Na afloop van de PLMA-beurs in Amsterdam, waar internationale producenten hun innovaties tonen, geeft de RAI toestemming om de achtergebleven producten in te zamelen voor gezinnen in armoede, zowel in Oost-Europa als Nederland.
Zinvolle bestemming
Deze inzameling is natuurlijk een zegen voor de ontvangers, maar ook voor de exposanten zelf. Door hun overgebleven producten te doneren, besparen zij niet alleen op retourtransportkosten en standopruiming, maar ze geven hun overbodige producten ook een zinvolle bestemming. Bovendien creëert het bewustwording rondom verspilling. Een win-winsituatie voor alle betrokkenen dus. Hannie van Schaik, projectleider van de actie, vertelt: “Vanaf half vijf gaan we langs bij de standhouders en delen we flyers uit met de vraag of ze producten willen achterlaten voor ons. Dat kan van alles zijn: etenswaren, persoonlijke verzorgingsproducten of huishoudelijke artikelen. Maar bijvoorbeeld ook knutselspullen voor kinderen. We weten nooit wat we krijgen. We moeten de beurs in tweeënhalf uur leeghalen, voordat de beursvloer weer opgebouwd wordt voor een nieuwe beursdag. Elke minuut telt.”
Zes vrachtwagens vullen met producten
De kracht van deze inzamelingsactie ligt in de samenwerking tussen exposanten, bedrijven, vrijwilligers en maatschappelijke organisaties. Dit jaar doen Stichting Promotie en Stichting Care in samenwerking met Leger des Heils – Bosshardt ook met de actie mee. Van Schaik: "Het is geweldig om te zien hoeveel bedrijven deze actie eveneens een warm hart toedragen door hun hulp aan te bieden, waaronder Quick Rentals, Houweling Transport, Bakker Logistiek en White Fields Logistics. Ook helpen zo’n 150 vrijwilligers bij het leeghalen van de beursvloer, zodat ze ongeveer zes vrachtwagens kunnen vullen met etenswaren, hygiëneartikelen en huishoudelijke producten."
"Stichting Care zorgt voor een effectieve distributie van de koel- en vriesproducten uit de gevulde vrachtwagens. Zij werken samen met het Leger des Heils om zo de vele lokale partijen en gezinnen in nood te voorzien van boodschappen en maaltijden. Binnen twee dagen moeten de kort houdbare producten naar stichtingen en organisaties die in Almere en omgeving onmisbare steun bieden aan minimumgezinnen. De langer houdbare producten brengt Zending over Grenzen naar hun veldlanden in Oost-Europa."
Maatschappelijk ondernemen
Deze actie illustreert volgens Van Schaik de kracht van verbinding en samenwerking, waarbij elke schakel een belangrijke rol speelt in het verlichten van armoede en het tegengaan van verspilling. "Producten die overbodig zijn voor de één, krijgen een warm welkom op een plek waar ze onmisbaar zijn voor de ander. Daarmee verlichten we niet alleen armoede, maar zorgen we er ook voor dat mensen sociaal en maatschappelijk betrokken zijn bij elkaar", aldus Van Schaik.
“Wij zien dat steeds meer bedrijven maatschappelijk willen ondernemen. Voor deze bedrijven organiseren we tegenwoordig ‘Zinnige Zaken’, een Business Event dat bedrijven inspireert en verbindt op dat gebied. Van producent tot vrijwilliger, van donatie tot distributie, samen bouwen we aan een betere toekomst, dichtbij en ver weg.”
Dit artikel is gesponsord door Zending over Grenzen.