Technologie en digitalisering behoren tot de belangrijkste disrupties waarmee transport- en logistiekbedrijven (T&L) worden geconfronteerd. Dat schreef Marc Engel van Mazars Nederland onlangs op Logistiek.nl. De ontwikkelingen op technologisch gebied veroorzaken onzekerheid, maar bieden ook veel kansen voor T&L-organisaties. Het verschil tussen de koplopers en de achterblijvers in deze sector is het vermogen om deze ontwikkelingen te omarmen. Wat Engel opvalt is dat logistiek dienstverleners de neiging hebben om te volgen en te kijken waar de klanten naartoe gaan. Een riskante strategie, gezien de impact van digitalisering.
Engel is één van de experts die verbonden is aan de Top 100 Logistiek Dienstverleners. Hij beoordeelt bedrijven op mate van innovatie op het gebied van digitalisering. Hetzelfde doet Hans Moonen van CGI. In de podcast over de voordelen van digitalisering van Logistiek.nl geeft Moonen aan dat hij het eens is met wat Engel heeft geschreven. "Je moet je niet puur laten leiden door wat de klant wil." Digitalisering is volgens hem een instrument om je doelstelling te bereiken, om beter te doen wat je al goed doet. En: "Digitalisering is geen keuze meer, maar een pad waar je op moet zitten."
Beluister de podcast
Luister snel naar de podcast, over onder meer het voordeel van koploper zijn op het gebied van digitalisering, over Innovatiedagen bij ID Logistics en de overeenkomsten tussen Picnic en BestelBeter.nu.
Voordelen van koploper in digitalisering zijn
Naast Moonen is Corné Geerts aangeschoven. Eveneens panellid voor de Top 100, voorheen directeur van Seacon en nu met eigen adviespraktijk. Hij legt in de podcast uit waar een logistiek bedrijf aan moet voldoen om goed te scoren in de Top 100 van 2022. Want wat is het voordeel ervan om koploper te zijn op digitalisatie?
Voor Bruno Verlinden van ID Logistics is die vraag duidelijk. Technologie en digitalisering staat in functie van diverse processen, maar ook van zaken als sustainability.