DSV ziet productiviteit flink stijgen met AutoStore (en elimineert verspilling)

DSV ziet productiviteit flink stijgen met AutoStore (en elimineert verspilling)
"Wat is de grootste bron van verspillingen in een orderpickproces? Dat is het heen en weer lopen door de orderpickers."

Voor sportkledingproducent Under Armour heeft DSV in Venlo een AutoStore-systeem met 47.500 bakken en 100 robots neergezet. Per jaar kan de logistiek dienstverlener hiermee 70 miljoen producten verzamelen. In slechts een half jaar tijd wist AutoStore-partner Element Logic het systeem te installeren, testen en op te leveren. Peter van der Maas van DSV Solutions: "Wij zochten een systeem waarmee we in een kort tijdsbestek veel orders kunnen verwerken. Dat kan met AutoStore."

DSV Solutions groeit flink. De logistiek dienstverlener beschikt over vijftien grote warehouses in Nederland. In Maastricht, Venlo en Moerdijk zijn nog eens drie nieuwe warehouses in ontwikkeling. “Dat is allemaal autonome groei”, verklaart Peter van der Maas, executive vice president van DSV Benelux. “Groei omdat bestaande klanten groeien en groei omdat nieuwe klanten ons weten te vinden. Wij brengen een eerlijk en mooi product op de markt met mensen die staan voor hun vak. Dat wordt gevoeld en opgemerkt door klanten.”

Een van de snelgroeiende klanten is Under Armour, de sportkledingproducent waarvoor DSV vanuit Venlo de Europese distributie verzorgt. Het bestaande, handmatige orderpickproces in een gebied met legbordstellingen was niet langer berekend op verdere groei van het aantal orders. “Wij hebben goed gekeken naar de behoefte van de klant. Wat zijn de orderkarakteristieken? Hoe zien de productstromen eruit? We hebben een oplossing gezocht die het best daarbij past. Dat bleek AutoStore te zijn”, weet Van der Maas.

Verspillingen elimineren

De implementatie van AutoStore is onderdeel van een groot internationaal project Fulfilment Factory”

Sinds oktober 2021 is het AutoStore-systeem in gebruik. De pickvoorraad van Under Armour is verdeeld over 47.500 kunststof bakken, die zijn gestapeld in een aluminium grid. Over het grid rijden 100 robots die de bakken ophalen en naar de 32 carrouselpoorten brengen. Daar staan de operators die het juiste aantal artikelen uit de bak pakken en in de verzenddoos stoppen. “Per poort kunnen we 100 tot 125 picks per uur verwerken. Als we het systeem 24 uur per dag maximaal inzetten, kunnen we per jaar 70 miljoen producten picken.”

De keuze voor automatisering komt voort uit de lean-gedachte dat verspillingen zoveel mogelijk moeten worden geëlimineerd. “Wat is de grootste bron van verspillingen in een orderpickproces? Dat is het heen en weer lopen door de orderpickers. Dat laten we nu door de 100 robots doen. Door deze verspilling uit het proces te halen, gaat de orderpickcapaciteit flink omhoog. Bovendien wordt het werk interessanter. Onze mensen komen hier niet om rond te wandelen, maar om waardevol werk te doen. Dat is het picken van de juiste producten, niet het lopen van de ene naar de andere picklocatie.”

AutoStore is een erg compact, flexibel en schaalbaar systeem, wat voor ons als logistiek dienstverlener uiterst belangrijk is.
AutoStore is een erg compact, flexibel en schaalbaar systeem, wat voor ons als logistiek dienstverlener uiterst belangrijk is.

Compact, flexibel en schaalbaar

Er zijn meer oplossingen die de goederen naar de man of vrouw brengen, maar Van der Maas is gecharmeerd van AutoStore. “Het is een erg compact, flexibel en schaalbaar systeem, wat voor ons als logistiek dienstverlener uiterst belangrijk is. Als de capaciteit omhoog moet, kunnen we eenvoudig extra robots inzetten en het aantal carrouselpoorten uitbreiden. Daarnaast is het een veilig opslagsysteem, want je pakt niet zomaar wat artikelen uit de bakken.”

DSV gebruikt het systeem voor zowel e-commerce-orders als retailorders. Als aan het eind van de dag de winkels hun deuren sluiten en de balans opmaken, wordt duidelijk wat ze hebben verkocht. DSV zorgt ervoor dat de winkelvoorraad de volgende dag wordt aangevuld. “En als consumenten ’s avonds op internet iets bestellen, willen ze dat de volgende dag in huis hebben. Daarom hebben we een systeem nodig waarmee we grote aantallen orderregels in een kort tijdsbestek kunnen picken. Dat kan met AutoStore.”

Fulfilment Factory

De implementatie van AutoStore in Venlo is onderdeel van een groot internationaal project onder de naam Fulfilment Factory. Dichtbij logistieke hotspots en grote steden in Europa en Noord-Amerika wil DSV in totaal tien AutoStore-systemen installeren. “De final mile moet zo kort mogelijk zijn”, stelt Van der Maas. “Vanuit Venlo zijn we snel in Duitsland, Frankrijk en de hele Benelux. Maar voor levering binnen 24 uur in bijvoorbeeld Scandinavië, de Britse eilanden en het Iberisch schiereiland heb je extra hubs dicht bij de markt nodig.”

Binnen de Fulfilment Factory vormt de AutoStore-installatie in Venlo een uitzondering: daarin ligt alleen voorraad van Under Armour. “De behoefte van deze klant was zo groot, dat we daar het hele systeem mee konden vullen”, legt Van der Maas uit. “Maar eigenlijk is de Fulfilment Factory een multiclient-oplossing die we willen inzetten voor meerdere klanten. Dat kan betekenen dat we het systeem in Venlo snel moeten uitbreiden om meerdere klanten erin onder te brengen. Op andere locaties zetten we de AutoStore-systemen proactief neer, dus ook als we nog geen klanten daarvoor hebben. We zijn ervan overtuigd dat het aanbod de vraag vanzelf opwekt.”

Sneller, beter, goedkoper

Alle tien AutoStore-systemen worden geïmplementeerd door Element Logic. “We hebben de markt onderzocht: welke AutoStore-partner past bij ons? Service en snelheid van leveren zijn belangrijk, maar natuurlijk ook de kosten. Er zijn een flink aantal factoren die ons in de richting van Element Logic hebben gedreven. Belangrijk is dat dit bedrijf wereldwijd actief is, ook in Noord-Amerika. We willen een partner die ons overal kan helpen en waarmee we een lange termijn relatie kunnen aanknopen. Dat maakt implementaties sneller, beter en goedkoper.”

'Wij maken snelle keuzes en verwachten dan ook een snelle implementatie' ”

In Venlo heeft Element Logic het systeem binnen een half jaar na ondertekening van het contract opgeleverd. “Wij zijn geen bedrijf dat heel lang wikt en weegt”, lacht Van der Maas. “Wij maken snelle keuzes en verwachten dan ook een snelle implementatie. Mede gezien de pandemie is de implementatie bijzonder snel en vlot verlopen zonder noemenswaardige problemen. Ik ben er trots op dat we dit zo snel voor elkaar hebben gekregen. Dat lukt alleen met een partner die flexibel is en dezelfde can-do-mentaliteit heeft als wij.”

Leercurve

DSV heeft de implementatie op de voet gevolgd. “Wij zitten er bovenop, zoals bij elk project. Als we als partners scherp naar elkaar zijn, kunnen we elkaar beter maken. Daarom hameren we op strakke testprocedures. Als dan een pijnpunt aan het licht komt, willen we weten hoe we daarmee moeten omgaan. Bovendien: door vanaf het begin nauw bij de implementatie betrokken te zijn, leren we veel over het systeem. De bouwfase wordt dan meteen onze leerfase.”

Uitgeleerd is DSV voorlopig nog niet. Nu het systeem in gebruik is, ontdekt DSV hoe de inzet geoptimaliseerd kan worden. “Het mooie van dit systeem is dat het zichzelf onderhoudt. De bakken met snellopers komen vanzelf bovenin te liggen, zodat de robots niet voor elke orderregel een bak van het onderste niveau hoeven op te graven. Maar soms is het handig om snellopers in meerdere bakken te leggen, zodat deze artikelen gelijktijdig aan meerdere orderpickers kunnen worden aangeboden. Dat is de leercurve die wij nu samen met Element doormaken.”

De bakken met snellopers komen vanzelf bovenin te liggen, zodat de robots niet voor elke orderregel een bak van het onderste niveau hoeven op te graven.
De bakken met snellopers komen vanzelf bovenin te liggen, zodat de robots niet voor elke orderregel een bak van het onderste niveau hoeven op te graven.

Groei faciliteren

Op dit moment wordt het systeem in een verlengde ploegendienst gebruikt. Het aantal carrouselpoorten dat wordt aangezet, hangt af van de drukte en verschilt per dag en per uur. “In de ochtend staan wat minder poorten aan. Als aan het eind van de dag het aantal online orders toeneemt, kunnen we snel extra poorten aanzetten. In principe verpakken we alle orders direct bij de poorten, zodat we de verzenddozen niet eerst naar een inpakstation hoeven te transporteren. In het hoogseizoen kunnen we ervoor kiezen om het verpakken elders in het warehouse te doen, zodat we per poort meer orders kunnen verzamelen.”

De medewerkers zijn blij met het systeem. “Ze vinden het fantastisch. Allereerst omdat het altijd interessant is om met dit soort innovatieve oplossingen te werken, maar ook omdat mensen zien dat de snelheid van het proces enorm is tegenomen. Dat geeft voldoening”, merkt Van der Maas, die verwacht dat de investering zichzelf binnen drie jaar gemakkelijk terugverdient. “Maar het is lastig om de productiviteitsstijging exact in cijfers uit te drukken omdat het orderpatroon voortdurend wijzigt. Uiteindelijk gaat het erom dat we onze klant beter kunnen bedienen en diens groei kunnen faciliteren. Niet alleen de komende één of twee jaar, maar het komend decennium. En dat kan met dit systeem.”

Dit artikel is gesponsord door Element Logic.

Heico Sandee

Mensgerichte benadering van robotisering krijgt de overhand

De schaarste aan beschikbare arbeidskrachten blijft bedrijven aanmoedigen om meer te investeren in automatisering. Inmiddels zijn indrukwekkende pilots uitgevoerd met innovatieve robots in magazijnen. Toch zou de toekomst van de logistiek niet alleen technologisch, maar ook maatschappelijk duurzaam moeten zijn.

Monique van den Broek

Aanvullende algoritmen maken standaard WMS een stuk slimmer

Slimme algoritmen vormen de onzichtbare motor van de moderne logistiek. Maar hoe slim zijn ze eigenlijk? Door te investeren in geavanceerde, op maat gemaakte algoritmen, is het mogelijk om de beperkingen van traditionele WMS-systemen doorbreken. Monique van den Broek (CQM) laat zien wat de voordelen zijn.

Vision en AI - dit zegt ChatGPT over robotisering in magazijnen

Vision en AI - dit zegt ChatGPT over robotisering in magazijnen

Vision-technologie en kunstmatige intelligentie (AI) zetten warehousing op zijn kop. Robots zien, leren en handelen steeds slimmer, waardoor taken zoals picken, sorteren en voorraadbeheer efficiënter verlopen. Deze innovaties bieden niet alleen snelheid en precisie, maar veranderen ook de samenwerking tussen mens en machine.

William van der Aa

Keuzestress in robotisering leidt tot verkeerde beslissingen

Afgelopen jaar is ook weer veel geschreven en gesproken over de 'eindeloze' voordelen van het toepassen van AI en robotisering in warehousing. De werkelijkheid is vaak veel complexer, zeker voor bedrijven die niet zelf beschikken over capaciteit om hierin goede keuzes te maken.