Honderden bedrijven, groot en klein, lanceren nieuwe e-commerceplatformen om hun producten online te verkopen. Dat aantal groeit met de minuut, ongeacht de sector waarin ze actief zijn. En dat gaat verder dan voedselproducten, kleding en elektronica. Tegenwoordig kunt u zelfs een auto kopen vanaf uw bureau, die ook nog eens wordt geleverd waar en wanneer u wilt. Als dat niet handig is!
Verschillende wegen naar één doel
Als we het hebben over online shoppen is het belangrijk om te begrijpen hoe succesvolle bedrijven hun e-commercetransacties aanpakken. In grote lijnen kunnen we twee methodes voor het verwerken van bestellingen onderscheiden. In dit artikel wordt eerst de benadering traditionele orderverwerking benoemd, en als tweede dropshipping.
Het grote verschil tussen beide ligt bij wie de eigenaar is van de producten, hoe deze producten worden voorbereid voor de levering en hoe ze worden verzonden naar de eindconsument.
Direct van leverancier naar klant
Bij de traditionele orderverwerking zijn de goederen eigendom van de verkoper en worden ze, in de meeste gevallen, rechtstreeks verzonden vanuit het magazijn van de verkoper. Dat betekent dus dat de verkoper producten aankoopt, opslaat in zijn magazijn en vervoert naar de klant, nadat een bestelling wordt geplaatst.
Bij dropshipping biedt de verkoper producten aan die worden geleverd door de leverancier. Het belangrijkste uitgangspunt van dropshipping is dus de mogelijkheid om de bestelde goederen rechtstreeks te leveren aan de klant vanuit de locatie van de leverancier.
Lees ook
Dropshipping: dit is het, hier moet je op letten
Dropshipping is ook een manier van orders verwerken waarmee bedrijven hun transportkosten kunnen beperken en de noodzaak aan opslag kunnen vermijden.
In een notendop ziet een standaard dropshipping-proces er zo uit:
- De consument plaatst een bestelling via een e-commerceplatform (bv. een e-commercewebsite).
- De verkoper stuurt de bestelling door naar de leverancier.
- De leverancier bevestigt of hij de bestelling kan uitvoeren en bezorgt de verkoper meer informatie over de verzending.
- De verkoper informeert de consument over de bestelling en de verzending ervan.
- De leverancier levert de producten aan de eindconsument.
Procesoptimalisatie dankzij EDI
Dropshipping is een relatief complex orderverwerkingsproces, waarbij verschillende datasets worden uitgewisseld tussen meerdere partijen (verkopers, leveranciers, logistieke dienstverleners/vervoerders en consumenten). Een bijkomende factor is dat het manueel verwerken van orders een omslachtige en foutgevoelige taak is.
Naar huidige maatstaven kan het volledige proces geautomatiseerd worden. Elektronische data-uitwisseling kan voor een enorme efficiëntiewinst zorgen. Dit zijn enkele EDI-transacties op die geïntroduceerd kunnen worden in het dropshipping-proces:
- Inventarisatieverslag - de leverancier kan een verkoper informeren over het voorraadniveau van aangeboden producten (beschikbaarheid van producten op een e-commercewebsite).
- Inkooporder – de inkooporder wordt gegenereerd door de verkoper, op basis van de transactie van de consument op een e-commercewebsite, en verzonden naar de leverancier om de orderverwerking te starten.
- Orderrespons – de orderrespons is de bevestiging van de leverancier dat een bepaalde inkooporder is geaccepteerd en zal worden uitgevoerd (of dat deze werd afgewezen en niet zal worden uitgevoerd).
- Pakbon – met een pakbon geeft de leverancier de hoeveelheid te leveren goederen aan, evenals andere verzendgegevens zoals de geschatte datum en tijd van levering, het verzendnummer, het nummer van de leveringsbon, transport-ID, tracking-link en meer.
Gegevens uitwisselen met Comarch EDI
Met 25 jaar ervaring in het ontwikkelen van geavanceerde systemen en diensten voor bedrijfsautomatisering, besloten de IT-ingenieurs van Comarch op zoek te gaan naar een vooruitstrevende, hypermoderne oplossing voor elektronische gegevensuitwisseling.
Zo ontstond Comarch EDI - een cloud-based B2B-platform waarop alle handelspartners in een traditionele supplychain en in e-commerce (waaronder dropshipping) gegevens kunnen uitwisselen op een dynamische en betrouwbare manier. Dit product werd specifiek ontworpen om de bedrijfsefficiëntie te verbeteren, en is volledig in overeenstemming met de laatste wereldwijde normen en voorschriften.
Wilt u meer weten over hoe EDI een dropshipping-proces kan ondersteunen? Bekijk dan de nieuwe casestudy van Comarch over hun project voor La Redoute. Download hier de gratis casestudy.
Dit artikel is gesponsord door Comarch