Logistiek Digitaal wegwijzer naar digital readiness

Logistiek Digitaal wegwijzer naar digital readiness
Logistiek Digitaal helpt MKB-bedrijven de volgende stap in digitalisering te maken

Om onze positie als logistieke hub van Europa te borgen, hebben we innovatieve en wendbare bedrijven nodig. Logistiek Digitaal helpt het MKB die slag te maken, met gratis advies, tools en trainingen. "Wij vervullen een gidsfunctie", vertelt Johan Kerver van Logistiek Digitaal. "We leggen niemand iets op, maar we maken inzichtelijk hoe een bedrijf de volgende stap in digitalisering kan zetten. Indien gewenst kunnen we daarbij helpen." Maak kennis met Logistiek Digitaal en lees wat het voor jou kan betekenen.

Logistiek Digitaal is een door de branche-organisaties evofenedex en TLN uitgevoerd programma. Logistiek Digitaal is onderdeel van het Nationaal Groeifonds programma Digitale Infrastructuur Logistiek en is gericht op het digital ready maken van het midden- en kleinbedrijf. Johan Kerver, lid van het managementteam van evofenex en hoofdverantwoordelijke voor Logistiek Digitaal, legt uit waarom dat belangrijk is. “De logistieke sector is goed voor 9,7% van ons bruto nationaal product en daarmee een pijler onder onze brede welvaart. Om de hubfunctie van Nederland binnen Europa te bestendigen speelt het bedrijfsleven een cruciale rol. We moeten blijven innoveren en ons steeds aanpassen aan veranderende omstandigheden. Daarvoor is digitalisering nodig.”

De eerste stap

Logistiek Digitaal-leider Johan Kerver: “onze adviseurs digitalisering zijn volledig objectief en neutraal”
Logistiek Digitaal-leider Johan Kerver: “onze adviseurs digitalisering zijn volledig objectief en neutraal”

Hoe ver is jouw organisatie op het gebied van digitalisering van de logistieke processen? Dat is de eerste vraag die Logistiek Digitaal voor een MKB-bedrijf helpt beantwoorden. Door het invullen van de zogenaamde digital readiness scan - deze is via de website van Logistiek Digitaal te benaderen - krijgt een directeur of manager een beeld van de huidige staat van de organisatie op het gebied van digitalisering. Op basis daarvan besluit je waar je aandacht aan wilt besteden, zoals bijvoorbeeld het digitaal vaardiger maken van medewerkers of het op orde brengen van de datastructuur. Is eenmaal duidelijk in welke digitaliseringsfase een bedrijf zich bevindt, dan helpen de consulenten van Logistiek Digitaal de stap richting een volgende fase te maken. Hiervoor krijg je een (gratis) advies op maat.

Gidsfunctie

“Zo’n adviestraject is echt bedoeld om een bedrijf op weg te helpen, we komen niks verkopen”, benadrukt Kerver. “Onze adviseurs digitalisering zijn al betaald en kunnen volledig neutraal en objectief advies geven. Door hun basis bij evofenedex of TLN kunnen ze expertise aanhaken of contacten leggen tussen mensen.” Logistiek Digitaal vervult vooral een gidsfunctie; bedrijven bijvoorbeeld laten zien welke subsidies er voor hen beschikbaar zijn of welke evenementen ze kunnen bezoeken. “We werken ook samen met de Digitale Werkplaatsen voor MBO- en HBO-studenten. Via deze platforms kunnen we bedrijven aan stagiairs koppelen om bijvoorbeeld een data science opdracht uit te voeren.”

Driedaagse training

Het trainingsaanbod van Logistiek Digitaal bestaat uit twee onderdelen: online cursussen en de Digi-coach opleiding. De online cursussen zijn praktisch ingestoken en vaak in minder dan een uurtje te volgen. In video’s geven vakexperts bijvoorbeeld tips over slim datagebruik in een warehouse of over het aansturen van een veranderproces. Voor degene die zelf een digitaliseringsproject wil leiden, is er de Digi-coach opleiding. Hierin leer je hoe je binnen jouw bedrijf digitalisering aanjaagt. In de training is onder andere aandacht voor verandermanagement en het omgaan met weerstand. Dat je de driedaagse training samen doet met vakgenoten van andere bedrijven, wordt door cursisten als extra leerzaam ervaren.

Naast de ondernemer

Het adviesgesprek, de cursussen en trainingen, de digital readiness scan; alles bij Logistiek Digitaal is erop gericht bedrijven zélf de noodzakelijke veranderingen door te laten voeren. “Het is dus niet zo dat wij komen vertellen wat jij als MKB-bedrijf allemaal moet doen”, zegt Kerver. “Bedrijven moeten al zoveel van de overheid. Wij gaan juist náást de ondernemer staan om deze zo concreet en praktisch mogelijk van dienst te zijn. Niet met theoretische modellen of adviesrapporten maar met tips en adviezen die een bedrijf meteen kan toepassen. Samen met de ondernemer zetten we de volgende stap in digitalisering.”

Meer weten? Neem een kijkje op de website: www.logistiekdigitaal.nl

Dit artikel is gesponsord door Logistiek Digitaal.

Product Manager Auke Hylarides (links) en Solution Marketeer Chris Spaander (rechts)

Waarom flexibiliteit steeds belangrijker wordt

De uitdagingen waar groothandels, producenten en logistieke ondernemers tegenaan lopen stapelen zich op. Denk aan veranderende klantverwachtingen en het personeelstekort. Met digitalisering van het kantoor, productie en magazijn is daarop in te spelen. De Premium edities van Exact Online bieden de tools om met deze uitdagingen om te gaan.

De transport & logistiek-sector laat datakansen liggen

De transport & logistiek-sector laat datakansen liggen

"Wie in de toekomst niet het maximale uit zijn data weet te halen, komt geheid stil te staan," vertelt Jan van der Torn van Incentro. Uit het marktonderzoek van zijn bedrijf blijkt dat de transport- & logistieksector nog veel kansen onbenut laat. Het goede nieuws: voor ondernemers die slim schakelen met data, valt er een wereld te winnen.

Joep van den Tillaart van Pipple

Logistiek wil wel iets met AI maar weet niet hoe

Niet elke logistiek dienstverlener is 'digital ready', maar het onderwerp leeft bij vrijwel iedereen. Omdat het kan of omdat het moet. Tijdens de Dag van de Digitalisering gaf Joep van den Tillaart van Pipple onder andere een inkijkje in AI-mogelijkheden en projecten.

Zo vind je de perfecte partner voor digitalisering

Zo vind je de perfecte partner voor digitalisering

Een derde van de productie- en distributiebedrijven in Nederland heeft de digitalisering volledig omarmd. Dat betekent dat de meerderheid nog vastzit in traditionele, handmatige processen. Dat blijkt uit het Transformatieonderzoek 2022 van PwC.