Alles over Robots in de praktijk

Renault automatiseert spare parts logistiek met robots

Renault automatiseert spare parts logistiek met robots

Renault Group automatiseert een deel van het 152.000 vierkante meter grote magazijn in Villeroy met Exotec robots. In de logistieke vestiging van de autoproducent zullen 191 Skypod robots vooral voor een kortere doorlooptijd moeten zorgen van de spare parts logistiek.

Siemens en Mecalux lanceren AI 3D vision systeem voor cobots

Siemens en Mecalux lanceren AI 3D vision systeem voor cobots

Siemens en Mecalux hebben samen een pickrobot ontwikkeld die werkt op basis van AI 3D vision software. De software moet ervoor zorgen dat de cobot zoveel mogelijk items uit een willekeurig magazijn kan picken.

Francis Wyffels gaf inzicht in AI-onderzoek naar robots.

'Vlaanderen moet kansen grijpen nu Nederland stilstaat'

Nederland 'kaapte jarenlang logistieke projecten weg onder de neus van Vlaanderen'. Dat tij lijkt te keren, concludeert moderator Sven Verstrepen tijdens Logistiekdag België. Toch delen beide gebieden nog veel overeenkomsten én kansen, zoals in de vorm van AI-toepassingen.

Voor multi-sites handig; robots zitten niet vast aan een magazijn, ze zijn uitwisselbaar.

Het brein achter de robots in jouw magazijn

Robots zijn een stuk slimmer dan vroeger. Ook in de logistiek komen steeds meer dienstverleners erachter welke waarde robotica in hun magazijn kan hebben. Addverb probeert met robots, en vooral het brein erachter, van toegevoegde waarde te zijn voor zijn klanten.

"Wat is de grootste bron van verspillingen in een orderpickproces? Dat is het heen en weer lopen door de orderpickers."

DSV ziet productiviteit flink stijgen met AutoStore (en elimineert...

Voor sportkledingproducent Under Armour heeft DSV in Venlo een AutoStore-systeem met 47.500 bakken en 100 robots neergezet. Per jaar kan de logistiek dienstverlener hiermee 70 miljoen producten verzamelen. In slechts een half jaar tijd wist AutoStore-partner Element Logic het systeem te installeren, testen en op te leveren. Peter van der Maas van DSV Solutions: "Wij zochten een systeem waarmee we in een kort tijdsbestek veel orders kunnen verwerken. Dat kan met AutoStore."

Robert Hillen, Bol.com

Robots in de praktijk - shuttle systemen bij Bol.com (video)

Sinds Bol.com zelf aan de slag ging met fulfilment - nog maar acht jaar geleden - gingen al vrij snel de gedachten naar automatisering. Maar het duurde even voordat de online gigant wist wat het precies moest zijn. Robert Hillen wijst op de ontwikkeling van de shuttle voor toepassing op deze schaal. Maar ook andere technieken zijn veelbelovend al blijven mensen de boel draaiend houden.

Lars Pruijn, PostNL

Robots in de praktijk - gerobotiseerd sorteren bij PostNL (video)

Automatisering van logistieke processen is bij PostNL op tal van manieren geïntroduceerd. Een van de laatste ontwikkelingen is gerobotiseerd sorteren van kleine pakketten. Lars Pruijn vindt dat sommige innovaties maar niet echt doorzetten en voor de last mile autonome bezorging staat de wetgeving echte toepassing nog in de weg. Ook de consument moet het willen.

Gerard de Boer, Ceva Logistics

Robots in de praktijk - cobots en Skypod bij Ceva Logistics (video)

Aanschaffen van robots - cobots eigenlijk die samenwerken met mensen - is vooral een kwestie van durven, was de overtuiging bij Ceva Logistics, om vervolgens met verschillende concepten aan de haal te gaan. Gerard de Boer gaat in op de consequenties en ziet een belangrijke valkuil, namelijk medewerkers er onvoldoende bij betrekken.

Jaco Knetemann, Ingram Micro

Robots in de praktijk - hoge mechanisatie bij Ingram Micro (video)

Duurzaam werken in magazijnen en tegelijkertijd enorme groei opvangen in de wereld van e-commerce. Dat is de uitdaging waar Ingram Micro zich al een paar jaar mee moet zien om te gaan. Jaco Knetemann wil toch zoveel mogelijk technologie ondergeschikt maken aan waar het wat hem betreft echt om gaat. Dat is: mensen samen laten werken om de klus te klaren.

Erik van Dee, Jan de Rijk Logistics

Robots in de praktijk - Autostore bij Jan de Rijk Logistics (video)

Jan de Rijk Logistics in Roosendaal zocht een geautomatiseerde oplossing, die goed schaalbaar is en in korte tijd in een bestaande omgeving kon worden opgebouwd. Dat werd Autostore en Erik van Dee vertelt over de inmiddels afgeronde implementatie. "We kijken per opdrachtgever wat er mogelijk is en daarbij sluiten we andere oplossingen niet uit."