Alliance Automotive slaat slag in ketenvoorraad met geavanceerd voorraadsysteem

Alliance Automotive slaat slag in ketenvoorraad met geavanceerd voorraadsysteem
Supply chain director Ardjan van der Blonk en manager supply chain planning Jan van der Manden.

In de automotive moeten spare parts binnen twee uur zijn geleverd. Alliance Automotive Benelux heeft hiervoor een fijnmazig en gelaagd distributienetwerk met regionale depots en meer dan tweehonderd lokale verkoopvestigingen.

Hoe zorg je voor de juiste voorraad op de juiste plek? Hoe voorkom je incourantie? Met een nieuw, geavanceerd multi echelon-voorraadbeheersysteem heeft het bedrijf hierin een flinke slag geslagen. “De voorraad beweegt mee met de dynamiek van de markt.”

Twee-uurslevering gewoonste zaak van de wereld

Twee-uurslevering is in de automotive de gewoonste zaak van de wereld. Garagisten die ’s ochtends bij Alliance Automotive hun spare parts bestellen, krijgen de luchtfilters, remschijven en bougies nog diezelfde ochtend geleverd. Of anders uiterlijk in de middag.

Een garage kan spare parts onmogelijk allemaal zelf op voorraad houden”

Dit moet ook wel, want pas als een auto op de brug staat, voor een APK of reparatie, ziet een monteur welke onderdelen hij moet vervangen. “Een garage kan die onmogelijk allemaal zelf op voorraad houden”, vertelt supply chain director Van der Blonk. “Met een centraal gestuurd assortiment van meer dan 100.000 voorraadhoudende sku’s zijn wij erop gericht de garagist volledig te ontzorgen. Customer intimacy en beschikbaarheid van onderdelen zijn onze belangrijkste strategische doelen.”

Geavanceerd voorraadsysteem

Alliance Automotive heeft zich als doel gesteld om 80-90% van de orderregels binnen twee uur vanuit een lokale verkoopvestiging bij de garagist te hebben. Daarnaast moet 10% vanuit een regionaal depot worden beleverd en de rest vanuit het centraal DC in Ede.

Van der Blonk: “De voorraad beweegt mee met de dynamiek van de markt.”
Van der Blonk: “De voorraad beweegt mee met de dynamiek van de markt.”

Om dit te bereiken, heeft het bedrijf een geavanceerd voorraadbeheersysteem geïmplementeerd, afkomstig van leverancier Slimstock. “Ik ken Slim4 al heel lang”, vertelt Jan van der Manden, die binnen Alliance Automotive verantwoordelijk is voor de voorraadplanning. “En ik wist dat we deze oplossing perfect konden inzetten voor het aansturen van onze complexe, multi-echelon voorraadstructuur. We hebben berekend dat lokale vestigingen met 85% van artikelen die ze eerst op voorraad hadden, dezelfde omzet kunnen draaien.”

Hoe werkt het: drie optimalisatieprocessen

Het systeem dat Van der Manden heeft ontwikkeld, bestaat uit een samenspel van drie optimalisatieprocessen: classificeren, optimaliseren en herverdelen. Het classificatieproces bestaat eruit dat Slim4 voor ieder product bepaalt op welk niveau in de keten het artikel op voorraad moet liggen. Er is een indeling gemaakt die bestaat uit verschillende niveaus. Deze niveaus worden in supply chain-jargon ook wel echelons genoemd.

Op het hoogste niveau, het centrale DC in Ede, liggen de meeste sku’s, namelijk zo’n 65.000. Op het laagste, dat zijn de kleinste verkoopvestigingen, liggen er ruim 10.000. “Op welk classificatieniveau een product wordt ingedeeld, hangt af van het vraagverloop. De onderdelen die veel worden gevraagd, wil je snel kunnen leveren”, legt Van der Manden uit. De classificatie zelf gebeurt door middel van een complexe set van business rules en kunstmatige intelligentie. Deze zorgen ervoor dat een item dicht bij de klant op voorraad ligt, zonder dat er risico op incourantie optreedt.

Surplusautomaat van Alliance Automotive

Het tweede deel van het proces, het optimaliseren, bestaat uit het dagelijks berekenen van de replenishment-adviezen. Slim4 doet dit onder andere op basis van gewenste servicelevels en de optimale seriegroottes. Misschien wel het meest spectaculair aan de multi echelon voorraadmachine die Alliance Automotive heeft neergezet, is het derde proces: het herverdelen. Of zoals Van der Manden het noemt: ‘de surplus automaat’, een mechanisme gericht op het elimineren van incourante voorraad.

Zodra een item aan het einde van zijn levenscyclus is gekomen wordt een item uitverkocht of herverdeeld naar een voorraadlocatie waar de verkoopkansen het beste zijn. “Potentieel incourante voorraad wordt herverdeeld zonder dat we onnodig vaak met de voorraad hoeven te schuiven.”

De voorraadrotatie is met ruim 30% toegenomen”

Best practice neergezet

Het nieuwe voorraadconcept is inmiddels up & running en de heren zien dat het perfect werkt. “Vanaf het moment dat we live zijn gegaan, begonnen de overtollige voorraden op de lokale vestigingen al te bewegen”, zegt Van der Blonk. “De voorraadrotatie is met ruim 30% toegenomen. We zitten dichter op de bal en de voorraad beweegt mee met de dynamiek van de markt.”

Dat het bedrijf hiermee een best practice heeft neergezet, blijkt uit de reacties vanuit moederbedrijf GPC. “Onze internationale collega’s zien de cijfers over onze stijgende omloopsnelheden ook voorbij komen, en vragen zich af hoe we dat voor elkaar krijgen. Dat we hen nu moeten vertellen hoe wij onze ketenvoorraad aansturen, is een groot compliment voor ons hele team.”  

Dit artikel is gesponsord door Slimstock

Enorme verbeteringen in voorraadniveau voor IGEPA

Enorme verbeteringen in voorraadniveau voor IGEPA

Terwijl de grafische wereld veranderd, lijkt de groei van IGEPA niet te stoppen. De groothandel heeft zich de laatste jaren stevig ontwikkeld en in die stroom heeft ook de supply chain afdeling een forse ontwikkeling doorgemaakt. Een intensieve samenwerking met Slimstock ligt daaraan mede ten grondslag.

Hoge performancescore door supply chain controle

Hoge performancescore door supply chain controle

Sinds mei is Sander Verdonk operationeel manager bij KSZ Transport. Hij legt uit hoe het bedrijf volledige controle over de supply chain heeft en daarmee hoge performance scores realiseert. Met zijn ervaring als planner begrijpt Verdonk het belang van proactieve monitoring en bijsturing. "Onze focus ligt op het continu monitoren van onze voertuigen en het proactief ingrijpen bij afwijkingen. Dit stelt ons in staat niet alleen aan de verwachtingen van klanten te voldoen, maar deze ook te overtreffen."

Thijs Bender (l) en Jan Simons van Ordina voorzien een zonnige toekomst voor logistiek dienstverleners.

'Nieuwe verdienmodellen aanboren door denken vanuit ecosysteem'

Regelgeving, samenwerken, flexibiliteit en de factor mens zijn dé vier elementen die steeds nadrukkelijker bepalen of een bedrijf succesvol kan blijven. "Bedrijven die dat op orde hebben, kunnen consumenten beter bedienen. Eenvoudig is dit niet, want hoe bewaar je bijvoorbeeld als bedrijf het overzicht in een wereld met steeds meer regels en alsmaar luidere roep om transparantie?"

De enorme potentie van realtime vrachtzichtbaarheid - 5 inzichten

De enorme potentie van realtime vrachtzichtbaarheid - 5 inzichten

Stel je eens voor dat je nooit meer de vraag hoeft te stellen waar je vracht is. Dat je meteen weet of jouw container op een schip net voor, of vlak achter het vastgelopen schip in het Suezkanaal zit. Bedrijven die dit inzicht hebben, willen niet meer anders. Toch is dit nog maar voor weinig bedrijven de realiteit. Aan de hand van vijf redenen laat John Vonk van Descartes de gigantische potentie van realtime zichtbaarheid van vracht zien.