Het brein achter de robots in jouw magazijn

Het brein achter de robots in jouw magazijn
Voor multi-sites handig; robots zitten niet vast aan een magazijn, ze zijn uitwisselbaar.

Robots zijn een stuk slimmer dan vroeger. Ook in de logistiek komen steeds meer dienstverleners erachter welke waarde robotica in hun magazijn kan hebben. Addverb probeert met robots, en vooral het brein erachter, van toegevoegde waarde te zijn voor zijn klanten.

Addverb is een systeemleverancier met eigen producten en software, van origine uit India. Sinds de oprichting in 2016 heeft het bedrijf een sterke internationale groei meegemaakt met als resultaat dat het sinds 2022 ook in Europa actief is. Vincent Rijnaars, sales manager Benelux: “Onze focus ligt vooral op het leveren van end-to-end-0plossingen in magazijnautomatisering voor e-commerce en consumentengoederen.”

Het bedrijf biedt een breed pallet aan oplossingen, waardoor het zich probeert te onderscheiden van collega’s in de markt. “Daar waar anderen zich richten op een deel van een totale oplossing, bieden wij desgewenst de totaaloplossing. Dat doen we door de nieuwste technieken op het gebied van Autonome Mobiele Rrobots (AMR) te combineren met de meer traditionele statische oplossingen zoals shuttle- en conveyorsystemen.”

Met het personeelstekort en almaar stijgende productiekosten in de branche, schakelen steeds meer bedrijven in de logistiek over op robotica en een hogere mate van automatisering. “Daar kunnen wij van toegevoegde waarde zijn”, aldus Rijnaars.

Welk proces wil je verbeteren en welk type robot hoort daarbij?
Welk proces wil je verbeteren en welk type robot hoort daarbij?

Vragen stellen

Gezien de huidige macro-economische omstandigheden is het niet zo gek dat veel logistiek dienstverleners zich richten op de korte termijn. Terugverdientijden moeten het liefst zo kort mogelijk zijn en men wil zich niet meer alleen richten op grote, statische oplossingen voor automatisering maar zoekt juist meer naar een combinatie met flexibele AMR-oplossingen, zo ziet Rijnaars. “Dat begint al met je af te vragen waar je een robot precies voor nodig hebt. Welk proces wil je verbeteren en welk type robot hoort daarbij? Wil je meer focus op veiligheid, meer innovatie of juist een snelle terugverdientijd? Dat zijn allemaal overwegingen die spelen.”

Vincent Rijnaars: "Terugverdientijden moeten het liefst zo kort mogelijk zijn en men wil zich niet meer alleen richten op grote, statische oplossingen voor automatisering maar zoekt juist meer naar een combinatie met flexibele AMR-oplossingen."
Vincent Rijnaars: "Terugverdientijden moeten het liefst zo kort mogelijk zijn en men wil zich niet meer alleen richten op grote, statische oplossingen voor automatisering maar zoekt juist meer naar een combinatie met flexibele AMR-oplossingen."

Addverb probeert met zijn eigen producten ondernemers te helpen bij die keuzes. “Onze AMR-producten worden vooral ingezet bij intern transport, opslag & picken en sorteerprocessen. Robots werden al lange tijd gebruikt voor het point-2-point-transport van goederen. Met de snelle technologische vooruitgang zie je dat ook goods-to-person-achtige applicaties steeds vaker gebruik maken van robotics. In opkomst zijn de robots voor sorteer- en retourprocessen in met name de e-commerce-logistiek.”

Robots zijn flexibel

Robots zijn heel flexibel, hebben geen single-point-of-faillure en kunnen voor meerdere taken worden ingezet door de topload-unit om te bouwen en te vervangen door een deel dat een bepaalde taak kan uitvoeren, aldus Rijnaars. “Dat is ook voor multi-sites handig; robots zitten niet vast aan een magazijn, ze zijn uitwisselbaar. Bovendien is ook onze software zo in te regelen dat workflows kunnen worden aangepast en een robot precies weet met welke klant hij te maken heeft en welke parameters hij dus moet gebruiken bij de behandeling van een product, klantscenario’s noemen we dat.”

Fleet Management Systeem is het brein

De robot is slechts één schakel in een automatiseringssysteem. “De besturing ervan is net zo belangrijk. Het brein erachter - om het zo maar te zeggen - dat is het Fleet Management Systeem (FMS). Wij ontwikkelen dat helemaal zelf zodat het uitgerust is met de modernste software en kan inspelen op de meest onvoorziene omstandigheden.

"De robot is slechts één schakel in een automatiseringssysteem. De besturing ervan is net zo belangrijk."
"De robot is slechts één schakel in een automatiseringssysteem. De besturing ervan is net zo belangrijk."

Stel een robot registreert een blokkade, dan geeft hij dat door aan het FMS en dat maakt dan op basis van een algoritme een andere route. Zo werken die twee samen.” Om alle robots die in magazijnen werken te beheren en te reguleren, wordt gebruik gemaakt van gestandaardiseerde communicatieprotocollen waarmee gebruikers het volledige beheer van de robotvloot en de verschillende mobiele robotsystemen kunnen bedienen vanaf een verscheidenheid aan apparaten.

Plug and play

Door de modules die Addverb aanbiedt zijn de oplossingen snel in te passen in bestaande systemen, ziet Rijnaars. “Ze worden al geassembleerd verscheept en hoeven dus niet ter plekke nog eens samengesteld te worden. Maar plug and play heeft ook te maken met schaalbaarheid. Is het systeem eenmaal geïnstalleerd, dan kun je gaan opschalen door robots toe te voegen. Die verbinden zich met het FMS dat hen voorziet van de meest recente informatie over routes en taken die uitgevoerd moeten worden. De nieuwe robot gaat dus meteen aan de slag, ‘inwerken’ is niet nodig. De robot wordt meteen volgeladen met alle nodige informatie en ook met alles wat de andere robots tot dan toe geleerd hebben.”

Robots as a Service

Het kan natuurlijk ook zijn dat je als bedrijf minder robots nodig hebt omdat het minder druk is. “We zijn momenteel bezig om dat mogelijk te maken in de vorm van Robots as a Service (RaaS).”

Dit artikel is gesponsord door Addverb Technologies.

Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirecteur bij Auchan Retail Luxemburg

Slimme robots maken piekperiodes supermarkt Auchan beheersbaar

In het magazijn van supermarkt Auchan in Luxemburg zijn sinds kort 37 slimme Skypod-robots van Exotec aan het werk. Dit robotsysteem verhoogt de snelheid, flexibiliteit en efficiëntie van de e-commerceorderverwerking van de supermarkt flink. De piekperioden, zoals Black Friday, zijn beter beheersbaar en de werkdruk voor medewerkers is verlaagd, waardoor ze zich beter kunnen focussen op klantgerichte taken. "Online boodschappen doen is een zware klus. Onze medewerkers liepen gemiddeld vijftien kilometer per dag en tilden zware gewichten. Daarom besloten we dat we veel verder moesten gaan met technologie", zegt Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirecteur bij Auchan Retail Luxemburg.

Robotisering schurkt aan tegen mensen op de werkvloer

Robotisering schurkt aan tegen mensen op de werkvloer

Ook al gaat het minder hard dan gedacht, robotisering en automatisering hebben in de warehousing een flinke vlucht genomen. Onmiskenbaar heeft de toepassing van nieuwe technologie een behoorlijke impact op de magazijnvloer. Dit zijn de laatste trends volgens Erik Hereijgers.

GXO voegt mensachtige robots toe aan warehouseteam VS

GXO voegt mensachtige robots toe aan warehouseteam VS

GXO Logistics (GXO) gaat humanoïde robot genaamd Digit, van Agility Robotics, meerjarig inzetten in de warehouseoperatie voor dameskledingmerk Spanx in de Verenigde Staten.

Robot verplaatst zware lasten in productielijn Moto Guzzi

Robot verplaatst zware lasten in productielijn Moto Guzzi

De Italiaanse motorfabrikant Piaggio, waartoe ook Moto Guzzi behoort, is bezig om zich automatische voertuigtechnologie eigen te maken. Dat geldt voor de motoren zelf met intelligente rijondersteuning, maar ook de productie en interne logistiek.