Getting Logistics Done: 'Niet lullen maar poetsen'

Getting Logistics Done: 'Niet lullen maar poetsen'

Met een nieuwe naam en nieuw elan timmert Getting Logistics Done flink aan de weg. Het Rotterdamse bedrijf is in de vijf jaar na de start als Daxel Logistics Benelux uitgegroeid tot een allround logistiek dienstverlener met vier divisies, veertig mensen en een sterk gedigitaliseerde bedrijfsvoering.

Oprichters Otto van Woerkom en Ferry de Heer zijn vastberaden om die groei door te zetten. “Volgend jaar willen we actief zijn in de drie belangrijkste tijdzones, zodat we 24 uur per dag voor onze klanten klaarstaan.”

Getting Logistics Done is de naam die past bij een logistiek dienstverlener met de Rotterdamse mentaliteit. Niet alleen de oprichters Otto van Woerkom en Ferry de Heer, maar alle veertig medewerkers brengen het ‘niet lullen maar poetsen’-principe dagelijks in de praktijk. “Het maakt niet uit met welke opdracht een klant komt. Wij regelen het gewoon”, legt De Heer uit. “Eigenlijk is Getting Logistics Done een typisch Rotterdamse slogan in een Engels jasje.”

Vier divisies

De naamsverandering is het gevolg van het besluit om het bedrijf in november 2022 los te koppelen van Daxel Italy. Met steun van de twee Italiaanse aandeelhouders van dit moederbedrijf hebben Van Woerkom en De Heer in maart 2019 Daxel Logistics Benelux opgezet. “Daxel Italy wilde graag een vestiging in Nederland en hebben ons daarvoor benaderd. Wij werkten op dat moment al vier jaar samen bij een grote logistiek dienstverlener en hebben volmondig ja gezegd. Snel daarna zijn we met ons tweeën in een klein kantoortje gestart.”

Nog geen vijf jaar later is het bedrijf uitgegroeid tot een wereldwijd opererende logistiek dienstverlener met vier divisies. De basis is gelegd met de expeditie tak die in opdracht van bedrijven zeevracht, luchtvracht, spoorvervoer en wegtransport organiseert. Een afgeleide daarvan is de divisie die de douaneformaliteiten van internationale zendingen afhandelt. “Daarnaast hebben we in Krimpen aan den IJssel een warehouse waar we hoofdzakelijk zeecontainers laden en lossen”, legt De Heer uit.

Pragmatische aanpak

De vierde divisie is CCD Logistics, een joint-venture met het Zwitserse fulfilmentbedrijf Cargocare. In Lekkerkerk staan twee fulfilmentcenters waar de logistiek van webshops wordt verzorgd. “We zijn gestart als hub van Cargocare voor Noord-Europa. Inmiddels verzamelen en verzenden we niet alleen orders voor Zwitserse webshops, maar ook voor meerdere Nederlandse bedrijven”, vertelt De Heer.

Dat het bedrijf zo snel gegroeid is, heeft deels te maken met de pandemie die nog geen jaar na de oprichting uitbrak. “Die zorgde voor veel nieuwe handel, waarop wij goed hebben kunnen inspelen”, stelt De Heer.

“Daarnaast heeft onze pragmatische aanpak en transparante houding een belangrijke rol gespeeld. Toen een paar jaar geleden de zeevrachttarieven door het dak gingen, hebben we de telefoon gepakt en uitgelegd dat we een uitdaging hadden met de voorfinanciering. We hebben gevraagd of we de factuur mochten versturen op het moment van vertrek in China in plaats aflevering in Nederland. Onze klanten hadden alle begrip daarvoor en zijn daarmee akkoord gegaan.”

De jongste generatie klanten wil het liefst digitaal werken en snel antwoord krijgen op hun vragen. Daarom investeren wij volop in digitalisering.”

Volledig digitaal

Dat Getting Logistics Done nu volledig zelfstandig is, heeft alles te maken met de wens om de bedrijfsvoering te digitaliseren. “Wie vandaag de dag een pizza bestelt, kan tot op de minuut volgen wanneer de pizza de oven ingaat, wanneer die eruit komt en wanneer de bezorger aanbelt. Als dat met een pizza kan, waarom dan niet met een zeecontainer? De jongste generatie klanten wil het liefst digitaal werken en snel antwoord krijgen op hun vragen. Daarom investeren wij volop in digitalisering, meer dan ons Italiaanse moederbedrijf van plan was.”

Het resultaat is dat klanten nu volledig digitaal via de portal van Getting Logistics Done een zending kunnen boeken. Via diezelfde portal, die gekoppeld is aan de systemen van rederijen, worden ze nauwgezet op de hoogte gehouden van de status van de zendingen en de verwachte aankomsttijd. Geen overbodige luxe nu veel schepen de Rode Zee mijden, waardoor containers langer op zich laten wachten. “Maar daarnaast houden we het persoonlijk contact met onze klanten in stand. We combineren het beste van twee werelden.”

In drie tijdzones

Met een nieuwe naam, een nieuw logo en het ondernemerschap van Van Woerkom en De Heer is Getting Logistics Done klaar om door te groeien. “Wij willen een klinkende naam worden. Niet alleen in de Rotterdamse haven, maar ook daarbuiten. We hebben op dit moment al een vestiging in Panama, waardoor we opereren in de tijdzone van Noord- en Zuid-Amerika. In 2025 willen we ook een vestiging openen in het Verre Oosten, zodat we de drie belangrijkste tijdzones afdekken en 24 uur per dag voor onze klanten paraat kunnen staan.”

Daarbij blijft het bedrijf vasthouden aan de vijf typisch Rotterdamse kernwaarden: ambitieus, grensverleggend, samenwerkend, proactief en vastberaden. “Het is onze ambitie om wereldwijd verschillende markten en culturen met elkaar te verbinden. Als internationaal opererende logistiek dienstverlener werken we nauw samen met mensen uit verschillende landen en tijdzones die verschillende talen spreken. Het geeft elke keer weer een kick als het lukt om met al die toegewijde vakmensen een zending van A naar B te krijgen.”

Dit artikel is gesponsord door Getting Logistics Done.

Familiebedrijven met een eeuwlange erfenis

Familiebedrijven met een eeuwlange erfenis

In een wereld waar technologie en globalisering de spelregels van de logistieke sector continu herschrijven, zijn er Nederlandse familiebedrijven die al meer dan een eeuw de tand des tijds doorstaan. Deze bedrijven zijn niet alleen getuigen geweest van talloze industriële revoluties, economische crises en technologische doorbraken, maar hebben zelf ook een rol gespeeld in de ontwikkeling en evolutie van de moderne logistiek.

Fotografie: www.kayjansen.com

Sectormonitor: positieve blik na lastig 2023

Hoewel de cijfers in de meest recente sectormonitor van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) er nauwelijks aanleiding toe geven, zien veel ondernemers in de transport en logistiek het glas 'halfvol'. 57 bedrijven gingen failliet in de eerste drie maanden van 2024, tegen 32 in het eerste kwartaal van 2023. Ondernemers zijn positief in hun verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2024.

Unieke inzamelingsactie bij PLMA-Beurs

Unieke inzamelingsactie bij PLMA-Beurs

Duurzaamheid en verbinding. Begrippen waar we niet meer omheen kunnen anno 2024. Als dat ook nog gepaard gaat met armoedebestrijding, ontstaat er een bijzondere dynamiek. Op 29 mei 2024 brengt Zending over Grenzen deze begrippen samen tot een verrijkende actie voor mensen in armoede.

Volvo Trucks heeft vorige maand een bestelling voor honderd elektrische trucks ontvangen van DFDS. Hiermee verdubbelt het aantal elektrische Volvo-trucks in het wagenpark van de logistieke dienstverlener naar 225 trucks. Daarmee is DFDS een van de koplopers wat betreft elektrificatie van vrachtwagens in Europa.

DFDS bestelt nog eens honderd elektrische trucks bij Volvo

Volvo Trucks heeft een bestelling voor honderd elektrische trucks ontvangen van DFDS. Hiermee verdubbelt het aantal elektrische Volvo-trucks in het wagenpark van de logistieke dienstverlener naar 225 trucks. Daarmee is DFDS een van de koplopers wat betreft elektrificatie van vrachtwagens in Europa.