Eltra versterkt logistiek voordeel met gloednieuw geautomatiseerd distributiecentrum

Eltra versterkt logistiek voordeel met gloednieuw geautomatiseerd distributiecentrum
Doordat de producten nu naar de werknemers komen, kunnen ze meerdere klanten tegelijk behandelen.

In 2022 maakt Eltra de overstap van drie afzonderlijke locaties naar één hypermodern distributiecentrum in Evergem (nabij Gent) om de logistieke afhandeling van orders nog verder te verbeteren. Op deze nieuwe locatie maakt Eltra gebruik van het nieuwe Skypod Systeem, een goods-to-person orderpicking oplossing van Exotec die een hoge mate van schaalbaarheid en flexibiliteit combineert met hoge systeemprestaties.

Eltra is marktleider in de Benelux in de distributie van elektrisch materiaal en verlichting voor de home improvement-markt. Momenteel leveren ze een breed assortiment van dergelijke producten aan meer dan 1.000 winkels in België, Nederland en de rest van Europa. Na de oprichting in 1954 en na de overname door Heylen Group samen met CEO Dirk Baum in 2020 heeft het bedrijf een enorme groei doorgemaakt en dat heeft ervoor gezorgd dat onlangs een chronisch tekort aan ruimte ontstond in de magazijnen, die verspreid waren over drie locaties. 

Om de efficiëntie in de logistieke afhandeling te verbeteren, kiest Eltra ervoor om de drie afzonderlijke locaties samen te voegen tot één state-of-the-art logistiek centrum met een oppervlak van 21.500 vierkante meter. De nieuwe locatie biedt de mogelijkheid om een deel van de operaties in het magazijn te automatiseren, waardoor ze bestellingen sneller en efficiënter kunnen verwerken. Na het afwegen van de verschillende opties kiest Eltra voor het automatiseren en optimaliseren van de intralogistiek voor de oplossingen van de Franse Exotec, een snelgroeiende specialist in magazijnrobots.

Skypod Systeem

Exotec ontwerpt robotsystemen voor het optimaliseren en schaalbaar maken van de supply chain. Hun paradepaardje is het Skypod Systeem, een orderpickingsysteem met robots die autonoom bakken met producten kunnen ophalen en afleveren uit rekken met een maximale hoogte van twaalf meter. Deze rekken zijn volledig schaalbaar en dat betekent dat organisaties de opslagcapaciteit kunnen vergroten of aanpassen aan de architectuur van hun magazijn. Het systeem kan het gehele jaar door onafgebroken 24/7 werken en tijdens piekperiodes zijn robots snel toe te voegen om de doorvoersnelheid te verhogen. Het systeem wordt aangestuurd door de Astar-software die de fabrikant zelf heeft ontwikkeld.

Het Skypod Systeem kan bovendien worden uitgebreid met de Skypicker, een knikarmrobot die vaste objecten tot twee kilogram kan grijpen en tot 600 items per uur kan picken. De Skypicker kan tot vier bestellingen tegelijk behandelen. Eventuele bestelling die hij niet kan voltooien worden doorgesluisd naar een van de manuele pickingstations. De Astar-software synchroniseert hierbij de Skypicker-arm met de robots in het magazijn om alles vlot te laten verlopen. 

Met de locatie in Evergem verwerkt Eltra jaarlijks 2,5 miljoen orderlijnen. Dit wordt mogelijk gemaakt door 23 skypod robots, meer dan 20.400 bakken en 3 picking stations. Hiermee zijn ze in staat om een hoge uitleveringsgraad te garanderen en bovendien meer logistieke diensten te leveren, zoals dropshipment en in de toekomst shelf-ready-picking.

Meerdere orders tegelijk uitvoeren

Eltra is van plan om 65 à 70 procent van alle producten te laten verwerken via het Skypod Systeem. Omdat dit systeem slechts tien procent van het magazijn oppervlakte in beslag neemt, is dat erg efficiënt. Door de modulaire opbouw kan Eltra het Skypod Systeem snel en gemakkelijk op- of afschalen, zelfs zonder het huidige systeem te moeten onderbreken. Daardoor kan het systeem meegroeien met het bedrijf.

Doordat de producten nu naar de werknemers komen, kunnen ze meerdere klanten tegelijk behandelen. Zo is het momenteel mogelijk om orders van tot wel twaalf verschillende klanten tegelijk uit te voeren. Het Skypod Systeem draagt ook bij aan het verbeteren van de werkomstandigheden; de werknemers in het magazijn hoeven niet meer zoveel te lopen. Door de vermindering van de werkbelasting zijn medewerkers van alle leeftijden in staat om hun taken in het magazijn uit te voeren. 

Eltra is van plan om 65 à 70 procent van alle producten te laten verwerken via het Skypod Systeem.
Eltra is van plan om 65 à 70 procent van alle producten te laten verwerken via het Skypod Systeem.

Het nieuwe hightech systeem heeft nog een bijkomend voordeel: klanten en leveranciers die het nieuwe distributiecentrum bezoeken, vinden de geautomatiseerde logistieke afhandeling vaak erg indrukwekkend, wat Eltra de reputatie van een innovatieve en vooruitstrevende distributeur oplevert. De transitie naar het nieuwe warenhuis verliep zorgeloos. Omdat er is gekozen voor een compleet nieuwe locatie konden de oude locaties operationeel blijven totdat het nieuwe distributiecentrum in gebruik genomen kon worden. 

Volgens CEO Dirk Baum overweegt Eltra een aantal overnames in het buitenland, onder andere in Frankrijk en Duitsland. “Daar zouden we soortgelijke DC’s kunnen neerzetten, want het concept dat we nu in België hebben geïmplementeerd is flexibel en gemakkelijk te kopiëren.”

Dit artikel is gesponsord door Exotec.

Zo hou je controle over complexe verzendingen

Zo hou je controle over complexe verzendingen

Een zending van A naar B laten transporteren is niet zo eenvoudig als het klinkt. Dat begint al met de vraag welke vervoerder daartoe de opdracht krijgt. Ligt het losadres in het binnen- of buitenland? Gaat het om meerdere pallets of een enkel pakketje? Voor elke bestemming of type zending biedt de markt meerdere specialisten.

De plannen van de Europese Commissie moeten ervoor zorgen dat de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in 2040 per inwoner van Europa 15 procent minder is dan in 2018.

Nieuwe, strengere regels voor het verpakkingsproces?

Duurzaamheid is op dit moment cruciaal in het logistieke en verpakkingsproces. Zeker nu de Europese Commissie op 30 november 2022 het voorstel voor strengere regels voor verpakkingen en het verpakkingsafval bekend heeft gemaakt. Je onderscheiden in de markt, de kosten verlagen, lucht reduceren en de CO2-uitstoot verminderen is daarom belangrijker dan ooit.

Rittenplanning en routeplanning: wat is het verschil?

Het verschil tussen rittenplanning en routeplanning

De termen rittenplanning en routeplanning worden te pas en te onpas gebruikt binnen de transportplanning. Het lijkt alsof de termen synoniemen zijn, maar dat is pertinent niet juist. Tussen de beide planningsmethoden bestaat een groot verschil. Een korte uitleg.

Met deze vier tips reken je af met piekstress, haal je een topomzet én stijgt de customer experience.

Goede reviews, weinig stress en een topomzet: 4 tips in drukke tijden

Valentijnsdag, Black Friday en kerst: vooral rondom feestdagen neemt de druk op webshops toe. Bereid je je als ondernemer slim voor? Dan overtref je de klantverwachtingen. Met deze vier tips reken je af met piekstress, haal je een topomzet én stijgt de customer experience.