Logistiek Café 3: Mobility Package, digitalisering en het nut van 'Koninklijk'

Logistiek Café 3: Mobility Package, digitalisering en het nut van 'Koninklijk'

In aanloop naar de bekendmaking van de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2022 wordt de Mobility Package behandeld in Logistiek Café 3. Onlangs zijn namelijk weer nieuwe regels ingegaan, maar hoe zijn deze toe te passen? Verder is er aandacht voor digitalisering. Presentatrice Annemarie Brüning zit met drie gasten aan tafel die bespreken in hoeverre logistiek dienstverleners móeten digitaliseren. Aansluitend in de studio een één-op-één interview met Arjan Bos van LV Logistics. Bekijk snel de nieuwste aflevering!

Op 2 en op 21 februari zijn in totaal drie nieuwe maatregelen van de Europese Mobility Package ingegaan. Ten eerste een nieuwe detacheringsrichtlijn, ten tweede is er de ‘return home vehicle’ en ten derde zijn er nieuwe cabotageregels. Dit heeft flinke consequenties op de personeelskosten en capaciteit. Onder andere TLN heeft zich in het verleden uitgesproken tegen invoering van de richtlijnen, vooral omdat niet alle landen hun wetgeving erop hebben aangepast. Maar is het echt allemaal zo bar als vooraf gedacht? De achterban van Evofenedex baalt in elk geval enorm. Zij krijgen hogere kosten op hun bordje geschoven. Meer over de nieuwste richtlijnen binnen de Mobility Package in de derde aflevering van het Logistiek Café.

Bekijk Logistiek Café 3:

Digitalisering bij logistiek dienstverleners

Digitalisering. Misschien wel de meest invloedrijke ontregelaar voor de logistieke sector. Het bepaalt in hoge mate wie zich koploper mag noemen en wie de achterblijvers zijn. Reden om experts met een koploper erover in gesprek te laten gaan in dit Logistiek Café. De koploper is ID Logistics. Bruno Verlinden vertelt namens het bedrijf wat er wordt gedaan op dit gebied. En waaróm de logistiek dienstverlener digitalisering zo belangrijk vindt. Het werkt motiverend voor het personeel, geeft hij aan. "Zij zijn trots om te werken in een innovatief bedrijf."

Maak een goede kosten-batenanalyse”

Verlinden zit tegenover twee panelleden van de Top 100 Logistiek Dienstverleners, Hans Moonen en Corné Geerts. Hoewel zij zien dat digitalisatie helpt om kostenefficiënter te werken, geven ze ook aan dat het wellicht niet noodzakelijk is voor bedrijven die in een nichemarkt zitten. Per bedrijf moet een goede kosten-batenanalyse gemaakt worden, is het devies. Moonen geeft in deze derde aflevering van het Logistiek Café bovendien toelichting op het nieuwe bestelplatform Bestelbeter.nu.

Koninklijk LV Logistics

Voor het laatste deel van Logistiek Café 3 gaat Heres Stad in gesprek met Arjan Bos van LV Logistics. Een bedrijf dat onlangs het predicaat Koninklijk mocht ontvangen. Wat houdt dat precies in? En in hoeverre helpt dat in de zakelijke gesprekken? Bos legt het uit, net als het nut van sportsponsoring en de reden van zijn stap naar LV.

Diane Essenburg

Diane Essenburg

Redacteur Logistiek.nl

Familiebedrijven met een eeuwlange erfenis

Familiebedrijven met een eeuwlange erfenis

In een wereld waar technologie en globalisering de spelregels van de logistieke sector continu herschrijven, zijn er Nederlandse familiebedrijven die al meer dan een eeuw de tand des tijds doorstaan. Deze bedrijven zijn niet alleen getuigen geweest van talloze industriële revoluties, economische crises en technologische doorbraken, maar hebben zelf ook een rol gespeeld in de ontwikkeling en evolutie van de moderne logistiek.

Fotografie: www.kayjansen.com

Sectormonitor: positieve blik na lastig 2023

Hoewel de cijfers in de meest recente sectormonitor van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) er nauwelijks aanleiding toe geven, zien veel ondernemers in de transport en logistiek het glas 'halfvol'. 57 bedrijven gingen failliet in de eerste drie maanden van 2024, tegen 32 in het eerste kwartaal van 2023. Ondernemers zijn positief in hun verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2024.

Unieke inzamelingsactie bij PLMA-Beurs

Unieke inzamelingsactie bij PLMA-Beurs

Duurzaamheid en verbinding. Begrippen waar we niet meer omheen kunnen anno 2024. Als dat ook nog gepaard gaat met armoedebestrijding, ontstaat er een bijzondere dynamiek. Op 29 mei 2024 brengt Zending over Grenzen deze begrippen samen tot een verrijkende actie voor mensen in armoede.

Volvo Trucks heeft vorige maand een bestelling voor honderd elektrische trucks ontvangen van DFDS. Hiermee verdubbelt het aantal elektrische Volvo-trucks in het wagenpark van de logistieke dienstverlener naar 225 trucks. Daarmee is DFDS een van de koplopers wat betreft elektrificatie van vrachtwagens in Europa.

DFDS bestelt nog eens honderd elektrische trucks bij Volvo

Volvo Trucks heeft een bestelling voor honderd elektrische trucks ontvangen van DFDS. Hiermee verdubbelt het aantal elektrische Volvo-trucks in het wagenpark van de logistieke dienstverlener naar 225 trucks. Daarmee is DFDS een van de koplopers wat betreft elektrificatie van vrachtwagens in Europa.