Montea bouwt duurzaam en ­efficiënt distributiecentrum

Montea bouwt duurzaam en ­efficiënt distributiecentrum

Montea ontwikkelt in Born een nieuw distributiecentrum van 66.500 vierkante meter. Het project krijgt het BREEAM Excellent certificaat en scoort bovendien hoog op veiligheid en ontwerp. Friso Rienks is betrokken bij het project en legt uit wat de ontwikkeling zo bijzonder maakt.

Montea, van oorsprong een familiebedrijf, is ontwikkelaar en investeerder in logistiek vastgoed in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Montea NV is sinds eind 2006 genoteerd op Euronext Brussel (MONT) en Parijs (MONTP). De totale portefeuillewaarde is inmiddels gestegen naar 2,5 miljard euro. In Nederland heeft Montea zo’n 350.000 m2 aan logistiek vastgoed in ontwikkeling.

Naast ontwikkeling is aankoop van logistiek vastgoed een belangrijke pijler van Montea. In dat kader kocht het in 2019 op bedrijventerrein Holtum Noord in Born een terrein van 22 hectare aan de Verloren van Themaatweg, vlak bij de A2 en het Julianakanaal. Het terrein is verhuurd aan Koopman Logistics, de nummer 28 in de top-100 van logistieke dienstverleners.

Herontwikkeling op lange termijn

Friso Rienks, director Development Netherlands, vertelt: “Er kwamen met name Mercedessen en BMW’s rechtstreeks uit de fabriek naartoe. Vanaf die locatie gingen ze naar het dealernetwerk in de Benelux. Het terrein ligt direct aan de A2, er is een spoorverbinding op het terrein en er is een binnenhaven, dus de locatie is uitstekend.”

Verhuizen en nieuwbouw

Koopman liet eind 2022 weten dat het een deel van de locatie wilde afstoten. “Het gebouw was verouderd en werd maar voor een deel gebruikt, dus het voldeed niet meer. Daarom wilde Koopman de activiteiten concentreren op een ander deel van het terrein, waarbij 90.000 m2 vrijkwam om te ontwikkelen”, zegt Rienks.

Montea heeft de verhuizing binnen het terrein volledig verzorgd. “Wij hebben een aannemer gezocht, samen met die aannemer en Koopman het plan gemaakt en de vergunningen geregeld. Vervolgens kwam er een groot deel van het terrein vrij om mee aan de slag te gaan.” Dat is het gedeelte waar voorheen het gebouw van Koopman stond en zo’n 90.000 m2 omvat. “Op de nieuwe locatie van Koopman, meer achteraan het terrein, hebben we een wasstraat en kantoren gebouwd en spuitcabines en werkplaatsen neergezet.”

Vliegroest

Die wasstraat is een noodzaak, legt Rienks uit. “Op het terrein lopen twee spoorlijnen waarover wekelijks twee treinen met Mercedessen aankomen. Die auto’s moeten binnen twee dagen worden gewassen omdat er vliegroest op zit. Dat komt vrij door het remmen van de wielen van de treinwagons.” Begin dit jaar is de nieuwe locatie van Koopman opgeleverd.

Efficiënte kavel

Daarna heeft Montea het oude gebouw gesloopt en de grond bouwrijp gemaakt. “We werkten dus over twee sporen: de operatie van Koopman verplaatsen en onze eigen ontwikkeling voorbereiden.” Het gebouw krijgt een Breeam Excellent-certificaat en de footprint is 66.500 m2. “Breeam Excellent is op een na hoogste duurzaamheidscertificering voor gebouwen en voor ons inmiddels de standaard bij nieuwe ontwikkelingen.” Het plan is dat het nieuwe distributiecentrum eind volgend jaar wordt opgeleverd.

Ronde hoeken, veel daglicht en veiligheid

Rienks noemt wat aantrekkelijke eigenschappen van de nieuwbouw: “Er is veel aandacht besteed aan het ontwerp. Er zijn ronde hoeken en er is heel veel ruimte voor daglicht en groenvoorzieningen aan de gevel.”

Naast het visuele aspect speelt ook veiligheid een rol: “Het voetgangers- en autoverkeer is volledig gescheiden van het vrachtwagenverkeer. Het unieke van het terrein is dat het rechthoekig is zonder ‘restplekken’. Er is een kleine hoek over waar we een truckparking van maken. Normaal gesproken zet je parkeerplekken en groen neer op die restgebieden waar geen gebouw kan staan, maar dat was hier niet aan de orde. Het is een heel efficiënt terrein waarbij er weinig ruimte is die ten koste gaat van de gebouwmeters. Vandaar dat we voor een parkeerdek boven de laadkuil hebben gekozen. Dat is een hele cleane en simpele oplossing.”

Montea verwacht veel belangstelling voor het project: de eerste kandidaten hebben zich al gemeld.

Dit artikel is gesponsord door Montea.