PODCAST - In krappe arbeidsmarkt moet logistiek bedrijf baan aanpassen aan medewerker

PODCAST - In krappe arbeidsmarkt moet logistiek bedrijf baan aanpassen aan medewerker

In veertig jaar is het nog nooit zo lastig geweest om personeel te vinden. Dat zei Jeroen van Duuren tegen het einde van 2021 tegen Logistiek.nl. Reden om hem aan tafel te zetten met twee arbeidsmarktdeskundigen. Want hoe kunnen logistiek dienstverleners als Van Duuren wél aan genoeg mensen komen? Wat leveren ludieke wervingscampagnes op en wat doen programma's als 'Meiden die rijden' voor de beeldvorming van het vak? Beluister de podcast.

Personeel wordt steeds schaarser in transport en logistiek. In het derde kwartaal van 2021 telde de transport- en logistieksector een record van 53 vacatures op elke 1.000 werknemers, bleek uit een sectorrapport van ING Research. In het wegtransport ligt dit nog ruim twee keer zo hoog. In het derde kwartaal van 2021 stonden volgens het UWV 11.650 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs open, dit komt neer op één vacature per acht werkenden.

Praten over de arbeidsmarkt

Onder leiding van Annemarie Brüning spreekt Jeroen van Duuren, directeur/eigenaar van de gelijknamige logistiek dienstverlener in Vianen, over de arbeidsmarkt met Michiel Maassen en Serge Claesen. Maassen en Claesen maken deel uit van het expertpanel die de inzendingen voor de Top 100 Logistiek Dienstverleners beoordeelt. Hun expertise is de arbeidsmarkt. Maassen ziet dat bedrijven hun mindset moeten veranderen. Het werkt in deze penibele marktsituatie niet meer om vast te houden aan je eigen systemen en structuren. Je moet de baan en werktijden voor zo ver mogelijk aanpassen aan de sollicitant. Als zijn behoeften passen in de bedrijfssystemen, heb je een match. En dat levert volgens de arbeidsmarktdeskundige gelijk een loyalere medewerker op.

Beluister de podcast

Diane Essenburg

Diane Essenburg

Redacteur Logistiek.nl

Familiebedrijven met een eeuwlange erfenis

Familiebedrijven met een eeuwlange erfenis

In een wereld waar technologie en globalisering de spelregels van de logistieke sector continu herschrijven, zijn er Nederlandse familiebedrijven die al meer dan een eeuw de tand des tijds doorstaan. Deze bedrijven zijn niet alleen getuigen geweest van talloze industriële revoluties, economische crises en technologische doorbraken, maar hebben zelf ook een rol gespeeld in de ontwikkeling en evolutie van de moderne logistiek.

Fotografie: www.kayjansen.com

Sectormonitor: positieve blik na lastig 2023

Hoewel de cijfers in de meest recente sectormonitor van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) er nauwelijks aanleiding toe geven, zien veel ondernemers in de transport en logistiek het glas 'halfvol'. 57 bedrijven gingen failliet in de eerste drie maanden van 2024, tegen 32 in het eerste kwartaal van 2023. Ondernemers zijn positief in hun verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2024.

Unieke inzamelingsactie bij PLMA-Beurs

Unieke inzamelingsactie bij PLMA-Beurs

Duurzaamheid en verbinding. Begrippen waar we niet meer omheen kunnen anno 2024. Als dat ook nog gepaard gaat met armoedebestrijding, ontstaat er een bijzondere dynamiek. Op 29 mei 2024 brengt Zending over Grenzen deze begrippen samen tot een verrijkende actie voor mensen in armoede.

Volvo Trucks heeft vorige maand een bestelling voor honderd elektrische trucks ontvangen van DFDS. Hiermee verdubbelt het aantal elektrische Volvo-trucks in het wagenpark van de logistieke dienstverlener naar 225 trucks. Daarmee is DFDS een van de koplopers wat betreft elektrificatie van vrachtwagens in Europa.

DFDS bestelt nog eens honderd elektrische trucks bij Volvo

Volvo Trucks heeft een bestelling voor honderd elektrische trucks ontvangen van DFDS. Hiermee verdubbelt het aantal elektrische Volvo-trucks in het wagenpark van de logistieke dienstverlener naar 225 trucks. Daarmee is DFDS een van de koplopers wat betreft elektrificatie van vrachtwagens in Europa.