere regels voor het verpakkingsproces?

Nieuwe, strengere regels voor het  verpakkingsproces?
De plannen van de Europese Commissie moeten ervoor zorgen dat de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in 2040 per inwoner van Europa 15 procent minder is dan in 2018.

Duurzaamheid is op dit moment cruciaal in het logistieke en verpakkingsproces. Zeker nu de Europese Commissie op 30 november 2022 het voorstel voor strengere regels voor verpakkingen en het verpakkingsafval bekend heeft gemaakt. Je onderscheiden in de markt, de kosten verlagen, lucht reduceren en de CO2-uitstoot verminderen is daarom belangrijker dan ooit.

De nieuwe PPWR (Packaging & Packaging Waste Regulation) wetgeving betekent een ingrijpende wijziging en beslaat de gehele levenscyclus van alle verpakkingen en het verpakkingsafval. Deze PPWR-regelgeving maakt integraal deel uit van de Green Deal en het New Circular Economy Action Plan van februari 2021. De Europese Commissie wil de stroom verpakkingsafval fors verminderen.

De plannen van de Europese Commissie moeten ervoor zorgen dat de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in 2040 per inwoner van Europa 15 procent minder is dan in 2018. Dit zou moeten leiden tot een totale afvalvermindering in de Europese Unie van circa 37 procent. Daarnaast wordt ook gesproken over een maatregel om de maximale hoeveelheid lucht per verpakking te reduceren tot 40 procent. 

Luchtreductie

Dagelijks gaan miljoenen pakketten de deur uit en worden het liefst dezelfde dag nog ontvangen door de consument. Dit gebeurt vaak met te veel lucht in de verpakking, wat leidt tot ergernissen bij de consument. Bunzl Retail & Industry helpt haar klanten op verschillende manieren om lucht in de verpakking te reduceren.

Er zijn talloze vraagstukken vanuit verschillende disciplines in de organisatie van hun klant. Ze kijken op locatie mee naar waar hun klant dagelijks mee te maken heeft. Van operator, duurzaamheidsmanager en finance manager tot inkoper en warehouse manager.

Het Arnhemse bedrijf biedt passende oplossingen bij haar logistieke klanten voor concept én proces. Denk bijvoorbeeld aan een doosoptimalisatieplan, geautomatiseerde inpaklijnen of nog simpeler, bijvoorbeeld een aanpassing in de verpakking. "Door onze kennis en expertise weten we waar we onze klant kunnen helpen met het reduceren van lucht. We vinden het belangrijk om het proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen voor onze klant tegen zo’n laag mogelijke kosten", licht Ralph Bronkhorst toe - Business Unit Manager Non-Food bij Bunzl Retail & Industry.

Kostenreductie

Volgens Bunzl Retail & Industry gaan de reductie van lucht, CO2-uitstoot en kosten hand in hand. "We kijken naar het gehele proces. We willen hierin echt het verschil maken voor onze klant. Zeker in een tijd waarin prijzen stijgen, kijken we met onze klant mee om kosten te besparen", vervolgt Ralph het gesprek.

Bunzl Retail & Industry is onderdeel van Bunzl Plc., een beursgenoteerd bedrijf. Zo heeft het de kracht van een grote internationale partij, maar opereert het als een betrokken, lokale organisatie. Om kosten te besparen, is het essentieel om te weten wat er speelt in de markt én bij de klant. Met behulp van hun smartscan, bekijken verschillende experts ieder stuk in de keten. Automatisering, het reduceren van het verpakkingsmateriaal en het aantal verpakkingen en het verminderen van het aantal transportbewegingen zijn grote stappen in het besparen van kosten.

CO2-reductie

Het verminderen van het aantal transportbewegingen zorgt ook voor een sterke afname van de CO2-uitstoot. In Nederland heeft het bedrijf nog elf zusterbedrijven, met ieder hun eigen specialisme. Zo koop je niet alleen het verpakkingsmateriaal bij de Arnhemse partij in, kantoorartikelen, bedrijfskleding, veiligheidsschoenen en hygiëneartikelen zijn bijvoorbeeld ook producten die Bunzl Retail & Industry aanbiedt.

Door over te gaan naar one-stop-shopping, voorkom je onnodige logistieke bewegingen. "Daarnaast hebben wij een nauwe samenwerking met Climate Neutral Group en zijn sinds 2022 klimaatneutraal gecertificeerd als organisatie. Ook leveren we klimaatneutrale verpakkingen aan klanten. Naar klimaatneutraal? Samen met jullie vullen we een volledig stappenplan in. Een concrete aanpak richting klimaatneutraal door middel van een footprint berekening en reductieplan of door middel van 100% compensatie. Samen maken we het verschil in jullie duurzame ambities", sluit Ralph af.

Reductie in kosten, CO2 of lucht in jouw logistieke- en verpakkingsproces? Bunzl Retail & Industry helpt hier graag aan mee - hier vind je meer informatie.

Dit artikel is gesponsord door Bunzl Retail & Industry

Controle over zendingen met verschillende vervoerders

Controle over zendingen met verschillende vervoerders

Een zending van A naar B laten transporteren is niet zo eenvoudig als het klinkt. Dat begint al met de vraag welke vervoerder daartoe de opdracht krijgt. Ligt het losadres in het binnen- of buitenland? Gaat het om meerdere pallets of een enkel pakketje? Voor elke bestemming of type zending biedt de markt meerdere specialisten.

Doordat de producten nu naar de werknemers komen, kunnen ze meerdere klanten tegelijk behandelen.

Eltra versterkt logistiek voordeel met gloednieuw geautomatiseerd...

In 2022 maakt Eltra de overstap van drie afzonderlijke locaties naar één hypermodern distributiecentrum in Evergem (nabij Gent) om de logistieke afhandeling van orders nog verder te verbeteren. Op deze nieuwe locatie maakt Eltra gebruik van het nieuwe Skypod Systeem, een goods-to-person orderpicking oplossing van Exotec die een hoge mate van schaalbaarheid en flexibiliteit combineert met hoge systeemprestaties.

Rittenplanning en routeplanning: wat is het verschil?

Het verschil tussen rittenplanning en routeplanning

De termen rittenplanning en routeplanning worden te pas en te onpas gebruikt binnen de transportplanning. Het lijkt alsof de termen synoniemen zijn, maar dat is pertinent niet juist. Tussen de beide planningsmethoden bestaat een groot verschil. Een korte uitleg.

Met deze vier tips reken je af met piekstress, haal je een topomzet én stijgt de customer experience.

Goede reviews, weinig stress en een topomzet: 4 tips in drukke tijden

Valentijnsdag, Black Friday en kerst: vooral rondom feestdagen neemt de druk op webshops toe. Bereid je je als ondernemer slim voor? Dan overtref je de klantverwachtingen. Met deze vier tips reken je af met piekstress, haal je een topomzet én stijgt de customer experience.