Logistieke coronagedupeerden hebben NOW nog niet zeker gesteld

Logistieke coronagedupeerden hebben NOW nog niet zeker gesteld

Ruim 1.500 werkgevers in de transport- en logistieksector hebben hun NOW-aanvraag nog niet zeker gesteld. Ze hebben nog een maand om de definitieve berekening voor NOW-regeling 3.1, 3.2, 3.3 en/of 4 aan te leveren, anders bestaat de kans dat ze hun voorschot moeten terugbetalen. Zeker in Holland Rijnland, Midden-Brabant, Midden-Limburg en de Achterhoek zitten relatief veel logistieke bedrijven die hun aanvraag moeten afronden.

'Problemen met de supply chain verdwijnen niet'

'Problemen met de supply chain verdwijnen niet'

De supply chain is gevoelig voor externe factoren die we niet altijd in de hand hebben. Een goed voorbeeld is de coronapandemie, die voor onverhoopte problemen zorgde. We voelen de gevolgen ervan niet alleen in ons dagelijks leven, maar ook in de bedrijfsvoering. In sommige gevallen kunnen we niet direct invloed uitoefenen om de situatie te veranderen, maar we kunnen er wel voor zorgen dat onze bedrijfsprocessen efficiënt genoeg zijn om door problemen te navigeren.

Jan Fransoo, Marc Bekkers, Henk Venema, Albrecht Meeusen, Ronald de Boer

'Boardroom is interesse in supply chain inmiddels al weer kwijt'

Wie had gedacht dat na de coronapandemie de aandacht van de boardroom voor supply chain issues blijvend zou zijn, komt bedrogen uit. De schrikreactie is voorbij, verladers zijn nauwelijks bereid om lange termijnsamenwerkingen aan te gaan om sneller te kunnen reageren op verstoringen in de keten.

Logistiek meer baat van e-commerce dan verwacht

Logistiek meer baat van e-commerce dan verwacht

De opkomst van e-commerce sinds het uitbreken van de coronacrisis brengt de logistiek meer dan verwacht. Slechts een enkeling maakt zich zorgen om de bestendigheid van de stormachtige groei.

Prof. Jan Fransoo

'Onzekerheid zet supply chains onder grote druk'

Komende week is het de beurt aan prof. Jan Fransoo om de Ad van Goor lezing te houden in de Sint Janskerk in Amersfoort. Maar de verzamelde logistieke geloofsgenoten krijgen geen blijde boodschap te horen. Fransoo voorziet een 'onzekere toekomst voor wereldwijde productieketens' - zo luidt het thema van zijn kanselrede. "Zorg ervoor dat je alternatieven achter de hand hebt."

PostNL verhoogt tarieven, DHL heeft kosten 'onder controle'

PostNL verhoogt tarieven, DHL heeft kosten 'onder controle'

Pakketbedrijven hebben duidelijk te maken met dalende e-commercevolumes. PostNL gaat de tarieven voor pakketbezorging verhogen, omdat er tegelijkertijd sprake is van een hoge inflatie en stijgende brandstofkosten. DHL ziet het pakketvolume met 5,8 procent dalen, maar geeft op basis van zijn cijfers aan de hogere kosten goed onder controle te hebben.

Arbeidsinspectie: 'vier op de vijf distributiecentra onveilig'

Er is nog altijd veel mis in distributiecentra, waar het gaat om het naleven van de veiligheids- en gezondheidsregels. Bij vier op de vijf distributiecentra werden vorig jaar veiligheids- en gezondheidsregels overtreden, blijkt uit een rapportage van de Nederlandse Arbeidsinspectie die aangeeft herinspecties uit te gaan voeren bij de bedrijven die in overtreding zijn geweest of beboet.

ABN ziet grote welzijnsproblemen logistiek personeel

ABN ziet grote welzijnsproblemen logistiek personeel

In de sector transport en logistiek komen sinds de coronapandemie relatief veel burn-outachtige klachten voor, wordt de werkprivébalans weer als slecht beoordeeld en is de werkveiligheid flink afgenomen. Dat blijkt uit de sectorale welzijnsmonitor van ABN Amro. Arbeidsmarktexpert Elise Gerritsen geeft aan dat de bank de juiste conclusies trekt.

Albert Mandemakers.

Covid-19-vaccins: distributie met hindernissen

De vaccinatiecampagne van het voorjaar van 2021 kan volgens onderzoeker Albert Mandemakers worden getypeerd als "een groot succes waarbij ook veel misging". Het lukte om binnen een beperkt aantal maanden een grootschalige vaccinatie te realiseren, en logistieke dienstverleners slaagden erin om 99 procent conform afspraak te leveren. Dat er echter ook het nodige misging, zal velen niet zijn ontgaan.

DHL: nog geen volledig herstel vervoersketen in 2023

DHL: nog geen volledig herstel vervoersketen in 2023

Logistiek dienstverlener DHL verwacht dat de verstoringen in de vervoersketen volgend jaar nog niet volledig zijn verholpen. De congestie in de havens zou volgens het bedrijf, onderdeel van Deutsche Post, volgend jaar moeten afnemen doordat er meer nieuwe containerschepen worden afgeleverd, maar dat is nog niet genoeg om de wereldwijde toeleveringsketen te laten herstellen naar de situatie van vóór de coronapandemie.

Zo verliep de logistiek rond coronavaccinaties

Zo verliep de logistiek rond coronavaccinaties

De verspreiding van het coronavirus over de hele wereld heeft veel markten ontwricht. Ook de logistieke sector in Nederland is behoorlijk onder druk gezet. Voor sommigen een reden om bij de pakken neer te zitten, voor anderen juist een moment om in actie te komen. Er zijn ontzettend veel mensen uit het bedrijfsleven aan de slag gegaan om het coronavaccinatieprogramma van de verschillende GGD'en in goede banen te leiden. Een blik op de logistieke uitdagingen.

Succesvolle supply chain vereist realtime zichtbaarheid goederen

Succesvolle supply chain vereist realtime zichtbaarheid goederen

De supply chain wordt tegenwoordig gezien als een belangrijk bedrijfsgebied voor bedrijven in vrijwel alle sectoren. Moderne bevoorradingsketens zijn niet langer een lokale constructie, maar omvatten goederenstromen langs meerdere transportroutes op wereldschaal. Vertragingen zijn dan ook onvermijdelijk als gevolg van allerlei invloedsfactoren, zoals tekorten aan grondstoffen, weersinvloeden of gewoon menselijke fouten.

Omzet PostNL daalt fors na wegvallen effecten corona

Omzet PostNL daalt fors na wegvallen effecten corona

De omzet van PostNL is in het eerste kwartaal gedaald. Dat komt onder meer doordat in dezelfde periode vorig jaar meer pakketten werden verstuurd vanwege de coronapandemie. Daarnaast merkt PostNL dat er sinds de oorlog in Oekraïne sprake is van druk op de pakketvolumes en hoger dan verwachte kosten.

Ketenverstoring en corona grootste obstakels voor bedrijfssucces

Ketenverstoring en corona grootste obstakels voor bedrijfssucces

De aanhoudende verstoring van toeleveringsketens wordt dit jaar, na corona, gezien als de grootste belemmering voor bedrijfssucces. Negen op de tien bedrijven hebben het afgelopen jaar te maken gehad met problemen door grondstoftekorten, logistieke uitdagingen en gestegen kosten. Investeringen in software en diversificatie in toeleveranciers worden gezien als oplossingen om de nieuwe uitdagingen in de toeleveringsketen het hoofd te bieden. Dat blijkt uit een onderzoek van Proactis.