Als onderdeel van de overkoepelende Europese groep richt IGEPA Nederland zich op de distributie van verschillende materialen en producten voor de grafische en visuele communicatie-industrie binnen de eigen landsgrenzen. Het bedrijf levert voornamelijk papier, karton, en sign- en displaymaterialen, folies, inkt en printmedia, maar heeft daarnaast ook een ruim assortiment verpakkingsmaterialen voor de industrie. “Alles wat je kan printen leveren wij. Denk bijvoorbeeld aan het karton van allerlei displaycampagnes in de supermarkt, of banners die bij de Formule 1-race in Zandvoort zichtbaar zijn”, zegt supply chain manager Lisa Mattijssen.
Halvering voorraadwaarde en omloopsnelheid
Het assortiment van IGEPA telt inmiddels ruim 19.000 sku’s. Daarvan zijn zeker 4.000 stuks voorraadgestuurd. In vergelijking met een aantal jaar terug is de totale voorraadwaarde met bijna dertig procent verminderd. “De voorraadwaarde is enkele miljoenen euro’s gedaald, maar onze omzet en servicelevels zijn niet minder geworden. Integendeel zelfs”, zegt Mattijssen. Ze stipt hierbij de inzet van de ABC-analyse aan, die IGEPA veel inzicht in de belangrijkste producten biedt. Voor de betitelde AA-producten is het servicelevel inmiddels tot 98% gestegen, zonder dat de voorraad daarvoor verhoogd is. Het geheim: Het supply chain platform Slim4 van Slimstock. “We werken al jaren met Slim4 en dat heeft vele verbeteringen met zich meegebracht.” Mattijssen trad vlak voor de coronaperiode in dienst bij IGEPA. Van dichtbij zag ze de consequenties die de pandemie met zich meebracht. “De beschikbaarheid was een probleem, dus wij haalden alles naar binnen wat mogelijk was. Ons magazijn zat bomvol. We hebben onszelf na deze periode voorgenomen om de voorraad weer gezond te maken en dat is inmiddels gelukt. Was de omloopsnelheid destijds op het hoogtepunt nog 120 dagen, dat is inmiddels nog maar 67 dagen.”
Constant investeren in verbetering
De verlaging van de voorraadwaarde en de halvering qua omloopsnelheid is het resultaat van gedreven werk van de supply chain afdeling. “We willen het beste voor onze voorraad. Dat betekent dat we het zo goed mogelijk willen inrichten met maximale beschikbaarheid en minimale voorraadwaarde. Alles wat we op de plank hebben liggen, moet te verantwoorden zijn. Het werd echter duidelijk dat we aan de verkeerde knoppen draaiden om hierop te sturen, maar daar hebben we afgelopen jaren met succes aan gewerkt.” Om resultaten te bereiken bezoekt Mattijssen onder andere, samen met haar collega’s, regelmatig de Slimstock Academy, waar medewerkers van IGEPA als full service-klant onbeperkt trainingen kunnen volgen. Ook moedigt ze collega’s aan om webinars en kwartaalupdates te volgen. “Je kunt wel achterover gaan zitten en niets doen, maar dan kom je niet ver. Daarom moet je je jezelf en de software blijven ontwikkelen. Je bent nooit klaar en het kan altijd beter. Het volgen van de trainingen doe je niet alleen voor jezelf. Natuurlijk, het maakt het werken met Slim4 weliswaar makkelijker, maar de hele organisatie profiteert van de kennis.”
Periodiek sparren met een deskundige
Om constant te verbeteren zoekt de groothandel constant naar verbeteringen in Slim4 en heeft daar in Slimstock hun sparringpartner gevonden. Elk kwartaal komt er een deskundige van Slimstock naar het hoofdkantoor Tiel om samen problemen en uitdagingen te tackelen waar IGEPA tegenaan loopt. Daarmee wil de groothandel kort op de bal blijven zitten. “We zijn hele dagen bezig om te kijken waar we kunnen verbeteren en vragen onze collega’s om constant zo kritisch mogelijk te zijn op het voorraadbeheer. Wat kan beter, waar willen we naartoe? Als we iets niet kunnen plaatsen in Slim4, dan kijken we er samen met Slimstock naar.” Mattijssen beseft dat ze met Slimstock een goede sparringpartner in de arm heeft. “We weten hoe Slim4 werkt en wat het platform kan bieden. Samen met Slimstock kunnen we een heel hoog niveau halen.”
Stappen zetten richting S&OP
Alle verbeterprojecten moeten IGEPA aan een perfect ingerichte supply chain helpen. Het ideaalplaatje is een goed S&OP-proces, al beseft Mattijssen maar al te goed dat dit een proces is dat niet binnen een paar weken gereed is. “We dromen volop van een goed S&OP-proces, maar dat is een project voor de lange termijn. We zijn nu eerst bezig met een BI-module. Daardoor krijgen we beter inzicht in het volledige assortiment en kunnen we nog beter sturen op excepties. Zo blijven we steeds weer verder optimaliseren en worden we steeds beter.”
Dit artikel is gesponsord door Slimstock.