Site-manager Robert van Beurden: “Onze klanten profiteren van logistieke innovatie en de kracht van goede werknemers. De vrijkomende ruimte is een unieke kans om gebruik te maken van een centraal gelegen Europese locatie met zeer gekwalificeerd en gemotiveerd personeel.”
Rhenus Warehousing Solutions heeft in Tilburg een sterk gemechaniseerde logistieke oplossing gecreëerd waarmee het flexibel kan inspelen op wisselingen in capaciteitsbehoefte. En hoewel de mechanisatie veel onnodig menselijk handelen voorkomt, stipt Van Beurden toch twee aspecten aan als belangrijkste toegevoegde waarde: “Innovatief ondernemen en werknemers vormen onze grootste kracht. Er is een continue focus op verbeteringen door middel van innovatie. Dat pakken we proactief op, vaak in nauwe samenwerking met klanten. Als familiebedrijf investeren we bovendien in langere klantrelaties.”
Ideaal als omnichannel hub of EDC
Het pand is ideaal gelegen voor een functie als regionaal of Europees distributiecentrum. Volgens de site manager is het geschikt voor veel bedrijven die de logistiek of een deel ervan in de handen van Rhenus willen leggen. “Dit magazijn is breed inzetbaar. Door de inrichting en de goed opgeleide werknemers is het erg passend als locatie voor de logistieke afhandeling van omnichannel processen, zowel B2B als B2C.”
Innovatie, flexibiliteit en VAL
“Met innovatie kun je je als logistiek dienstverlener onderscheiden. Een nauwe samenwerking met een verlader is daarbij een grote plus. Innovatie kan bestaan uit een investering in material handling, omdat je daarmee processen versnelt of verbetert. Innovatie kan ook zitten in ergonomische maatregelen, waardoor je prestaties verhoogt en voor meer continuïteit zorgt. Machines die zwaar werk uit handen nemen, geven werknemers de kans om slimmere dingen te doen. Je kunt zo bovendien meer verschillende soorten mensen inzetten. Dat is belangrijk in een operatie die zeven dagen per week operationeel is waarin we tot 67.500 picks per dag uitvoeren.”
Toegevoegde waarde
Camerascanning is een andere vorm van innovatie die Rhenus uitrolde in het Tilburgse DC. “Met een poort scannen we tot tachtig dozen ineens. Het scannen van items en dozen is belangrijk, maar soms wat saai. Een scanner voorzien van AI neemt dat werk nu uit handen en zorgt voor extra accuratesse en kortere leadtimes. Ook zetten we sterk in op process mining, iets waarmee we processen continu verbeteren. Innoveren moet een functie hebben en toegevoegde waarde leveren. De flexibiliteit in onze processen, mede door innoverende technologie, geeft ons de kans om VAL-activiteiten uit te voeren. Bijvoorbeeld in de vorm van een promo item toevoegen aan een bestaande bestelling. Dat past bovendien binnen de bestaande cut-off tijden.”
De kracht van goed personeel
Rhenus Warehousing Solutions steekt dag in dag uit veel energie in het menselijke aspect van de logistieke activiteiten. Veel tijd wordt gestoken in het trainen van vast en flexibel personeel. “Dat personeel, zeker als het nieuw is, krijgt een goede basis. Werknemers trainen online en krijgen ondersteuning van een dedicated team aan trainers en coaches. Daarnaast hebben we een aparte trainingsomgeving ingericht met shelving, zodat iedereen die hier komt werken alvast kan oefenen met picken. Continuïteit is belangrijk. Zeker in de huidige arbeidsmarkt wil je mensen een goede start geven. Onze aanpak maakt werknemers fan van Rhenus en dat versterken we door in te zetten op effectieve onboarding en trainingen.”
Ruime locatie
Bedrijven die zich richten op omnichannel business en warehousingruimte zoeken, vinden dit in Tilburg niet zomaar. Het vrijkomen van de 33.500 vierkante meter aan logistieke ruimte is daarmee een kans, stelt Van Beurden. “Het distributiecentrum is bovendien eenvoudig op te delen in delen van 10.000 m2. Daarnaast beschikken we als Rhenus Groep over alle logistieke systemen die je kunt wensen, aangevuld met douane-experts. Verladers hebben toegang tot Air, Road, Ocean en Rail. Tilburg is als logistieke hotspot nummer één voor verladers echt de springplank naar miljoenen Europese klanten.”
Dit artikel is gesponsord door Rhenus.