Gesponsord

Duurzame logistiek is cruciaal voor e-commerce

Duurzame logistiek is cruciaal voor e-commerce

In een sterk gedigitaliseerde wereld met miljoenen online orders zijn logistiek en fulfillment relevanter dan ooit. Zo moeten bestellingen steeds sneller bezorgd worden, de voorraadbeheer moet altijd op orde zijn en de retournering moet soepel verlopen. Dit zijn zijn interessante uitdagingen voor de logistieke sector en een antwoord hierop is niet altijd even makkelijk gevonden.

Met een aantal interessante lezingen en praktische tips en tools van de exposanten vind je tijdens de Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 januari de antwoorden die zoekt.

Lezingen Webwinkel Vakdagen 2020

Op de Webwinkel Vakdagen vind je alles op het gebied van duurzaamheid, nieuwe innovaties of het behalen van een hogere effectiviteit. Lees hier welke lezingen je in ieder geval niet mag missen.

Alles voor de klant

Het is een vaker voorkomend verhaal: een klant bestelt tien items. Een uur na de gesuggereerde bezorgtijd wordt direct te klantenservice gebeld met de vraag waar het blijft. Als goedmaker wordt een waardebon nagestuurd. De klant ontvangt de kledingstukken, past ze en stuurt er acht kosteloos terug, is blij met de service en komt de volgende keer terug – tenzij het ergens anders goedkoper kan. Met andere woorden: logistiek en fulfilment zijn compleet klantgericht, maar ondanks dat is loyaliteit moeilijk te vinden.

Wat ligt er ten grondslag aan dit klantgedrag? Hoe gaan we daar mee om? Waar liggen de kansen? Hoe kunnen we ons bewegen richting een duurzamer model? Laurens Spiele, E-commerce Director Decathlon, kan je er alles over vertellen tijdens zijn lezing.

CO2-impact

Webshops zijn steeds vaker bezig met hoe zij hun producten zo milieubewust mogelijk kunnen bezorgen. Niet op de laatste plaats omdat de consument er steeds meer het belang van inziet. Er zijn talloze initiatieven die zich inzetten voor een beter klimaat. Zo ook Thuiswinkel.org: Bewust Bezorgd is een rekentool die je inzicht geeft in de CO2-impact van de bezorging van pakketten. Zo weet de webshop precies hoe ze kunt reduceren.

Met dit initiatief van Thuiswinkel.org wordt het eenvoudig mogelijk om webshops toekomstproof te maken. Alicja van Ewijk, Adviseur Duurzaamheid en Logistiek Thuiswinkel.org, legt in haar lezing uit hoe Bewust Bezorgd werkt en hoe bedrijven het kunnen inzetten voor hun webwinkel.

Duurzamer bezorgen

Milieu is niet alleen hot topic, het is een serieus probleem. Als logistieke dienstverlener is PostNL zich bewust van de klimaatimpact die zij hebben. Daarnaast is het een hele uitdaging om in een alsmaar drukker wordende stad – waar steeds meer online bestellingen worden gedaan – efficiënt te bezorgen.

PostNL trekt zich dit enorm aan. Om hun ambities te realiseren heeft PostNL een visie op stedelijke logistiek ontwikkeld. Hierbij hebben ze vijf pijlers geïdentificeerd om de toekomst van stadslogistiek verder vorm te geven. Benieuwd hoe PostNL verduurzaamt en hoe je als logistiek bedrijf kan bijdragen aan een beter klimaat? Bezoek de sessie van Anna Paulides, Projectleider Stadslogistiek PostNL.

Efficiënt assortimentsbeheer

Retailers krijgen met steeds meer verkoopkanalen en grotere assortimenten te maken. Hierdoor zijn supply chains veel meer hybride geworden.

Voorraadexperts geven tips voor het managen van grote assortimenten”

Een vraag die daarbij komt kijken is hoe je binnen een omnichannel retail landschap de voorraad neerlegt voor de beste service? Met een groeiend assortiment, meer verkoopkanalen en meer voorraadpunten, blijkt dit in de praktijk heel lastig aan te sturen voor bedrijven.

In deze presentatie geven de voorraadexperts Rutger Schepers van Blokker en Arjan Levisson van Slimstock tips voor het managen van grote assortimenten in een omnichannel-retailomgeving.

Assortimentsbeheer betekent keuzes maken, maar aan welke knoppen moet je draaien om de omzet en de marges te maximaliseren en actief assortimentsbeheer te voeren. Wat zijn de gouden tips? Wat zijn de ervaringen bij Blokker? Wat valt ervan te leren en hoe wordt dit toegepast in een operatie?

Bezoek de Webwinkel Vakdagen

Dit zijn slechts vier sessies die over het thema Logistiek & Fulfilment gaan. Klik hier om het hele lezingenprogramma te bekijken en ontdek welke lezingen en exposanten voor jou interessant zijn.

Registreer je gratis voor de Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 januari in de Jaarbeurs Utrecht.

Dit artikel is gesponsord door Webwinkel Vakdagen.

Opnieuw krijgt Jungheinrich erkenning voor duurzaam beleid

Opnieuw krijgt Jungheinrich erkenning voor duurzaam beleid

Al vier keer op rij wist Jungheinrich zich als intralogistiek bedrijf een plaatsje te veroveren in de top van de duurzame ondernemingen wereldwijd. Vorig jaar zette de heftruckfabrikant nieuwe stappen in het bepalen van de CO2 footprint en het ondersteunen van duurzame grondstofwinning.

Til met eLogiq warehouses naar een hoger niveauGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Til met eLogiq warehouses naar een hoger niveau

"In de intralogistiek is het essentieel om inzicht te hebben in magazijnprocessen om efficiëntie te verhogen en kosten te beheersen," vertelt Managing director Bryan Beutels van Element Logic. Daarom ontwikkelde zijn bedrijf eLogiq, een geavanceerde tool die werkt als een extensie van de installatie. eLogiq helpt je automatische magazijnen slimmer in te richten.

Smart warehousing betekent ook slim omgaan met energie

Smart warehousing betekent ook slim omgaan met energie

De vraag naar slimme, zelfvoorzienende logistieke panden op het gebied van energievoorziening is groter dan ooit en neemt alleen maar toe. Door de verduurzaming verder op te voeren, creëren bedrijven voor zichzelf een concurrentieel voordeel.

Logistieke trends en WMS- en TMS-systemenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Logistieke trends en WMS- en TMS-systemen

De logistieke sector in West-Europa bevindt zich midden in een transformatie, gedreven door versnelde e-commerce groei, verduurzamingsvereisten en veranderende klantverwachtingen. In het afgelopen decennium is de vraag naar snelle, betrouwbare en duurzame logistieke diensten sterk toegenomen, met een duidelijke nadruk op flexibele en efficiënte supply chains. De globalisering en digitalisering brengen zowel nieuwe kansen als uitdagingen voor logistieke dienstverleners met zich mee die bepalend zijn voor de winnaars van overmorgen.