Grotere rol verpakken in fulfilment
Bij fulfilment, ook wel e-fulfilment genoemd voor webwinkels, draait alles om snelheid en klanttevredenheid in het proces van voorraadbeheer, orderverwerking en verzending. Steeds meer bedrijven erkennen dat de verpakking daarin een belangrijke rol speelt.
Goed verpakkingsmanagement leidt tot een efficiënter fulfilmentproces, lagere kosten, minder schade en een hogere klanttevredenheid. U maakt uw processen winstgevender en borgt uw groei, ook op de langere termijn.
Vijf aandachtspunten voor fulfilment en e-fulfilment
Vanuit de overtuiging dat verpakken een grote rol speelt in het vergroten van de efficiëntie en effectiviteit van fulfilment, zetten wij een aantal aandachtspunten voor u op een rij.
Richt uw verpakkingsproces efficiënter in
Een efficiënter proces drukt de handlingskosten per order aanzienlijk. Bekijk uw proces kritisch, waar kunt u winst behalen? Kies bijvoorbeeld voor het pick-in-the-boxprincipe om een tijdrovende stap in het orderpickingsproces te elimineren. De orderpicker verzamelt de order niet eerst in een krat, maar direct in de verzendverpakking. De verpakker hoeft deze verpakking alleen nog maar dicht te tapen en van een verzendetiket te voorzien. Dat scheelt enorm veel tijd.
Zet slimme softwareprogramma’s in
Automatisering helpt om uw processen efficiënter in te richten. Vaak maakt men de keuze voor een verpakking nog op gevoel. Dat resulteert vaak in een onnodig grote verpakking, om er zeker van te zijn dat alle producten erin passen. Ook het stapelen van pallets gebeurt vaak op gevoel en moet regelmatig opnieuw. Dat kan veel efficiënter, met softwareprogramma’s die de juiste indeling en belading tot op de millimeter nauwkeurig berekenen.
Houd op klantniveau rekening met de verpakkingseisen
Uit efficiency-overwegingen kiest men in fulfilment vaak voor één standaard voor alle klanten. De strengste klant-eis wordt dan de norm voor alle klanten. Ook als er maar een paar klanten zijn die een maximale pallethoogte van 1,50 meter eisen, krijgen alle klanten op die hoogte geleverd. Uiteindelijk werkt het efficiënter als u die paar uitzonderingen ook als uitzondering behandelt. Zodat u iedere pallet optimaal kunt beladen.
Houden uw medewerkers wel rekening met individuele verpakkingseisen, dan leidt dat vaak tot een wildgroei aan memoblaadjes op de werkvloer. De ervaren medewerkers weten precies wat de klant wil, maar voor nieuwe medewerkers is er geen beginnen aan. De foutkans is onnodig hoog. Ook dit is te voorkomen met automatisering, waarbij de klanteisen automatisch in iedere inpakinstructie zijn verwerkt.
Geef uw medewerkers visuele instructies
Schade aan producten komt vaker door een verkeerde belading of handeling dan door een verkeerde verpakking. Met visuele instructies weten alle medewerkers in één blik hoe ze een verpakking moeten inrichten of hoe ze de pallet moeten stapelen. Inwerken van nieuwe medewerkers is zo gepiept en de foutkans daalt aanzienlijk.
Maak het proces transparanter voor uw klant
Met automatisering krijgt u meer inzicht in uw logistieke proces. Deel die kennis met uw klanten, daar doet u ze een groot plezier mee. Betrouwbare informatie over het aantal producten, de prijs en de leverdatum, dat is wat de klant minimaal van u verwacht. Met extra inzichten kunt u die verwachtingen overtreffen en een duidelijke meerwaarde bieden.
Laat op de orderbevestiging bijvoorbeeld zien of de pallet volledig beladen is. Voor uw klant is dit een mogelijkheid tot besparen, door meer te bestellen kan hij de gemiddelde kosten drukken. Voor u is dit servicemoment ook een extra verkoopkans.
Hoe ziet volgens u de supply chain van de toekomst eruit?
Hoe wilt u uw fulfilmentproces efficiënter inrichten? En uw performance verbeteren? Hoe houdt u focus op duurzaamheid en circulariteit? Daarover gaan wij graag met u in gesprek.
Samen met onze partner Logistore nodigen wij u van harte uit voor de kennissessie ‘De supply chain van de toekomst’. Deze vindt plaats op 13 mei 2020 in Waalwijk, aan uw deelname zijn geen kosten verbonden. Aanmelden voor kennissessie De supply chain van de toekomst
Meer weten? Bent u benieuwd hoe andere ondernemers dit aanpakken? En hoe FPC daarbij helpt? Lees dan hoe het e-commerce leverancier Fittinq lukte om het totale pick-and-pack-proces zo’n 50% efficiënter in te richten.
Dit artikel is gesponsord door FPC