Truckfabrikanten sluiten massaal hun fabrieken

Truckfabrikanten sluiten massaal hun fabrieken

Renault, Mercedes, Volvo, DAF, Iveco, MAN ze sluiten allemaal voor enige tijd hun truckfabrieken of verkorten de werktijd. De haperende onderdelen supply chain belemmert voortzetting van de productie en de concerns willen hun personeel behoeden voor  besmetting met corona. Het service apparaat van de truckbouwers blijft wel actief.

Om haar werknemers te beschermen en te reageren op de maatregelen die de  Franse regering heeft getroffen om corona in te dammen, heeft de truckfabrikant Renault Trucks, die vorige week nog aankondigde de serieproductie voor elektrische trucks op te starten, maar liefst vier productielocaties moeten sluiten. Het gaat om de productievestigingen in Lyon, Bourg-en-Bresse, Blainville-sur-Orne en Limoges. Er werken in totaal 4.500 medewerkers. Tot hoe lang de sluiting gaat duren is nog onduidelijk. Het kantoorpersoneel werkt zoveel mogelijk thuis. Om de wagenparken van de klanten aan de gang te houden, in veel gevallen essentieel voor de bevoorrading van supermarkten of  zorginstellingen, blijven de service en reparatie diensten vooralsnog nog wel beschikbaar voor Renault’s klanten.

Lees ook: Renault verkoopt 20 elektrische trucks aan zusterbedrijf Carlsberg

DAF sluit drie fabrieken

DAF kondigde dinsdag aan de productie te staken met ingang van maandag 23 maart. Niet alleen de corona-dreiging speelt het Eindhovense bedrijf parten, ook de aanvoer van onderdelen verloopt minder soepel waardoor er tekorten ontstaan. De fabriek in Westerlo draaide al een paar dagen op halve kracht en sluit donderdagavond 22.00 uur volledig. Hier werken 2.500 mensen die voor twee dagen per week in de WW kunnen. Ook de productie in het Britse Leyland komt stil te vallen per 23 maart. Ook voor DAF klanten blijft de service en dienstverlening overeind.

Mercedes sluit truck- en bestelwagenfabrieken

Vanwege de verslechterende situatie van de COVID-19-pandemie heeft Daimler, het moeder bedrijf van Mercedes, besloten het grootste deel van de productie in Europa en de werkzaamheden op bepaalde administratieve afdelingen gedurende in ieder geval twee weken te onderbreken. Het concern volgt hiermee de aanbevelingen van internationale, nationale en lokale autoriteiten op en wil haar medewerkers beschermen tegen besmetting met corona. De productieonderbreking is van toepassing op de personenwagen-, bestelwagen- en truckfabrieken van Daimler in Europa en begint deze week.

De onderdelen supply chain nekt hier de productie”

De onderdelen supply chain nekt ook hier de productie. Verder verwacht Mercedes op termijn door de pandemie een lagere vraag van auto’s en trucks. Daarom wil het Duitse concern zich hier graag financieel op voorbereiden. De directie van Daimler volgt de situatie op de voet en zal indien nodig verdere maatregelen nemen. De productie zal worden hervat wanneer de situatie verbetert.

 Volvo: dicht in België - open in Göteborg

Bij de Volvo Trucks fabriek in Gent is sinds afgelopen dinsdag ook het werk neergelegd tot minstens 3 april. Afgelopen dinsdag hoefde de middagploeg al niet meer te komen, zo meldde Het Nieuwsblad. De directie zou de beslissing genomen hebben omdat niet in elke werksituatie een veilige afstand van één meter gegarandeerd kan worden. De drieduizend werknemers worden naar huis gestuurd onder het stelsel van ‘tijdelijke werkloosheid overmacht’. De Volvo Trucks productie in Göteborg Zweden draait nog. “Van dag tot dag wordt de situatie bekeken. Van verminderde toevoer van onderdelen hebben we vooralsnog geen last”, zo meldt woordvoerder Charles Engelaar van Volvo Trucks Nederland. “Het dealer en service apparaat is nog volop in bedrijf. Alle activiteiten rondom de introductie van de nieuwe truck-reeks is wel opgeschort.”

Scania: verstoorde supply chain nekt ons

Evenknie Scania is van plan de activiteiten in de meeste van zijn Europese fabrieken vanaf volgende week woensdag 25 maart stop te zetten. Dit vanwege een tekort aan onderdelen en de grote verstoringen die zich hebben voorgedaan in de supply chain als gevolg van de verspreiding van COVID-19 in Europa.

"Om ervoor te zorgen dat onze klanten van cruciaal belang zijn voor de samenleving, zullen onze servicewerkplaatsen en onderdelencentra hun activiteiten voortzetten", zegt Henrik Henriksson, President en CEO van Scania.

Lees ook: Personeelstekort? Daarom heeft Scania Logistics amper een probleem

Momenteel verwacht Scania de productie binnen twee weken te hervatten. Scania-medewerkers die rechtstreeks te maken hebben met de geplande productieonderbreking zijn werknemers van de fabrieken van de groep in Zweden, Nederland en Frankrijk. Scania is in nauw overleg met de vakbondsvertegenwoordigers om gezamenlijk de situatie aan te pakken. "Zowel de directie als de werknemersvertegenwoordigers waarderen de staatssteunmaatregelen die nu beschikbaar worden gesteld in de landen waar onze medewerkers nu tijdelijk geen werk zullen hebben, zeer", aldus Henriksson.

De industriële activiteiten van Scania in Latijns-Amerika, die goed zijn voor ongeveer een vijfde van het productievolume van het bedrijf, blijven zoals gepland doorgaan.

MAN stopt niet maar vermindert de productie

Man Truck & Bus kondigde woensdag werkverkorting aan die vanaf maandag 23 maart ingaat. Het bedrijf verwacht als gevolg van de steeds verergerende corona-crisis de komende dagen steeds grotere knelpunten in de levering van onderdelen. Vanwege deze problemen, de maatregelen en beslissingen van de politiek en de zorg voor het welzijn van de werknemers voelt de Duitse truckbouwer zich genoodzaakt om werktijdverkorting voor de Duitse fabrieken aan te vragen.

MAN, die onlangs een compleet nieuwe truckgamma introduceerde, legt de productie niet helemaal stil, maar deze wordt wel flink verlaagd. Wat de verkoop- en servicelocaties betreft, wil MAN al het mogelijke doen om de bedrijfsvoering te behouden zolang de algehele situatie dit toelaat.Iveco lanceert nieuwe truck S-Way

Iveco bevindt zich in brandhaard - harde klappen

Ook het Italiaanse Iveco, dat gevestigd is in een van de Europese brandhaarden van corona, wordt hard getroffen. De fabrieken in Brescia en Suzzara zijn gesloten, maar een hervatting van de productieactiviteiten is in voorbereiding.  In fabriek in Madrid, waar de nieuwe Iveco S-Way en X-Way van de  band rollen, staat tot eind maart stil. Iveco verwacht niet zonder kleerscheuren door de lockdown te komen qua financiën. Ook baart het bedrijf de problemen in de onderdelen supply chain zorgen als leveranciers failliet dreigen te gaan.

Annemiek Jorritsma

Annemiek Jorritsma

Redacteur Logistiek.nl met focus op de deelgebieden Logistieke Dienstverlening en Supply Chain

Checklist: transportmanagement digitaliserenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Checklist: transportmanagement digitaliseren

Digitale transformatie staat in de spotlights. Organisaties die hier op inzetten worden productiever en kunnen makkelijker de klant centraal stellen. Een belangrijke stap hierin is het standaardiseren en automatiseren van de communicatie tussen partners in de toeleveringsketen.

Meekijken met de chauffeur: slim en veiligGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Meekijken met de chauffeur: slim en veilig

Voor transportbedrijven is veiligheid onderweg één van de hoogste prioriteiten. Niet alleen om ongelukken en dus vertragingen te voorkomen, maar ook om de veiligheid en het welzijn van de chauffeurs te garanderen. Intelligente videocamera's in de cabine, die de verkeerssituatie en het rijgedrag van de chauffeurs monitoren, kunnen met behulp van slimme software waarschuwen voor riskante situaties. Ook krijgt de chauffeur zo tips voor een veiliger en efficiënter rijgedrag.

I-Pack zorgt voor volumereductie: 'Ruimte is geld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord I-Pack zorgt voor volumereductie: 'Ruimte is geld'

E-commercespelers moeten de steeds toenemende vraag opvangen en tegelijkertijd voortdurend allerlei problemen aanpakken: verzendtijden onder controle houden, ecologische voetafdruk verkleinen, het gebruik van oververpakkingen rationaliseren, verwerkingstijden van bestellingen optimaliseren, anticiperen op transportkosten en deze verlagen, seizoenspieken beheren, enzovoort. Een volumereductiesysteem als I-Pack is dan een uitkomst.

De plannen van de Europese Commissie moeten ervoor zorgen dat de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in 2040 per inwoner van Europa 15 procent minder is dan in 2018.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Nieuwe, strengere regels voor het verpakkingsproces?

Duurzaamheid is op dit moment cruciaal in het logistieke en verpakkingsproces. Zeker nu de Europese Commissie op 30 november 2022 het voorstel voor strengere regels voor verpakkingen en het verpakkingsafval bekend heeft gemaakt. Je onderscheiden in de markt, de kosten verlagen, lucht reduceren en de CO2-uitstoot verminderen is daarom belangrijker dan ooit.