Checklist: transportmanagement digitaliseren

Checklist: transportmanagement digitaliseren

Digitale transformatie staat in de spotlights. Organisaties die hier op inzetten worden productiever en kunnen makkelijker de klant centraal stellen. Een belangrijke stap hierin is het standaardiseren en automatiseren van de communicatie tussen partners in de toeleveringsketen.

Heeft men het in deze context over digitalisering dan gaat het onder andere over het verbeteren van communicatiekanalen en processen tussen verschillende partijen in de toeleveringsketen. Oftewel minder papier, minder e-mails, minder telefoontjes en minder diverse handmatige handelingen omtrent orders, transportopdrachten, facturen, vrachtbrieven, etc.

De voordelen zijn duidelijk: connectiviteit in de toeleveringsketen stelt organisaties in staat om flexibeler te reageren op veranderingen, kosten te verlagen, inzicht te verbeteren, klanttevredenheid te verhogen en risico's te minimaliseren.

Digitalisering van gegevens- en documentverkeer maakt teams ook direct productiever. Besparingen van 70% tot 90% zijn geen uitzondering. Maar hoe ga je aan de slag, voor wie is het en wanneer begin je de voordelen te zien?

Transportregisseur IDS heeft een praktische checklist opgesteld om te bepalen in welke mate de digitalisering in transport management al bijdraagt aan het verbeteren van de productiviteit en het verlagen van de kosten. Beantwoord de 10 vragen om te bepalen wat het niveau bij jouw organisatie is. Voor meer informatie kun je ook een gratis whitepaper downloaden.

Vul zelf de checklist in:

1

Kun je, zonder afleiding van logistieke uitdagingen, focussen op de core business van jouw bedrijf?

Ja / Nee
2

Heb je bij het regelen van een transport te maken met veel communicatie per telefoon en e-mail?

Ja / Nee
3

Is op meer dan 10% van de transporten handmatige actie vereist?

Ja / Nee
4

Weet je 100% zeker dat in iedere situatie de beste transportkeuze wordt gemaakt?

Ja / Nee
5

Heb je direct inzicht in de transportkosten en looptijden?

Ja / Nee
6Zijn de transportfacturen voor tenminste 99% foutloos?Ja / Nee
7Kun je op basis van bepaalde criteria (zoals prijs, looptijd, CO2, etcetera) snel de slimste transportkeuze maken?Ja / Nee
8

Worden alle partijen automatisch geïnformeerd bij verstoringen?

Ja / Nee
9

Beschik je binnen de organisatie over de benodigde technologie en kennis om de communicatie tussen jou en de vervoerders te digitaliseren?

Ja / Nee
10

Vind je de huidige samenwerking met de vervoerders voldoende toekomstbestendig?

Ja / Nee

Uitkomsten checklist

0-3 vragen beantwoord met Nee

Je werkt goed samen en de communicatie loopt optimaal dankzij het digitaal delen van data en documenten. Het transport is goed georganiseerd en duidelijk van toegevoegde waarde waarmee je sterk staat tegenover de concurrentie. Medewerkers besteden hun tijd vooral aan de eigen core business en verdere optimalisatie, innovatie en andere belangrijke thema’s, zoals CO2-reductie. Mogelijk zijn er nog enkele verbeterpunten, maar je bent goed bezig!

4-6 vragen beantwoord met Nee

Je werkt redelijk goed samen met jouw vervoerders, maar vaak nog handmatig en met enige vertraging. Het organiseren van het transport lukt nog wel, maar kost veel tijd en energie. Bijblijven kost kracht. Mogelijk merken toeleveranciers en klanten hier nog niets van. Maar dit kan snel veranderen. Het is verstandig om te gaan verkennen hoe digitale communicatie je bedrijf vooruit kan helpen.

7-10 vragen beantwoord met Nee

De samenwerking loopt niet op rolletjes. De communicatie met de vervoerders gaat nog zeker niet vanzelf. Er gaat onnodig tijd verloren. En je weet ook niet zeker dat iedere keer de slimste keuze wordt gemaakt. Dit verdient een snelle analyse, waarbij de inzet van technologie en expertise om te optimaliseren en automatiseren de hoogste prioriteit heeft.

Deze tekst is gesponsord door IDS.