De transport & logistiek-sector laat datakansen liggen

De transport & logistiek-sector laat datakansen liggen

"Wie in de toekomst niet het maximale uit zijn data weet te halen, komt geheid stil te staan," vertelt Jan van der Torn van Incentro. Uit het marktonderzoek van zijn bedrijf blijkt dat de transport- & logistieksector nog veel kansen onbenut laat. Het goede nieuws: voor ondernemers die slim schakelen met data, valt er een wereld te winnen.

Vervoerders en logistiek dienstverleners worden overladen met data, maar weten zij die ook effectief te gebruiken? Transport, op- en overslag, het verpakken van goederen, de rittenplanning: het zijn allemaal processen die in grote mate afhankelijk zijn van data. Data waar waardevolle inzichten in schuilen voor wie weet waar te kijken.

“Bedrijven die hun gegevens in bruikbare informatie omzetten, kunnen daarmee een flinke voorsprong creëren,” stelt Jan van der Torn, data consultant bij Incentro. “Maar het gaat niet vanzelf. Het marktonderzoek dat we uitvoerden met Markteffect laat zien hoe bedrijven in deze sector op dit moment omgaan met hun datapotentieel en welke uitdagingen ze daarbij tegenkomen.”

Datagedreven beslissingen nemen betekent keuzes maken op basis van feiten en data, in plaats van blind te varen op intuïtie of persoonlijke ervaring. Een datagedreven organisatie zet data systematisch in om de bedrijfsstrategie te optimaliseren en de operatie te verbeteren.

“Uit de antwoorden van de respondenten blijkt dat bedrijven die graag meer datagedreven te werk willen gaan, daarmee vooral streven naar verbetering van hun efficiëntie en meer omzetgroei. Door data slimmer in te zetten, kunnen ze hun processen stroomlijnen en de productiviteit verhogen, wat weer moet leiden tot grotere klanttevredenheid en dus hogere marges en winst,” aldus Van der Torn.

Minderheid bedrijven vindt zichzelf ‘datagedreven’

Toch ziet driekwart van de respondenten nog ruimte voor verbetering in het benutten van hun volledige datapotentieel. Slechts 14% durft zichzelf hardop ‘datagedreven’ te noemen en maar een klein aantal bedrijven heeft alle systemen volledig geïntegreerd, of dat nu komt door gebrek aan gekwalificeerde mensen of door te weinig tijd en prioriteit.

“Dat slechts weinig bedrijven zichzelf als datagedreven omschrijven, is niet verrassend,” stelt Jan van der Torn. “De transformatie naar een volwassen data-organisatie vergt investeringen in zowel mens als technologie. Het implementeren van de juiste tools voor het verzamelen en analyseren van data vraagt veel van de hele organisatie, net als het trainen van medewerkers om deze tools effectief te gebruiken. Veel bedrijven die de versnelling zoeken, werken daarom samen met een externe datapartner.“

Dit artikel is gesponsord door Incentro.

Product Manager Auke Hylarides (links) en Solution Marketeer Chris Spaander (rechts)

Inzicht en flexibiliteit zijn steeds belangrijker voor handelsbedrijven

De uitdagingen waar groothandels, producenten en logistieke ondernemers tegenaan lopen stapelen zich op. Denk aan veranderende klantverwachtingen en het personeelstekort. Met digitalisering van het kantoor, productie en magazijn is daarop in te spelen. De Premium edities van Exact Online bieden de tools om met deze uitdagingen om te gaan.

Joep van den Tillaart van Pipple

Logistiek wil wel iets met AI maar weet niet hoe

Niet elke logistiek dienstverlener is 'digital ready', maar het onderwerp leeft bij vrijwel iedereen. Omdat het kan of omdat het moet. Tijdens de Dag van de Digitalisering gaf Joep van den Tillaart van Pipple onder andere een inkijkje in AI-mogelijkheden en projecten.

Zo vind je de perfecte partner voor digitalisering

Zo vind je de perfecte partner voor digitalisering

Een derde van de productie- en distributiebedrijven in Nederland heeft de digitalisering volledig omarmd. Dat betekent dat de meerderheid nog vastzit in traditionele, handmatige processen. Dat blijkt uit het Transformatieonderzoek 2022 van PwC.

Inzicht in rijdende reclame

Inzicht in rijdende reclame

Op basis van realtime coördinaten en algemene datasets krijgen bedrijven inzicht in de prestaties van hun advertentie op rijdende vrachtwagens. Een heatmap laat zien in welke regio's de boodschap het vaakst gezien kan zijn. "Je krijgt een slakkenspoor dat de dekking en spreiding inzichtelijk maakt."