Logistieke trends en WMS- en TMS-systemen

Logistieke trends en WMS- en TMS-systemen

De logistieke sector in West-Europa bevindt zich midden in een transformatie, gedreven door versnelde e-commerce groei, verduurzamingsvereisten en veranderende klantverwachtingen. In het afgelopen decennium is de vraag naar snelle, betrouwbare en duurzame logistieke diensten sterk toegenomen, met een duidelijke nadruk op flexibele en efficiënte supply chains. De globalisering en digitalisering brengen zowel nieuwe kansen als uitdagingen voor logistieke dienstverleners met zich mee die bepalend zijn voor de winnaars van overmorgen.

Warehousemanagementsystemen (WMS) en transportmanagementsystemen (TMS) vormen het kloppend hart van vele logistieke operaties, maar moeten zich ontwikkelen om te kunnen inspelen op een aantal belangrijke marktontwikkelingen. De huidige systemen kampen met diverse tekortkomingen die bedrijven hinderen bij het behalen van hun operationele doelstellingen. Zo hebben veel WMS- en TMS-systemen beperkte integratiemogelijkheden en functioneren ze vaak in isolatie van andere bedrijfssystemen. Dit gebrek aan connectiviteit leidt tot inefficiënties, inconsistente data en vertragingen, met een lagere servicekwaliteit en hogere kosten tot gevolg.

Drempelloze WMS- en TMS-integratie

Een primaire vereiste voor WMS- en TMS-systemen is drempelloze ondersteuning voor geavanceerde integratiemogelijkheden, zoals API’s en cloudplatformen. Dit maakt naadloze data-uitwisseling tussen ketenpartners mogelijk, wat essentieel is voor een soepele samenwerking in de supply chain. Bedrijven willen hun klanten real-time informeren, maar ook de transporteurs en leveranciers zelf willen real-time kunnen inspelen op wijzigende omstandigheden, wat bijdraagt aan transparantie en responsiviteit.

E-commerce

Eén van de meest opvallende ontwikkelingen is natuurlijk de opkomst van e-commerce, die heeft geleid tot een verhoogde vraag naar same-day delivery en real-time tracking. Consumenten zijn gewend geraakt aan snelheid en transparantie, wat bedrijven ertoe dwingt om hun processen verder te optimaliseren en flexibeler te maken. Dit vraagt om een naadloze integratie van technologieën, zoals het Internet of Things (IoT), dat real-time monitoring en een verbeterde klantervaring mogelijk maakt.

Duurzaamheid logistiek

Naast snelheid en efficiëntie is duurzaamheid een belangrijke pijler geworden binnen de sector. Zowel klanten als overheidsinstellingen stellen steeds strengere eisen aan de duurzaamheid van logistieke operaties. CO₂-reductie, circulaire logistiek en het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals elektriciteit en waterstof, spelen een cruciale rol bij het verkleinen van de ecologische voetafdruk. Innovatieve oplossingen, zoals elektrische vrachtwagens en waterstofvoertuigen, worden langzaamaan mainstream, terwijl de benodigde laadinfrastructuur zich in rap tempo ontwikkelt.

‘Op het gebied van duurzaamheid en compliance zijn verbeteringen nodig’”

Predictive logistics software

Flexibiliteit in de supply chain is een andere belangrijke eis, vooral na wereldwijde verstoringen, zoals de pandemie en geopolitieke spanningen. Klanten eisen veerkrachtige toeleveringsketens die snel kunnen reageren op onverwachte veranderingen. Dit vereist van bedrijven niet alleen robuustere logistieke structuren, maar ook geavanceerde data-analyse en voorspellende technologieën om fluctuaties vroegtijdig te identificeren en aan te pakken. Dankzij deze technologieën kunnen bedrijven niet alleen efficiënter opereren, maar ook hun operationele risico's beperken.

Robotica en automatisering in de logistiek

Ondanks de toenemende digitalisering en technologische oplossingen blijft de sector kampen met hoge operationele kosten, een tekort aan gekwalificeerd personeel en druk op het bestaande wegennet. De stijgende brandstofprijzen en personeelskosten maken het lastig om de kosten laag te houden zonder in te boeten op servicekwaliteit. De inzet van robotica en automatisering in magazijnen wordt als een oplossing gezien voor het personeelstekort en verhoogt de efficiëntie.

IoT- en Blockchain-toepassingen

Blockchain en IoT bieden nieuwe mogelijkheden voor end-to-end traceerbaarheid binnen de supply chain, zonder een centrale regisseur in het ecosysteem die de concurrentiepositie van spelers in balans kan houden. Door deze technologieën te implementeren, kunnen logistieke bedrijven hun transparantie en betrouwbaarheid vergroten, wat het vertrouwen van klanten versterkt. Met deze vooruitzichten in gedachte, kunnen warehousemanagementsystemen (WMS-systemen) en transportmanagementsystemen (TMS-systemen) een sleutelrol spelen in het benutten van deze kansen en het adresseren van de bijbehorende uitdagingen.

Waarborgen van transparantie

Daarnaast heeft blockchain alle aandacht getrokken in het waarborgen van transparantie binnen de supply chain. Door WMS- en TMS-systemen te koppelen aan blockchain, kunnen bedrijven end-to-end traceerbaarheid realiseren en productkwaliteit bewaken. In de vele experimenten blijkt niet zozeer de techniek, maar de marktomstandigheden een belemmerende factor. Ondanks de belofte van traceerbaarheid, transparantie en kostenbesparing blijkt gebrek aan samenwerking tussen concurrenten en de complexiteit door gebrek aan standaardisatie uiteindelijk onwerkbaar, met te hoge implementatiekosten tot gevolg. Een voorbeeld is de wereldwijde proef van Maersk die in 2023 is stopgezet. Succesvolle initiatieven zien we vooralsnog vooral in overzichtelijke nichemarkten, bijvoorbeeld de farmacie. Ook DHL ziet voldoende kansen in de SME-markt (Small and Medium Enterprise-markt).

‘De logistieke sector ziet zich voor paradoxale uitdagingen gesteld’”

AI in de logistiek

Dit brengt ons op het volgende aspect. Naast betere integratie zijn er ook verbeteringen nodig op het gebied van voorspellende en adviserende analyses. Veel huidige systemen missen de analytische mogelijkheden om nauwkeurige voorspellingen te maken van vraag en voorraadniveaus. Door kunstmatige intelligentie (AI, zoals LLM’s en Machine Learning) in WMS- en TMS-systemen te integreren, kunnen bedrijven operationele beslissingen baseren op voorspellende analyses en daaruit voortkomende adviezen.

Organisaties die deze handschoen oppakken, kunnen beter anticiperen op vraagveranderingen, transportoptimalisatie op basis van een complex van omstandigheden en voorraadtekorten of overschotten. Bovendien maken adviserende analyses het mogelijk beslissingen te nemen die specifiek gericht zijn op het voorkomen van verstoringen.

Communiceren met robots

Automatisering en robotica worden steeds belangrijker, vooral in magazijnen. WMS- en TMS-systemen moeten dan ook volop ondersteuning bieden voor deze technologieën. Moderne WMS-software moet bijvoorbeeld kunnen communiceren met robots en geautomatiseerde opslagsystemen om magazijnactiviteiten te stroomlijnen en manuele arbeid te minimaliseren. Deze stap is cruciaal om het personeelstekort het hoofd te bieden en tegelijkertijd de productiviteit te verhogen.

CO₂-uitstoot

Ook op het gebied van duurzaamheid en compliance zijn er verbeteringen nodig. De toenemende druk vanuit regelgeving en klantverwachtingen vraagt om geïntegreerde tools binnen WMS- en TMS-systemen die de ecologische impact kunnen meten en monitoren. Door deze systemen uit te rusten met CO₂-tracking, kunnen bedrijven hun uitstoot in kaart brengen en gericht verduurzamen. Dit komt niet alleen tegemoet aan de regelgeving, maar versterkt ook de klantrelatie door transparantie over duurzaamheidsprestaties in de gehele keten.

Flexibiliteit

Een andere vereiste voor toekomstbestendige systemen is flexibiliteit/schaalbaarheid. Om in te spelen op snel veranderende markteisen en seizoensgebonden pieken, is het belangrijk dat de systemen op cloud-architectuur en microservices zijn gebaseerd. Deze aanpak maakt het mogelijk om functionaliteiten eenvoudig uit te breiden en de systemen op te schalen zonder ingrijpende veranderingen.

Mission impossible?

De logistieke sector ziet zich voor paradoxale uitdagingen gesteld. De technologie verandert in versnellend tempo, terwijl de verwevenheid van belangen in de sector drastisch toeneemt. Ook neemt de detaillering van informatie-uitwisseling toe, net als de data-volumes. Waar steeds meer flexibiliteit van de sector wordt gevraagd, zien we tegelijk steeds complexer wordende omstandigheden die juist remmend werken op die veranderingen. Een flexibiliteits-paradox. Om die tegenstelling de baas te blijven, zijn steeds grotere investeringen noodzakelijk. Kleinere partijen kunnen die nog nauwelijks dragen. Dat geldt ook voor de leveranciers van WMS- en TMS-systemen.

Gelukkig zijn er ook ontwikkelingen die deze flexibiliteits-paradox te lijf gaan, zoals een sector-brede datastandaardisatie. Diverse ketenpartners in de logistieke sector, waaronder het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Topsector Logistiek en Transport en Logistiek Nederland, ondertekenden op 7 november 2024 een intentieverklaring voor een primaire standaard dataset. Een stap in de goede richting, zowel voor de WMS- en TMS-bouwers als de logistieke sector in het geheel.

Dit artikel is gesponsord door Centric.