De transport & logistiek-sector laat datakansen liggen

De transport & logistiek-sector laat datakansen liggen

"Wie in de toekomst niet het maximale uit zijn data weet te halen, komt geheid stil te staan," vertelt Jan van der Torn van Incentro. Uit het marktonderzoek van zijn bedrijf blijkt dat de transport- & logistieksector nog veel kansen onbenut laat. Het goede nieuws: voor ondernemers die slim schakelen met data, valt er een wereld te winnen.

Vervoerders en logistiek dienstverleners worden overladen met data, maar weten zij die ook effectief te gebruiken? Transport, op- en overslag, het verpakken van goederen, de rittenplanning: het zijn allemaal processen die in grote mate afhankelijk zijn van data. Data waar waardevolle inzichten in schuilen voor wie weet waar te kijken.

“Bedrijven die hun gegevens in bruikbare informatie omzetten, kunnen daarmee een flinke voorsprong creëren,” stelt Jan van der Torn, data consultant bij Incentro. “Maar het gaat niet vanzelf. Het marktonderzoek dat we uitvoerden met Markteffect laat zien hoe bedrijven in deze sector op dit moment omgaan met hun datapotentieel en welke uitdagingen ze daarbij tegenkomen.”

Datagedreven beslissingen nemen betekent keuzes maken op basis van feiten en data, in plaats van blind te varen op intuïtie of persoonlijke ervaring. Een datagedreven organisatie zet data systematisch in om de bedrijfsstrategie te optimaliseren en de operatie te verbeteren.

“Uit de antwoorden van de respondenten blijkt dat bedrijven die graag meer datagedreven te werk willen gaan, daarmee vooral streven naar verbetering van hun efficiëntie en meer omzetgroei. Door data slimmer in te zetten, kunnen ze hun processen stroomlijnen en de productiviteit verhogen, wat weer moet leiden tot grotere klanttevredenheid en dus hogere marges en winst,” aldus Van der Torn.

Minderheid bedrijven vindt zichzelf ‘datagedreven’

Toch ziet driekwart van de respondenten nog ruimte voor verbetering in het benutten van hun volledige datapotentieel. Slechts 14% durft zichzelf hardop ‘datagedreven’ te noemen en maar een klein aantal bedrijven heeft alle systemen volledig geïntegreerd, of dat nu komt door gebrek aan gekwalificeerde mensen of door te weinig tijd en prioriteit.

“Dat slechts weinig bedrijven zichzelf als datagedreven omschrijven, is niet verrassend,” stelt Jan van der Torn. “De transformatie naar een volwassen data-organisatie vergt investeringen in zowel mens als technologie. Het implementeren van de juiste tools voor het verzamelen en analyseren van data vraagt veel van de hele organisatie, net als het trainen van medewerkers om deze tools effectief te gebruiken. Veel bedrijven die de versnelling zoeken, werken daarom samen met een externe datapartner.“

Dit artikel is gesponsord door Incentro.

Cybersecurity: Grote spelers regelen het in voor kleine ketenpartners

Cybersecurity: Grote spelers regelen het in voor kleine ketenpartners

Grote bedrijven maken zich over het algemeen meer zorgen om cyberrisico's dan middelgrote en kleine bedrijven. Om zich tegen een aanval te beschermen, kiezen ze er nu voor om hun kleinere ketenpartners te helpen de digitale deur op slot te doen. Want bij hen is het nog lang niet op orde, allemaal.

Nog tonnen euro's beschikbaar aan cybersubsidie

Nog tonnen euro's beschikbaar aan cybersubsidie

Grote en middelgrote bedrijven in transport en logistiek zijn beter voorbereid op cyberrisico's dan ondernemers in andere sectoren. Kleine ondernemers in de sector zijn echter 'benedengemiddeld' voorbereid. Voor hen is nog financiële steun verkrijgbaar. Halverwege de aanvraagperiode is pas een derde van de cyberveiligheidssubsidie gereserveerd door kleine ondernemers: 330.000 euro van de in totaal 1 miljoen euro subsidie.

Top100-bedrijven letten op cybersecurity, maar zien NIS2 nog over het hoofd

Top100-bedrijven letten op cybersecurity, maar zien NIS2 nog over het...

Cybersecurity is een belangrijk thema. Hoe groter het bedrijf, hoe meer aandacht ervoor is, ziet Hans Moonen. Als jurylid 'digitale platforms' voor de Top 100 Logistiek Dienstverleners valt hem wel op dat nog weinig logistiek dienstverleners bezig lijken te zijn met de NIS2-wetgeving. Zeer positief is hij ten slotte over de inzendingen van Rhenus, Broekman, Vos Transport en Van den Bosch, die dit jaar voor het eerst 'best in class' scoren op het thema.

Logistiek Digitaal helpt MKB-bedrijven de volgende stap in digitalisering te maken

Logistiek Digitaal wegwijzer naar digital readiness

Om onze positie als logistieke hub van Europa te borgen, hebben we innovatieve en wendbare bedrijven nodig. Logistiek Digitaal helpt het MKB die slag te maken, met gratis advies, tools en trainingen. "Wij vervullen een gidsfunctie", vertelt Johan Kerver van Logistiek Digitaal. "We leggen niemand iets op, maar we maken inzichtelijk hoe een bedrijf de volgende stap in digitalisering kan zetten. Indien gewenst kunnen we daarbij helpen." Maak kennis met Logistiek Digitaal en lees wat het voor jou kan betekenen.