Kostencrisis: hoe kun je je voorbereiden op het hoogseizoen?

Kostencrisis: hoe kun je je voorbereiden op het hoogseizoen?
Wat wordt het winkelgedrag tijdens de feestdagen van 2022?

Het hoogseizoen in de detailhandel staat voor de deur en dit is gevuld met onzekerheid en gedragsveranderingen van consumenten. Metapack (e-commerce delivery management-technologieën voor winkels en merken) startte samen met Retail Economics een onderzoek onder 8.000 consumenten wereldwijd. Daaruit blijkt hoe de crisis in de kosten van levensonderhoud de uitgaven van dit hoogseizoen zal beïnvloeden.

Volgens het Holiday Shopping Trends Report van Metapack zijn consumenten op hun hoede voor de toekomst, en terecht. In juli 2022 bereikte de inflatie in de Europese Unie 8,87% - het hoogste sinds het begin van de jaren tachtig. De toekomst is allesbehalve duidelijk en daardoor veranderen de consumentenbestedingen.

Uit de reacties op het consumentenonderzoek blijkt dat iets meer dan de helft van plan is om dit hoogseizoen minder uit te geven. Bovendien gaf meer dan 70% van de respondenten aan dat ze zich ofwel zorgen maken over de huidige economische situatie, of dat hun financiën al krap zijn. Als deze cijfers representatief zijn voor het Europese shopperssentiment, kunnen we een rotsachtig hoogseizoen tegemoet gaan.

Welke invloed zal inflatie hebben op de vraag over alle categorieën heen?

Het is geen geheim dat alle prijzen stijgen, voor alles van grondstoffen tot afgewerkte producten. Het onderzoek heeft ook gekeken naar de productcategorieën waar consumenten dit hoogseizoen het meest willen bezuinigen.

Het onderzoek richtte zich op zes productcategorieën: kleding, gezondheid en schoonheid, doe-het-zelf en tuinieren, elektriciteit, huishoudelijke producten en speelgoed. Uit enquêtegegevens blijkt dat de uitgaven aan kleding het hardst zullen worden getroffen: bijna 30% van de respondenten geeft aan dat ze op dit gebied zouden bezuinigen. Ook de andere productcategorieën zijn niet gespaard gebleven, waarbij ten minste 15% van alle ondervraagden aangaven dat ze die aankopen ook zouden beperken.

Een crisissituatie voor noodvervoer

De economische toekomst van de Europese Unie is allesbehalve duidelijk nu we het hoogseizoen ingaan. Wanneer druk wordt gecombineerd met onzekerheid, wordt noodplanning noodzakelijk. Retailers hebben toegang nodig tot een volledige reeks vervoerders om hun leveringsvoorstel te waarborgen in het geval dat hun gebruikelijke netwerk overbelast raakt. 

Diversiteit van vervoerders stelt retailers doorgaans in staat om een evengrote diversiteit aan leveringsopties te bieden. Dit zal retailers helpen om te converteren, vooral naarmate we verder in het hoogseizoen komen en de tijdsdruk toeneemt. Als een klant zijn kerstinkopen tot het laatste moment uitstelt, kunnen tactieken zoals 'verzenden vanuit de winkel' hen helpen hun bestelling sneller te krijgen, terwijl bezorgopties zoals 'klikken en ophalen' of afhalen bij PUDO locatie de levertijden kunnen vervroegen.

Ditartikel is gesponsord door Metapack.

Wenja en Kiki spelen een belangrijke rol binnen het No Pack Project van bol.com.

Het No Pack Project van bol.com: minder verpakkingen, meer impact

Tienduizenden pakketten verlaten dagelijks de warehouses van bol.com. Het bedrijf werkt achter de schermen heel hard om de invloed van al die leveringen op het milieu zoveel mogelijk te beperken. Een van de initiatieven binnen bol.com is het 'No Pack Project'. Hierdoor worden er steeds meer artikelen verzonden zonder de herkenbare bol.com-doos.

Vince Design gaat slim om met e-fulfilment (en groeit explosief internationaal)

Vince Design gaat slim om met e-fulfilment (en groeit explosief...

De Vince Group uit Emmen is een grote speler op de internationale meubelmarkt. De groep omvat naast Vince Design meerdere meubelmerken en heeft bijna de hele keten zelf in handen. Oprichter en eigenaar Vincent Kleine: "Mijn tip voor succesvol ondernemen op de internationale markt? Breng je logistieke processen goed in kaart en werk met een betrouwbare partner."

“We streven naar een afleverings- of aanbiedingspercentage van 98.6 procent.”

Trends in e-fulfilment: 'Zorgeloos de feestdagen tegemoet'

De feestdagen naderen met rasse schreden. Voor webshops is het de drukste periode van het jaar. Des te belangrijker dat ze hun zaakjes goed op orde hebben en hun klanten kunnen garanderen dat ze ook daadwerkelijk leveren wanneer ze beloven te leveren. Want je wilt je klant natuurlijk niet in de kou laten staan. Trunkrs kan daarbij helpen. Hoe? Een interview met Hidde Stokvis (CTO).

Rapport onthult belangrijkste redenen voor slechte bezorgervaring in Europa

Rapport onthult belangrijkste redenen voor slechte bezorgervaring in...

In een tijd waarin het tot 25 keer meer kost om een klant te werven dan om hem te behouden, is loyaliteit de sleutel tot het maximaliseren van de waarde van hard bevochten e-commerceklanten.