Bloemengroothandel Heyl ziet kwaliteit toenemen dankzij voice

Bloemengroothandel Heyl ziet kwaliteit toenemen dankzij voice

Meer ingebouwde controlemomenten: dat was het argument voor bloemengroothandel W.K. Heyl jr. om voice in te zetten voor het verzamelen van orders. Sinds de orderpickers met deze technologie werken, is het aantal klachten van klanten met ruim 65 procent gedaald. En dat is niet het enige voordeel. "Mede door de mechanisatie van het orderpickproces is de productiviteit met 50 procent toegenomen."

Bloemengroothandel W.K. Heyl jr. levert uitsluitend aan Duitse bloemisten. Tot 16.00 uur kunnen zij online bestellen uit een assortiment van maar liefst 12.000 artikelen, waaronder verse snijbloemen en potplanten in bijna 4.000 soorten en varianten. Voordat de klanten de volgende ochtend hun deuren openen, hebben zij de bestelde artikelen in huis. “We leveren aan circa duizend bloemisterijen binnen een straal van 750 kilometer rondom ons distributiecentrum in Honselersdijk. Dat betekent dat we ook in steden als Leipzig en Stuttgart komen”, vertelt directeur Koen Heijl.

Het distributiecentrum in Honselersdijk - pal naast de bloemenveiling van FloraHolland - is in februari 2019 geopend. Elke dag tussen 5.00 en 15.00 uur ontvangt Heyl in dit pand van 26.000 vierkante meter bloemen en planten uit de hele wereld, van de oostkust van Zuid-Amerika tot Thailand en van IJsland tot Zuid-Afrika.

We zochten een systeem met meer ingebouwde controlemomenten”

“De meeste producten komen uit Nederland, Kenia en Israël. Na controle  worden ze op de juiste locatie gezet. En als de orders van klanten in het systeem staan, starten de medewerkers met orderverzamelen. Zeventig procent van de bloemen en planten verlaat dezelfde dag weer het distributiecentrum”, stelt Heijl.

Meer controlemomenten

Tegelijk met het nieuwe distributiecentrum heeft Heyl ook het voice-systeem van Honeywell in gebruik genomen. Het systeem wordt aan het begin van de dag gebruikt om de binnenkomende bloemen en planten op de juiste locatie te zetten. ‘s Middags gebruiken de medewerkers dezelfde voiceterminals en headsets om de orders te verzamelen. “Voorheen kregen de medewerkers alleen een vel met stickers waarop de pickopdrachten stonden. We zochten een systeem met meer ingebouwde controlemomenten. Dat is voice geworden”, antwoordt Heijl.

Zeventig procent van de bloemen en planten verlaat dezelfde dag weer het distributiecentrum”, aldus Koen Heijl.

Op het moment dat een medewerker de barcode op de krat scant, worden de pickopdrachten naar het voicesysteem gestuurd. Via de headset hoort de medewerker naar welke picklocatie hij moet lopen en hoeveel stuks hij moet picken. De picklocatie bevestigt hij door de bijbehorende kleurencombinatie in te spreken. Het aantal bevestigt hij door in te spreken hoeveel stuks hij heeft gepakt. “We noemen het systeem Truus”, lacht Heijl. “Als een medewerker vier stuks moet pakken en er twee opnoemt, wordt hij meteen gecorrigeerd door Truus.”

Zo min mogelijk ballast

Heijl heeft ook naar andere orderverzameltechnologieën gekeken, vertelt Heijl. “Wij zochten een systeem dat zo min mogelijk ballast voor de medewerkers oplevert. Onze system integrator CaptureTech gaf meteen het advies om voor voice te kiezen. Anders dan bij barcodescanning hebben onze mensen met voice hun handen vrij. Ze hoeven niet steeds de barcodescanner te pakken om de pickopdracht te lezen of de locatie te scannen.

De keuze voor het systeem van Honeywell is vooral gebaseerd op kwaliteit. “Dat is misschien niet het goedkoopste, maar wel het beste systeem. De technologie moet wel werken. We kunnen pas naar huis als al het werk klaar is”, aldus Heijl, die eraan toevoegt dat in het oude distributiecentrum al een testopstelling is gebouwd. Die bood de medewerkers de gelegenheid om kennis te maken met voicepicking. “Dat heeft de acceptatie van deze nieuwe werkwijze zeker versneld.”

Van 98,5 naar 99,5 procent

Fouten zijn uit den boze in de bloemisterij. Een bruid die graag witte bloemen in haar bruidsboeket wil, baalt als de bloemisterij gele in plaats van witte bloemen heeft ontvangen. Een foutloze order begint al in de ochtenduren als de binnenkomende bloemen en planten op de juiste locatie moeten worden gezet. Ook bij dit proces helpt voice om fouten te voorkomen.

“Door het gebruik van voice is de kwaliteit bij uitlevering gestegen van 98,5 naar 99,5 procent. Dat betekent dat we vroeger bij 15 van de 1000 orders klachten kregen van klanten, nu nog maar bij 5 van de 1000 orders. Voor een vers product uit de natuur is dat een prima prestatie.”

Behalve de kwaliteit is ook de productiviteit toegenomen. Mede dankzij de mechanisatie in de vorm van conveyors verzamelen de medewerkers in hetzelfde tijdsbestek nu vijftig procent meer orders dan voorheen.

“Daarnaast is orderverzamelen nu gemakkelijker geworden. We hebben een aantal mensen aan het werk met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Ook zij hebben nu de mogelijkheid om door te groeien naar de functie van orderpicker. Voorheen was dat werk alleen weggelegd voor de medewerkers die van nature snel en secuur waren en enige productkennis hadden.”

Dit artikel is gesponsord door Honeywell. 

eLogiq: de toekomst van warehouse analytics

eLogiq: de toekomst van warehouse analytics

"In de intralogistiek is het essentieel om inzicht te hebben in magazijnprocessen om efficiëntie te verhogen en kosten te beheersen," vertelt Managing director Bryan Beutels van Element Logic. Daarom ontwikkelde zijn bedrijf eLogiq, een geavanceerde tool die werkt als een extensie van de installatie. eLogiq helpt je automatische magazijnen slimmer in te richten.

De uitdagingen van warehouse-operaties

De uitdagingen van warehouse-operaties

Warehouses zijn een belangrijk onderdeel van moderne supply chains. Ze zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat goederen efficiënt, effectief en op tijd de klanten bereiken. Toch zijn een hoop van deze locaties toe aan vernieuwing. Om echt effectieve operaties te garanderen en om een belangrijke schakel te blijven zijn er meer investeringen en middelen nodig.

"Automatisering brengt efficiëntie, veiligheid en extra armslag."

Fabory optimaliseert bulkopslag met STILL

Fabory, specialist in bevestigingsmaterialen, heeft de bulkopslag in Tilburg geautomatiseerd. Het nieuwe magazijn zorgt voor een hogere efficiëntie, meer veiligheid en een grotere flexibiliteit op piekmomenten. Het succes smaakt naar verdere mechanisatie binnen de intralogistiek.

Waarom All4Trade Slimstock koos voor voorraadbeheer

Waarom All4Trade Slimstock koos voor voorraadbeheer

De wereld van Arabische en Perzische producten wint steeds meer terrein in Europa. Dankzij deze groeiende vraag is All4Trade uitgegroeid tot Europa's grootste importeur en exporteur van Arabische en Perzische levensmiddelen uit het Midden-Oosten. Om het voorraadbeheer te professionaliseren, heeft All4Trade gekozen voor samenwerking met Slimstock. "Vanaf het eerste contact was er een positieve indruk", aldus Sermed al Asadi, COO van All4Trade.