Logistiek Digitaal wegwijzer naar digital readiness

Logistiek Digitaal wegwijzer naar digital readiness
Logistiek Digitaal helpt MKB-bedrijven de volgende stap in digitalisering te maken

Om onze positie als logistieke hub van Europa te borgen, hebben we innovatieve en wendbare bedrijven nodig. Logistiek Digitaal helpt het MKB die slag te maken, met gratis advies, tools en trainingen. "Wij vervullen een gidsfunctie", vertelt Johan Kerver van Logistiek Digitaal. "We leggen niemand iets op, maar we maken inzichtelijk hoe een bedrijf de volgende stap in digitalisering kan zetten. Indien gewenst kunnen we daarbij helpen." Maak kennis met Logistiek Digitaal en lees wat het voor jou kan betekenen.

Logistiek Digitaal is een door de branche-organisaties evofenedex en TLN uitgevoerd programma. Logistiek Digitaal is onderdeel van het Nationaal Groeifonds programma Digitale Infrastructuur Logistiek en is gericht op het digital ready maken van het midden- en kleinbedrijf. Johan Kerver, lid van het managementteam van evofenex en hoofdverantwoordelijke voor Logistiek Digitaal, legt uit waarom dat belangrijk is. “De logistieke sector is goed voor 9,7% van ons bruto nationaal product en daarmee een pijler onder onze brede welvaart. Om de hubfunctie van Nederland binnen Europa te bestendigen speelt het bedrijfsleven een cruciale rol. We moeten blijven innoveren en ons steeds aanpassen aan veranderende omstandigheden. Daarvoor is digitalisering nodig.”

De eerste stap

Logistiek Digitaal-leider Johan Kerver: “onze adviseurs digitalisering zijn volledig objectief en neutraal”
Logistiek Digitaal-leider Johan Kerver: “onze adviseurs digitalisering zijn volledig objectief en neutraal”

Hoe ver is jouw organisatie op het gebied van digitalisering van de logistieke processen? Dat is de eerste vraag die Logistiek Digitaal voor een MKB-bedrijf helpt beantwoorden. Door het invullen van de zogenaamde digital readiness scan - deze is via de website van Logistiek Digitaal te benaderen - krijgt een directeur of manager een beeld van de huidige staat van de organisatie op het gebied van digitalisering. Op basis daarvan besluit je waar je aandacht aan wilt besteden, zoals bijvoorbeeld het digitaal vaardiger maken van medewerkers of het op orde brengen van de datastructuur. Is eenmaal duidelijk in welke digitaliseringsfase een bedrijf zich bevindt, dan helpen de consulenten van Logistiek Digitaal de stap richting een volgende fase te maken. Hiervoor krijg je een (gratis) advies op maat.

Gidsfunctie

“Zo’n adviestraject is echt bedoeld om een bedrijf op weg te helpen, we komen niks verkopen”, benadrukt Kerver. “Onze adviseurs digitalisering zijn al betaald en kunnen volledig neutraal en objectief advies geven. Door hun basis bij evofenedex of TLN kunnen ze expertise aanhaken of contacten leggen tussen mensen.” Logistiek Digitaal vervult vooral een gidsfunctie; bedrijven bijvoorbeeld laten zien welke subsidies er voor hen beschikbaar zijn of welke evenementen ze kunnen bezoeken. “We werken ook samen met de Digitale Werkplaatsen voor MBO- en HBO-studenten. Via deze platforms kunnen we bedrijven aan stagiairs koppelen om bijvoorbeeld een data science opdracht uit te voeren.”

Driedaagse training

Het trainingsaanbod van Logistiek Digitaal bestaat uit twee onderdelen: online cursussen en de Digi-coach opleiding. De online cursussen zijn praktisch ingestoken en vaak in minder dan een uurtje te volgen. In video’s geven vakexperts bijvoorbeeld tips over slim datagebruik in een warehouse of over het aansturen van een veranderproces. Voor degene die zelf een digitaliseringsproject wil leiden, is er de Digi-coach opleiding. Hierin leer je hoe je binnen jouw bedrijf digitalisering aanjaagt. In de training is onder andere aandacht voor verandermanagement en het omgaan met weerstand. Dat je de driedaagse training samen doet met vakgenoten van andere bedrijven, wordt door cursisten als extra leerzaam ervaren.

Naast de ondernemer

Het adviesgesprek, de cursussen en trainingen, de digital readiness scan; alles bij Logistiek Digitaal is erop gericht bedrijven zélf de noodzakelijke veranderingen door te laten voeren. “Het is dus niet zo dat wij komen vertellen wat jij als MKB-bedrijf allemaal moet doen”, zegt Kerver. “Bedrijven moeten al zoveel van de overheid. Wij gaan juist náást de ondernemer staan om deze zo concreet en praktisch mogelijk van dienst te zijn. Niet met theoretische modellen of adviesrapporten maar met tips en adviezen die een bedrijf meteen kan toepassen. Samen met de ondernemer zetten we de volgende stap in digitalisering.”

Meer weten? Neem een kijkje op de website: www.logistiekdigitaal.nl

Dit artikel is gesponsord door Logistiek Digitaal.

Cybersecurity: Grote spelers regelen het in voor kleine ketenpartners

Cybersecurity: Grote spelers regelen het in voor kleine ketenpartners

Grote bedrijven maken zich over het algemeen meer zorgen om cyberrisico's dan middelgrote en kleine bedrijven. Om zich tegen een aanval te beschermen, kiezen ze er nu voor om hun kleinere ketenpartners te helpen de digitale deur op slot te doen. Want bij hen is het nog lang niet op orde, allemaal.

Nog tonnen euro's beschikbaar aan cybersubsidie

Nog tonnen euro's beschikbaar aan cybersubsidie

Grote en middelgrote bedrijven in transport en logistiek zijn beter voorbereid op cyberrisico's dan ondernemers in andere sectoren. Kleine ondernemers in de sector zijn echter 'benedengemiddeld' voorbereid. Voor hen is nog financiële steun verkrijgbaar. Halverwege de aanvraagperiode is pas een derde van de cyberveiligheidssubsidie gereserveerd door kleine ondernemers: 330.000 euro van de in totaal 1 miljoen euro subsidie.

Top100-bedrijven letten op cybersecurity, maar zien NIS2 nog over het hoofd

Top100-bedrijven letten op cybersecurity, maar zien NIS2 nog over het...

Cybersecurity is een belangrijk thema. Hoe groter het bedrijf, hoe meer aandacht ervoor is, ziet Hans Moonen. Als jurylid 'digitale platforms' voor de Top 100 Logistiek Dienstverleners valt hem wel op dat nog weinig logistiek dienstverleners bezig lijken te zijn met de NIS2-wetgeving. Zeer positief is hij ten slotte over de inzendingen van Rhenus, Broekman, Vos Transport en Van den Bosch, die dit jaar voor het eerst 'best in class' scoren op het thema.

Product Manager Auke Hylarides (links) en Solution Marketeer Chris Spaander (rechts)

Waarom flexibiliteit steeds belangrijker wordt

De uitdagingen waar groothandels, producenten en logistieke ondernemers tegenaan lopen stapelen zich op. Denk aan veranderende klantverwachtingen en het personeelstekort. Met digitalisering van het kantoor, productie en magazijn is daarop in te spelen. De Premium edities van Exact Online bieden de tools om met deze uitdagingen om te gaan.