Met een aantal interessante lezingen en praktische tips en tools van de exposanten vind je tijdens de Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 januari de antwoorden die zoekt.
Lezingen Webwinkel Vakdagen 2020
Op de Webwinkel Vakdagen vind je alles op het gebied van duurzaamheid, nieuwe innovaties of het behalen van een hogere effectiviteit. Lees hier welke lezingen je in ieder geval niet mag missen.
Alles voor de klant
Het is een vaker voorkomend verhaal: een klant bestelt tien items. Een uur na de gesuggereerde bezorgtijd wordt direct te klantenservice gebeld met de vraag waar het blijft. Als goedmaker wordt een waardebon nagestuurd. De klant ontvangt de kledingstukken, past ze en stuurt er acht kosteloos terug, is blij met de service en komt de volgende keer terug – tenzij het ergens anders goedkoper kan. Met andere woorden: logistiek en fulfilment zijn compleet klantgericht, maar ondanks dat is loyaliteit moeilijk te vinden.
Wat ligt er ten grondslag aan dit klantgedrag? Hoe gaan we daar mee om? Waar liggen de kansen? Hoe kunnen we ons bewegen richting een duurzamer model? Laurens Spiele, E-commerce Director Decathlon, kan je er alles over vertellen tijdens zijn lezing.
CO2-impact
Webshops zijn steeds vaker bezig met hoe zij hun producten zo milieubewust mogelijk kunnen bezorgen. Niet op de laatste plaats omdat de consument er steeds meer het belang van inziet. Er zijn talloze initiatieven die zich inzetten voor een beter klimaat. Zo ook Thuiswinkel.org: Bewust Bezorgd is een rekentool die je inzicht geeft in de CO2-impact van de bezorging van pakketten. Zo weet de webshop precies hoe ze kunt reduceren.
Met dit initiatief van Thuiswinkel.org wordt het eenvoudig mogelijk om webshops toekomstproof te maken. Alicja van Ewijk, Adviseur Duurzaamheid en Logistiek Thuiswinkel.org, legt in haar lezing uit hoe Bewust Bezorgd werkt en hoe bedrijven het kunnen inzetten voor hun webwinkel.
Duurzamer bezorgen
Milieu is niet alleen hot topic, het is een serieus probleem. Als logistieke dienstverlener is PostNL zich bewust van de klimaatimpact die zij hebben. Daarnaast is het een hele uitdaging om in een alsmaar drukker wordende stad – waar steeds meer online bestellingen worden gedaan – efficiënt te bezorgen.
PostNL trekt zich dit enorm aan. Om hun ambities te realiseren heeft PostNL een visie op stedelijke logistiek ontwikkeld. Hierbij hebben ze vijf pijlers geïdentificeerd om de toekomst van stadslogistiek verder vorm te geven. Benieuwd hoe PostNL verduurzaamt en hoe je als logistiek bedrijf kan bijdragen aan een beter klimaat? Bezoek de sessie van Anna Paulides, Projectleider Stadslogistiek PostNL.
Efficiënt assortimentsbeheer
Retailers krijgen met steeds meer verkoopkanalen en grotere assortimenten te maken. Hierdoor zijn supply chains veel meer hybride geworden.
Een vraag die daarbij komt kijken is hoe je binnen een omnichannel retail landschap de voorraad neerlegt voor de beste service? Met een groeiend assortiment, meer verkoopkanalen en meer voorraadpunten, blijkt dit in de praktijk heel lastig aan te sturen voor bedrijven.
In deze presentatie geven de voorraadexperts Rutger Schepers van Blokker en Arjan Levisson van Slimstock tips voor het managen van grote assortimenten in een omnichannel-retailomgeving.
Assortimentsbeheer betekent keuzes maken, maar aan welke knoppen moet je draaien om de omzet en de marges te maximaliseren en actief assortimentsbeheer te voeren. Wat zijn de gouden tips? Wat zijn de ervaringen bij Blokker? Wat valt ervan te leren en hoe wordt dit toegepast in een operatie?
Bezoek de Webwinkel Vakdagen
Dit zijn slechts vier sessies die over het thema Logistiek & Fulfilment gaan. Klik hier om het hele lezingenprogramma te bekijken en ontdek welke lezingen en exposanten voor jou interessant zijn.
Registreer je gratis voor de Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 januari in de Jaarbeurs Utrecht.
Dit artikel is gesponsord door Webwinkel Vakdagen.