Vervoerders en logistiek dienstverleners worden overladen met data, maar weten zij die ook effectief te gebruiken? Transport, op- en overslag, het verpakken van goederen, de rittenplanning: het zijn allemaal processen die in grote mate afhankelijk zijn van data. Data waar waardevolle inzichten in schuilen voor wie weet waar te kijken.
“Bedrijven die hun gegevens in bruikbare informatie omzetten, kunnen daarmee een flinke voorsprong creëren,” stelt Jan van der Torn, data consultant bij Incentro. “Maar het gaat niet vanzelf. Het marktonderzoek dat we uitvoerden met Markteffect laat zien hoe bedrijven in deze sector op dit moment omgaan met hun datapotentieel en welke uitdagingen ze daarbij tegenkomen.”
Datagedreven beslissingen nemen betekent keuzes maken op basis van feiten en data, in plaats van blind te varen op intuïtie of persoonlijke ervaring. Een datagedreven organisatie zet data systematisch in om de bedrijfsstrategie te optimaliseren en de operatie te verbeteren.
“Uit de antwoorden van de respondenten blijkt dat bedrijven die graag meer datagedreven te werk willen gaan, daarmee vooral streven naar verbetering van hun efficiëntie en meer omzetgroei. Door data slimmer in te zetten, kunnen ze hun processen stroomlijnen en de productiviteit verhogen, wat weer moet leiden tot grotere klanttevredenheid en dus hogere marges en winst,” aldus Van der Torn.
Minderheid bedrijven vindt zichzelf ‘datagedreven’
Toch ziet driekwart van de respondenten nog ruimte voor verbetering in het benutten van hun volledige datapotentieel. Slechts 14% durft zichzelf hardop ‘datagedreven’ te noemen en maar een klein aantal bedrijven heeft alle systemen volledig geïntegreerd, of dat nu komt door gebrek aan gekwalificeerde mensen of door te weinig tijd en prioriteit.
“Dat slechts weinig bedrijven zichzelf als datagedreven omschrijven, is niet verrassend,” stelt Jan van der Torn. “De transformatie naar een volwassen data-organisatie vergt investeringen in zowel mens als technologie. Het implementeren van de juiste tools voor het verzamelen en analyseren van data vraagt veel van de hele organisatie, net als het trainen van medewerkers om deze tools effectief te gebruiken. Veel bedrijven die de versnelling zoeken, werken daarom samen met een externe datapartner.“
Dit artikel is gesponsord door Incentro.