Gesponsord

De belangrijkste e-commerce trends voor 2020

De belangrijkste e-commerce trends voor 2020

De e-commerce omzetten zijn het afgelopen jaar weer flink gestegen en ook de verwachtingen voor 2020 zijn eenduidig: groei. In een markt die snelheid, hoge kwaliteit en betrouwbaarheid eist (en biedt), levert dit de nodige uitdagingen op.

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen waar de e-commerce sector rekening mee moet houden? En waar liggen de kansen? Op basis van het uitgebreide programma van de Webwinkel Vakdagen hebben we de belangrijkste trends op een rij gezet.

1. Duurzaamheid

Duurzaamheid is meer dan een marketing tactiek. Los van alle politieke aspiraties en regelgeving zijn consumenten en bedrijven zijn in toenemende mate bewust van hun ecologische footprint.  Maatregelen zoals het reduceren van materiaalgebruik, terugdringen van retouren, het gebruik van duurzamere materialen en het verminderen van de uitstoot en afval zullen bij iedereen op de agenda staan. Tijdens de Webwinkel Vakdagen spreken onder andere PostNL, DHL, TNO, Omoda en Perfectly Basics over hun learnings op dit terrein.

2. Platforms

De platformeconomie blijft maar groeien. Het is een trend die al jaren op het lijstje staat van trendwatchers. Je zou misschien zelfs kunnen zeggen dat het allang geen trend meer is maar eerder een ontwikkeling, iets wat onomkeerbaar is.

Er wordt geroepen dat in Nederland uiteindelijk nog maar twee platforms overblijven. Welke dat zijn, is nog de vraag. Wat we in ieder geval zien is dat platforms steeds belangrijker worden in het digitale landschap. Denk aan een Marktplaats, of Alibaba. Tijdens de Webwinkel Vakdagen zal onder andere Annemarie Buitelaar, CEO Marktplaats, een keynote verzorgen. Als afgezant van Alibaba zal Jack Peters, Business Development Director, het over de reshaping of commerce gaan hebben. Bol.com CEO Huub Vermeulen zal in zijn keynote een update geven van de ontwikkelingen bij bol.com.

3. Personalisatie en data

De tijd van massacommunicatie is voorbij. Geen eenheidsworst meer, maar gepersonaliseerde berichten. Iedereen vind het namelijk fijn om persoonlijk aangesproken te worden en zich niet onderdeel van een grijze massa te voelen. Tegenwoordig is iedereen uniek en daar moet je als e-commerce bedrijf rekening mee houden. Je wil namelijk dat klanten zich gaan binden en dat lukt alleen maar als ze zich betrokken voelen.

Data en AI kunnen hier enorm bij helpen. Door communicatie en aanbiedingen goed af te stemmen op de ontvanger. Maar ook door middels AR en VR klanten te helpen het juiste product te kiezen worden retouren en communicatie met de klantenservice voorkomen.

Tijdens we Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 juni krijgen deze trends volop vorm op de beursvloer, zowel door exposanten als door de vele lezingen die worden gehouden. Geïnteresseerd? Registreer je dan nu gratis.

Dit artikel is gesponsord door de Webwinkel Vakdagen

Vijf onmisbare verzekeringen voor de logistiekGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Vijf onmisbare verzekeringen voor de logistiek

Van het efficiënt vervoeren van goederen tot het beheren van complexe supply chains, bedrijven dragen grote verantwoordelijkheden. Tegelijkertijd zijn er ook veel risico's: transportongevallen, schadeclaims van derden, cyberaanvallen en natuurrampen kunnen een bedrijf ernstig in gevaar brengen. In dit artikel duiken we dieper in 5 verzekeringen en laten we zien hoe deze bijdragen aan een goede bedrijfsvoering.

Topvrouw Marleen Rooders (Wuunder): 'Je verhardt'

Topvrouw Marleen Rooders (Wuunder): 'Je verhardt'

Het is niet leuk als je de enige vrouw bent op een mannenfeestje. Topvrouw Marleen Rooders van Wuunder vertelt hoe pittig het voor vrouwen kan zijn in de logistiek. Ze hoopt dat directies meer gaan praten met hun mensen. "Probeer de ander dan echt te begrijpen en neem je reflectie mee naar je board meeting."

Susanne Bolck. Foto: Bert Jansen

Topvrouw Susanne Bolck (Hexspoor): 'De menselijke maat maakt het...

Hexspoor was al 75 jaar goed in het meedenken met de klant. Vanuit die gedachtegang bouwde Susanne Bolck de logistieke tak van het bedrijf verder uit. "Als dat de kracht van het bedrijf is, het DNA, dan moet je dat doorzetten", zegt de topvrouw. De mede-eigenaresse van het familiebedrijf heeft met het e-fulfilmentbedrijf een mooie groei gerealiseerd.

Dé driedaagse logistieke hotspot komt er aanGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Dé driedaagse logistieke hotspot komt er aan

Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tijdens ICT&Logistiek en Logistica Next tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.