Verpact
DHL lanceert interactieve datatool voor inzicht in globalisering
DHL heeft vandaag de Global Connectedness Tracker geïntroduceerd. Het gaat om een datatool die gevoed is met acht miljoen data points over wereldhandel.
DHL heeft vandaag de Global Connectedness Tracker geïntroduceerd. Het gaat om een datatool die gevoed is met acht miljoen data points over wereldhandel.
Op donderdag 7 november, tijdens Logistica Next en ICT&Logistiek, zetten vertegenwoordigers van de overheid, de transport- en logistieke sector en IT-bedrijven hun handtekening onder een nieuwe intentieverklaring. Het gaat om de volgende stap in de wens om meer gestandaardiseerd data te delen. "In de praktijk passen we dit al meer toe dan we denken."
De uitdagingen waar groothandels, producenten en logistieke ondernemers tegenaan lopen stapelen zich op. Denk aan veranderende klantverwachtingen en het personeelstekort. Met digitalisering van het kantoor, productie en magazijn is daarop in te spelen. De Premium edities van Exact Online bieden de tools om met deze uitdagingen om te gaan.
"Wie in de toekomst niet het maximale uit zijn data weet te halen, komt geheid stil te staan," vertelt Jan van der Torn van Incentro. Uit het marktonderzoek van zijn bedrijf blijkt dat de transport- & logistieksector nog veel kansen onbenut laat. Het goede nieuws: voor ondernemers die slim schakelen met data, valt er een wereld te winnen.
Het is een illusie om te denken dat AI het tovermiddel is om - ondanks een rammelende dataset - toch goede (plannings)uitkomsten te kunnen genereren. Begrip van de achterliggende technologie en vooral vooraf goed nadenken over het beoogde doel zijn cruciaal. Famke van Ree vertelt hoe het zit.
Rustigaan werken meer en meer logistieke bedrijven aan het inzichtelijk maken van hun CO2-uitstoot. De CSRD-verplichtingen komen immers dichterbij. Transportondernemers Peter de Rooy en Henk Timmerman hebben in samenwerking met dataspecialist Bricklog voor hun bedrijven al een bruikbaar systeem in handen. Ze gaan nu de CO2-uitstoot van het gehele NBX-distributienetwerk waar ze deel van uitmaken meten en verminderen.
Business engineer, logistics engineer. Hoe de functie ook heet, steeds meer logistiek dienstverleners hebben iemand in dienst die helemaal in de huid van de verlader kruipt en zijn logistieke vraagbaak is. Welke kwaliteiten hebben zij? Wat leveren ze het bedrijf op? En wat hebben zij nodig om ook in de toekomst relevant te kunnen zijn? Twee jonge logistics engineers delen hun ervaringen.
De provincie Noord-Holland trekt ruim 11 miljoen euro uit voor innovatieve technologieën om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de provincie te verbeteren. De grootste bedragen gaan naar slimmere logistiek.
Sommige logistiek dienstverleners moeten zelf al bijna rapporteren. Andere zijn er hooguit mee bezig omdat klanten om informatie vragen. Bij welke groep je ook hoort, je kunt niet meer om de CSRD heen. Wat komt er allemaal op je af en hoe ga je daarmee om?
Logistieke bedrijven gebruiken bewust of onbewust satellietdata bij hun dagelijkse werkzaamheden. CGI weet wat er mogelijk is met de data en hoe die in de praktijk in te zetten is. Je kunt het zo groot maken als je wilt. "Think big, start small", is het devies van panelsprekers op een 'ruimtelijk' klantenevent van het consultancybureau. De vraag is hoe erg het is om afhankelijk van de data te zijn.