Logistiek Café 1: Waar haal ik de mensen vandaan?

Logistiek Café 1: Waar haal ik de mensen vandaan?

De krappe arbeidsmarkt is meer en meer een rem op de ontwikkeling van logistieke bedrijven aan het worden. Chauffeurs en logistieke medewerkers zijn schaarser dan ooit. Hoe moeten de logistiek dienstverleners omgaan met de krapte die bijna structureel lijkt te zijn? Daarover gaat het in deze eerste aflevering van het Logistiek Café. Daarnaast is Peter Appel te gast met zijn visie op de markt en de fusie met Simon Loos.

In aanloop naar de bekendmaking van de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2022 introduceert Logistiek.nl het Logistiek Café. In elke aflevering staat een thema centraal dat nu speelt bij logistiek dienstverleners, zoals verduurzaming, ketenregie en de krappe arbeidsmarkt. Onder leiding van presentatrice Annemarie Brüning gaat het aan de talkshow-tafel dit keer over de krappe arbeidsmarkt met experts en logistiek dienstverlener Van Duuren. Er is een één-op-één interview ter afsluiting. Peter Appel, CEO van Simon Loos, vertelt over hoe zijn bedrijf met een eigen campagne letterlijk de weg op gaat om nieuwe mensen te werven, maar ook om waardering uit te spreken in de richting van chauffeurs in de transportsector.

Maar het Logistiek Café begint met een analyse over het feit of circulaire economie wel voldoende voedingsbodem heeft in de logistieke wereld.

Bekijk Logistiek Café 1

Arbeidsmarktperikelen spelen logistieke sector parten

Jeroen van Duuren, Serge Claessen en Michiel Maassen zien een groot HR-probleem ontstaan, dat door de vergrijzing en andere trends niet zal afnemen. Van Duuren heeft een dergelijke krapte nog niet eerder gezien. Is er dan geen oplossing, vraagt presentatrice Annemarie Brüning? Maassen denkt wel dat robotisering en cobots in warehouses de lasten iets kunnen verlichten. “Je ziet ook dat werkgevers de overstap maken naar meer engaging, het betrokken maken van mensen bij wat zij als bedrijf aanbieden”, zegt de arbeidsmarktdeskundige. “Werkgevers en HRM’ers moeten de vraag stellen wat de medewerker wil en niet in een vast stramien denken.” In dat geval zoeken bedrijven naar manieren om de behoefte van de werknemer inpasbaar te maken in het rooster en de systemen van de werkgever. Het is een meer langetermijngerichte oplossing dan wat Claessen wel eens in de markt ziet gebeuren. “Er zijn bedrijven die de voordeur open zetten. God zegene de greep. Maar dan loop je een serieus risico. Je hebt een tijdelijke oplossing, de vloer is leeg, maar je haalt je wel veel ellende op de nek.” 

Minder arbeidsuren per medewerker maakt vraag nog groter

Logistiek dienstverlener Simon Loos is een campagne begonnen om mensen te trekken, dat zou rond de zomer moeten leiden tot 400 à 500 nieuwe chauffeurs. Maar is meer aanleiding voor dit initiatief. Peter Appel (CEO) zegt in dit Logistiek Café dat de waardering voor het vak chauffeur in coronatijd behoorlijk onder druk stond, “denk aan sanitaire voorzieningen. Dat viel wel tegen.” Zelf wil hij ruimte geven voor maatschappelijke ontwikkelingen, zoals deeltijd werken en de werk-privébalans. “De gemiddelde arbeidsparticipatie per medewerker neemt af, dus los van het verloop wat er sowieso is en de groei aan werkzaamheden, hebben we inderdaad veel nieuwe mensen nodig.”

Ruim een jaar geleden werd de fusie tussen Peter Appel Transport en Simon Loos een feit. “Dat was een spannende periode, wij hebben echt een megaprestatie geleverd met dank aan de medewerkers. We vinden dat zij van de fusie zo weinig mogelijk veranderingen moeten ondervinden, daar hebben we enorm op gestuurd. Alles wat je in de theorieboekjes leest over fusies, hebben we wel voorbij zien komen. Nu zijn we zover dat we de integratie kunnen afronden, vooral wat betreft de IT-systemen. En we gaan naar een compleet vernieuwd kantoorgebouw in Wognum."

Of 2022 een goed jaar gaat worden, hangt volgens Appel vooral af van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. “Aan de volumekant zie ik geen terugval, maar zijn we in staat om de kosten te beheersen en hebben we genoeg mensen? We moeten zeker ons best doen om een fatsoenlijke rendement te draaien, want alleen dan kunnen we uitdagingen op het punt van verduurzaming realiseren.”

Diane Essenburg

Diane Essenburg

Redacteur Logistiek.nl

Familiebedrijven met een eeuwlange erfenis

Familiebedrijven met een eeuwlange erfenis

In een wereld waar technologie en globalisering de spelregels van de logistieke sector continu herschrijven, zijn er Nederlandse familiebedrijven die al meer dan een eeuw de tand des tijds doorstaan. Deze bedrijven zijn niet alleen getuigen geweest van talloze industriële revoluties, economische crises en technologische doorbraken, maar hebben zelf ook een rol gespeeld in de ontwikkeling en evolutie van de moderne logistiek.

Fotografie: www.kayjansen.com

Sectormonitor: positieve blik na lastig 2023

Hoewel de cijfers in de meest recente sectormonitor van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) er nauwelijks aanleiding toe geven, zien veel ondernemers in de transport en logistiek het glas 'halfvol'. 57 bedrijven gingen failliet in de eerste drie maanden van 2024, tegen 32 in het eerste kwartaal van 2023. Ondernemers zijn positief in hun verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2024.

Unieke inzamelingsactie bij PLMA-Beurs

Unieke inzamelingsactie bij PLMA-Beurs

Duurzaamheid en verbinding. Begrippen waar we niet meer omheen kunnen anno 2024. Als dat ook nog gepaard gaat met armoedebestrijding, ontstaat er een bijzondere dynamiek. Op 29 mei 2024 brengt Zending over Grenzen deze begrippen samen tot een verrijkende actie voor mensen in armoede.

Volvo Trucks heeft vorige maand een bestelling voor honderd elektrische trucks ontvangen van DFDS. Hiermee verdubbelt het aantal elektrische Volvo-trucks in het wagenpark van de logistieke dienstverlener naar 225 trucks. Daarmee is DFDS een van de koplopers wat betreft elektrificatie van vrachtwagens in Europa.

DFDS bestelt nog eens honderd elektrische trucks bij Volvo

Volvo Trucks heeft een bestelling voor honderd elektrische trucks ontvangen van DFDS. Hiermee verdubbelt het aantal elektrische Volvo-trucks in het wagenpark van de logistieke dienstverlener naar 225 trucks. Daarmee is DFDS een van de koplopers wat betreft elektrificatie van vrachtwagens in Europa.